Puls, 290403 Adopsjon av multikanale e- handelstjenester med spesielt vekt på mobil kanalen - tilbuds- og etterspørselsanalyser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ELE3730 Utviklingsøkonomi
Advertisements

Velkommen til kontaktkonferansen. Innledning 4. mai 2010 Anne-Lise Arnesen BARNEHAGENS ARBEID FOR INKLUDERING AV BARN MED NEDSATT.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Brukerdrevet tjenesteinnovasjon
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Teknologi-camp for jenter
Frokostmøte e2b gruppen
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Elektronisk forretningsdrift
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Telenor Mobil Audio Sampler Hovedprosjekt nr 60 våren Applikasjon for miksing av wav- filer til bruk på mobilsvar og MMS (Multimedia Message Service)
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Seminar Rica Ishavshotell 18. Juni 2003 Fiskeri – og Havbruksnæringen Noen IKT utfordringer Roy Robertsen, Fiskeri og Havbruksnæringens Landsforening.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.

NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
MOBILE INTERNETTLØSNINGER INTERNETTLØSNINGER FOR SANNTIDSSYSTEMER SOFTWARE ENGINEERING.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
First Motion Interreg4B – Baltic Sea Region Styrking av audiovisuelle næringer.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Norges ressurssnettverk innen informasjonssikkerhet – NISNet Kick-off-møte Universitetet i Bergen 10. oktober 2007.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Rådgiversamling 19. desember Rådgjevarsamling.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
NYE MULIGHETER MED ØKONOMILAPPEN Ann Håkonsen og Hilde E. Johansen.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Håndholdte terminaler og utnyttelse av mobil teknologi Nils Petter Johnsen Product Market Manager Telenor Norge.
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Puls-programmet i dag og framover
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie.
Seksjon for medisinsk etikk
Matbestilling. Plan Kort introduksjon Artikkel Prosjektet.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
God dag, jeg er seniorrådgiver og ekspert på rådgivende salg og markedsføring av high-tech produkter og løsninger! Ønsker du hjelp med å: Skape nye kunder?
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Rekrutteringskampanjen 2015
Formål Beskrivelse. Baggrund Aktiviteter. Formål Beskrivelse. Baggrund Aktiviteter.
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nasjonale radiokanaler
Ekstern finansiering av prosjekter i Plurel: Preliminære refleksjoner
– meldingsboka på mobilen
Utskrift av presentasjonen:

Puls, Adopsjon av multikanale e- handelstjenester med spesielt vekt på mobil kanalen - tilbuds- og etterspørselsanalyser

Puls, Oversikt 1.Prosjektet - praktisk 2.Problemområder og aktiviteter: 1.Tilbudssideprosjektet 2.Etterspørselssideprosjektene 3.Andre aktiviteter – også Puls

Puls, Prosjektet - praktisk KMB-prosjekt –4.575 mill – 25% brukerfinansiering – Forskergruppen – eMarkets ved SNF (emarkets.nhh.no): –Tilbudsside-forskere: Professor Leif B. Methlie Postdoc-stipendiat Inger Stensaker Stipendiat Leif Jarle Gressgård –Etterspørselsside-forskere: Professor Per Egil Pedersen Førsteamanuensis Herbjørn Nysveen Førsteamanuensis Helge Thorbjørnsen (tidl. stipendiat) Partnere: –Industri: A-Pressen Den norske bank (DnB) Easy Park Ericsson Telenor Mobil –Forskningspartnere: Norges Handelshøyskole (NHH) Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) Høgskolen i Agder (HiA) Institute of Advanced Management Systems Research (IAMSR) (Åbo, Finland) Informasjon Prosjektrapporter Artikler

Puls, Mobile and Channel Integrating Electronic Commerce: Business Models and End-user Adoption Supply side Demand side Technology Cultural Social Individual Business model Content and services Technological Business strategicBehavioral Betingelser for adopsjon - adopsjonsrammeverk

Puls, Prosjektet - tilbudssiden Tilbudssiden: –Mål – Gi næringen en modell av betingelsene for tilbudssideadopsjon (forretningsmessige) –Studier av verdinettverk på tilbudssiden –Problemstillinger: Åpen versus lukket forretningsmodell, nettverkseffekter versus transaksjonskontroll, nettverkseffekter og skalaøkonomi, studier av nasjonale og internasjonale forretningsmodeller –Fokus – betingelser for tjenestemangfold –Analyseenhet - Verdinettverk og tjenestetilbyder Aktiviteter: –Gjennomført: Casestudier av forretingsmodeller: –SmartPay – Telenor MobilHandel (integrator) –Smartpay – DnB (transactor) –Easypark –Skattemagasinet – Apressen –Djuice – portal –SMS Jackpot – Telenor MobilHandel Scenarioworkshop: –Partnere + NRK, TV2, GeoData –Planlagt/igangsatt: Scenarie-dokumentasjon Bredere empiriske studier - litteraturstudie/sekundærdatastudie og internasjonal survey

Puls, Prosjektet - etterspørselssiden Etterspørselssiden: –Mål: Gi næringen en modell av betingelsene for og effekter av sluttbrukeradopsjon (atferdsmessige) –Studier av etterspørselsatferd og brukseffekter: Delprosjekt 2 – beskrivende – adopsjon Delprosjekt 3 – forklarende – adopsjon og effekter av a) kanalintegrerende (tverrmediale), og b) medierende tjenester i elektronisk handel –Problemstillinger: Samspillet av adopsjonsbetingelser, tjenesteforskjeller i adopsjon, segmentforskjeller i adopsjon, effekter av bruk – kommersiell kontekst –Fokus – etterspørselsbetingelser –Analyseenhet: Sluttbruker Aktiviteter: –Gjennomført: Beskrivende studier av adopsjonsatferd – totalt 2450 subjekter kartlagt i 2002: –Tradisjonelle tekstmeldingstjenester (Telenor Mobil) –Kontakttjenester (Flørt - A-pressen) –Mobile betalingstjenester (SmartCash – Telenor Mobil/DnB) –Mobile spilltjenester (Midlets – Mobile Media) –Mobile parkeringstjenester (EasyPark) –Planlagt/igangsatt: Beskrivende studie av adopsjonsatferd MMS-tjenester (djuice, Eurobate, MyLuckyWorld (Aller)) Substituerbarhet og komplementaritet i meldingstjenester (Ericsson MP) Studier av effekter - ”channel additions” (tilfredshet, lojalitet og merkerelasjon): –TV2 – mmsDrop og WebTV –FINN – SMS, MMS og Wap-Push annonser –BigBrother – SMS og MMS nyheter Eksperimentell studie av kunderelasjonstjenester

Puls, Andre aktiviteter Eksisterende: –Teleøkonomiprogrammet – Telenor ( –e-Factors - Thematic Network – EU ( factors.net) –Consuming digital…. betalingsvillighet– SIFO - Puls Framtidige - søknader: –AmbOrg – Søknad (EU-IST) ( organisations.org) – Søknad (EU-IST)