Selvbetjening - kommuneportaler Regionrådsmøte 11.09.06, PA Roy Allan Hansen
VFR sitt e-serviceprosjekt Prosjektets målsettinger: Det skal etableres en felles serviceportal som er tilgjengelig for alle innbyggere i regionen. Kommunale basistjenester skal gjøres tilgjengelig i portalen. Det skal utvikles et brukervennlig og enkelt system for direkte brukerstøtte og oppfølging.
Status og fremdriftsplan Et arbeidsutkast foreligger. Kommunene jobber i disse dager med eget skjemabehov. Stor forskjell! Koordinering med MinSide. Fase 1: Lansering i oktober/november. Fase 2: Lansering usikker. Januar/februar.
Portalen et supplement De kommunale hjemmesidene beholdes som før, men får et nytt menypunkt med navn ”selvbetjening”. Viktig: Portalen inneholder tjenester, ikke informasjon og tjenestebeskrivelser. Kommunene bør komplettere med tjenestebeskrivelser. Portalen er dermed et supplement til dagens hjemmesider.
Integrasjonsprosjekt Trygdeetat Skatteetat Lånekassa MinSide Sikkerhet Folkeregister Kommuneportal Enhetsregister Sakssystem Økonomisys
Selvbetjeningsportalen – Fase 1
Selvbetjeningsportalen – Fase 2
Autentisering og -nivå Autentisering forutsetning for å realisere portalen. Flere nivåer: Lav autentisering: Brukernavn/passord Lite personlig informasjon, begrenset risiko. Middels autentisering: Person Standard ”Vårt nivå” – fakturaopplysninger, historikk, integrasjoner. Høy autentisering: Person Høy Innenfor personvernlovgivningen.
Fordeler med å være autentisert: Kommunen vet hvem vedkommende er, og kan dermed tilgjengeliggjøre flere e-tjenester: Personlige profiler med uttrekk fra folkeregisteret. Preutfylling av skjema. Skjemaarkiv + mellomlagring av skjema. Fakturauttrekk. Oppslag mot andre eksterne databaser. Integrasjon mot MinSide.
Mulige autentiseringsløsninger: BuyPass (eks. spillerkortet Norsk Tipping). BankID (Sparebank1 N-N nettbank). MinSide IDP (PIN-koder fra skattekortet). BuyPass og BankID er utbredt i regionen, men koster i etablering og drift. MinSide IDP er gratis i bruk, for kommuner som samarbeider med MinSide. Hvilke løsninger skal VFR benytte?
Digital kompetanse Suksesskriterium: befolkningen må kunne benytte seg av mulighetene i portalen. Mulig å presentere e-Borger og datakortmodulene i portalen – venter avklaring fra Dataforeningen. God tilnærming på de nasjonale føringene rundt utvikling av den digitale kompetansen.
Økonomi Utgangspunkt: økonomisk ramme på 1,8 mill. Alta kommune tilfører prosjektet med 0,3 mill kr. Lite reserver. Prinsipielle avklaringer nødvendig. Utfordring å realisere e-Borgerkonseptet, BuyPass og BankID.
Prinsippavklaring økonomi Kommunene betaler selv for tilpasninger i egne datasystemer (muliggjør uttrekk). Oppgradering av saksbehandlingssystemene. Komponent for uttrekk av fakturainformasjon. Portalen designer og presenterer data i portalen. Ryddig prinsipp i forhold til hva den enkelte kommune ønsker (og kan) tilby av e-tjenester.