Selvbetjening - kommuneportaler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Advertisements

SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Fylkesrådmannens generelle føringer: Fagenheter/team disponerer sine ressurser i tråd med de føringer som er gitt gjennom RHP, herunder oppfølging av regionenes.
Portal.hedmark.org Tilgjengeliggjør tjenester på ett sted, basert på brukerens rolle i organisasjonen.
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
BRUKERBANKEN Mandatet:
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Integrasjon mellom kart og skjema på Internett Lokale Kartdagar - Finnmark, 15/ Siv. Ing. Harald Huse, Norkart.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Anbefaling Kemnerenheten nye Harstad
Banken som samarbeidspartner
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Integrasjoner og 360° Tomas Mæsel, arkitekt Software Innovation
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Gjennomgang av kommunenes selvbetjeningsportaler
Klasse: 2HKI Student: Bertil Gjerstad Oppgnr: 25E
Et BAS: Cerebrum.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
MinID 2.1 Olav Skarsbø.
Arbeidsopplegg Reguleringsplan Skovveien
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

Selvbetjening - kommuneportaler Regionrådsmøte 11.09.06, PA Roy Allan Hansen

VFR sitt e-serviceprosjekt Prosjektets målsettinger: Det skal etableres en felles serviceportal som er tilgjengelig for alle innbyggere i regionen. Kommunale basistjenester skal gjøres tilgjengelig i portalen. Det skal utvikles et brukervennlig og enkelt system for direkte brukerstøtte og oppfølging.

Status og fremdriftsplan Et arbeidsutkast foreligger. Kommunene jobber i disse dager med eget skjemabehov. Stor forskjell! Koordinering med MinSide. Fase 1: Lansering i oktober/november. Fase 2: Lansering usikker. Januar/februar.

Portalen et supplement De kommunale hjemmesidene beholdes som før, men får et nytt menypunkt med navn ”selvbetjening”. Viktig: Portalen inneholder tjenester, ikke informasjon og tjenestebeskrivelser. Kommunene bør komplettere med tjenestebeskrivelser. Portalen er dermed et supplement til dagens hjemmesider.

Integrasjonsprosjekt Trygdeetat Skatteetat Lånekassa MinSide Sikkerhet Folkeregister Kommuneportal Enhetsregister Sakssystem Økonomisys

Selvbetjeningsportalen – Fase 1

Selvbetjeningsportalen – Fase 2

Autentisering og -nivå Autentisering forutsetning for å realisere portalen. Flere nivåer: Lav autentisering: Brukernavn/passord Lite personlig informasjon, begrenset risiko. Middels autentisering: Person Standard ”Vårt nivå” – fakturaopplysninger, historikk, integrasjoner. Høy autentisering: Person Høy Innenfor personvernlovgivningen.

Fordeler med å være autentisert: Kommunen vet hvem vedkommende er, og kan dermed tilgjengeliggjøre flere e-tjenester: Personlige profiler med uttrekk fra folkeregisteret. Preutfylling av skjema. Skjemaarkiv + mellomlagring av skjema. Fakturauttrekk. Oppslag mot andre eksterne databaser. Integrasjon mot MinSide.

Mulige autentiseringsløsninger: BuyPass (eks. spillerkortet Norsk Tipping). BankID (Sparebank1 N-N nettbank). MinSide IDP (PIN-koder fra skattekortet). BuyPass og BankID er utbredt i regionen, men koster i etablering og drift. MinSide IDP er gratis i bruk, for kommuner som samarbeider med MinSide. Hvilke løsninger skal VFR benytte?

Digital kompetanse Suksesskriterium: befolkningen må kunne benytte seg av mulighetene i portalen. Mulig å presentere e-Borger og datakortmodulene i portalen – venter avklaring fra Dataforeningen. God tilnærming på de nasjonale føringene rundt utvikling av den digitale kompetansen.

Økonomi Utgangspunkt: økonomisk ramme på 1,8 mill. Alta kommune tilfører prosjektet med 0,3 mill kr. Lite reserver. Prinsipielle avklaringer nødvendig. Utfordring å realisere e-Borgerkonseptet, BuyPass og BankID.

Prinsippavklaring økonomi Kommunene betaler selv for tilpasninger i egne datasystemer (muliggjør uttrekk). Oppgradering av saksbehandlingssystemene. Komponent for uttrekk av fakturainformasjon. Portalen designer og presenterer data i portalen. Ryddig prinsipp i forhold til hva den enkelte kommune ønsker (og kan) tilby av e-tjenester.