Strukturtiltak for havfiskeflåten Fiskebåtredernes Forbund 21. januar 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen
Verdier fra havet – Norges framtid For mye”stål” i bøyene! Kapasitetsutnyttelsen er ikke god nok Foto: Tore Hummelsund DriftsdøgnBeregnet overkapasitet Fabrikktrålerflåten28015% Stortrålere17550% Småtrålere25025% Ringnot29510% Grønlandsrekeflåten25025% Konvensjonelle over 28 meter 27515% Seitrålflåten24525% Industritrålflåten25025% Samlet er det rom for å redusere havfiskeflåten med om lag ¼ del! Gi rammebetingelser som optimaliserer driften
Verdier fra havet – Norges framtid Vi må levere det som etterspørres, der det etterspørres, når det etterspørres.
Verdier fra havet – Norges framtid Dagens utfordring Dagens strukturordninger ikke tilstrekkelig attraktive –For mange nøler med å gå inn i enhetskvoteordningen –Tidsbegrensningen et hinder for videre strukturering Fiskeindustri-eide rederier i torsketrålflåten –Langsiktig sikkerhet for råstofftilførselen avgjørende for å slå sammen fartøy Og i tillegg: Regelverket må bli enklere! Foto: Remi Einar Teistklub og Kystvakten
Verdier fra havet – Norges framtid Vi foreslår derfor 3 tiltak: 1.Fra enhetskvote- til strukturkvoteordning 2.Utvidet mulighet til strukturering for fabrikktrålerne 3.Fjerne hovedordningen i rederikvoteordningen for torsketrål, ringnot og konvensjonelle på/over 28 m
Verdier fra havet – Norges framtid 13/18 år = kvoter A B Til fordeling på fartøygruppen + Dagens ordning Enhetskvoteordningen er tidsbegrenset Strukturkvoteordningen er tidsubegrenset A + B Alltid krav om kondemnering Ingen generell avkorting Videreføre distriktspolitisk begrunnede begrensninger Eksisterende kvotetak videreføres Ny ordning
Verdier fra havet – Norges framtid Tiltakssone Region II Vest-Finnmark og Nord-Troms Region I Øst-Finnmark Region III Resten av Troms og Nordland Positive distriktsmessige effekter Dersom konsesjon med leveringsvilkår tas ut gjennom enhetskvoteordning, faller vilkåret bort etter 13 eller 18 år. I strukturkvoteordningen vil vilkåret derimot bestå Forbud mot overføring fra nord til sør gjennom dagens enhetskvoteordning, men ved utløpet av tildelingsperioden vil også sør-norske fartøy få fordel av frigjorte kvoter. Når tidsbegrensningen tas bort, forhindres denne omfordelingen fra nord til sør Leveringsvilkåret blir tidsubegrenset
Verdier fra havet – Norges framtid Havfiskefartøy med enhetskvotetillegg Tot. antall fartøy Antall fartøy med enhetskvotetillegg Torsketrål9429 Ringnot8944 Grønlandsrekeflåten174 Konvensjonelle over 28 meter 5337 Seitrålflåten124 Industritrålflåten5422 I underkant av halvparten av havfiskefartøyene har i dag enhetskvotetillegg
Verdier fra havet – Norges framtid Hvordan behandle de som i dag har enhetskvotetillegg når vi går over til tidsubegrenset ordning (strukturkvoteordning)? Til fordeling på fartøygruppen Alternativ 1 (den parallelle): Gjeldende tildelinger videreføres, slik at de som har en enhetskvote i dag beholder denne ut tidsperioden. Enhetskvoten blir deretter frigjort /18 år Overgangen for de som har enh. kv. Gå perioden ut
Verdier fra havet – Norges framtid Hvordan behandle de som i dag har enhetskvotetillegg når vi går over til tidsubegrenset ordning (strukturkvoteordning)? Til fordeling på fartøygruppen Alternativ 2 (frivillig): Hver enkelt kan velge mellom å gå perioden ut som i alternativ 1 Eller gå over til strukturkvote, med en viss avkorting som er økende etter hvor mange år man er tildelt enhetskvote /18 år Gå perioden ut Overgangen for de som har enh. kv. + Over til strukturkvote Viss avkorting
Verdier fra havet – Norges framtid Hvordan behandle de som i dag har enhetskvotetillegg når vi går over til tidsubegrenset ordning (strukturkvoteordning)? Til fordeling på fartøygruppen Alternativ 3 (tvungen): Enhetskvotetildelingen gjøres om til en strukturkvotetildeling for alle, men med en avkorting som i alternativ /18 år Gå perioden ut Overgangen for de som har enh. kv. + Over til strukturkvote Viss avkorting
Verdier fra havet – Norges framtid Foto: Tore Hummelsund, J.B.Eggesbo og Kystvakten Målet: Fartøy i arbeid på feltet
Verdier fra havet – Norges framtid Vårt eneste varemerke?
Verdier fra havet – Norges framtid Foto: Kystvakten og Eksportutvalget for fisk Lønnsomheten avgjøres i møte mellom forbrukeren og produktet
Verdier fra havet – Norges framtid Verdiskaping – en personlig sak… Fra en Tesco-brosjyre i UK…
Verdier fra havet – Norges framtid Jeg tror at det må være en grunnleggende forutsetning for økt norsk marin verdiskaping at våre bedrifter slipper å ta andre hensyn enn de som er nødvendige for å nå egen lønnsomhet, og selvfølgelig de hensyn som må tas for å ivareta miljøet i videste forstand. Foto: © Eksportutvalget for fisk
Verdier fra havet – Norges framtid Næringen er ansvarlig for egen drift og egen lønnsomhet Næringen må selv, gjerne i samarbeid med det offentlige, være hovedansvarlig for å utvikle et bredere, mer dynamisk varesortiment produsere en vare som er solgt Eksempler på offentlige oppgaver er penge- og finanspolitikk markedsadgang (handelspolitikk) samferdsel og infrastruktur forøvrig
Verdier fra havet – Norges framtid Innovasjon og FoU FKDs 2005-budsjett Norges forskningsråds innsats til marin FoU 525 millioner Innovasjon Norges samlede tilsagn til Marin sektor på nærmere en milliard Til sammen om lag 2,5 milliarder kroner
Verdier fra havet – Norges framtid
Høringsforslagene: 1.Å etablere en ny strukturkvoteordning for havfiskeflåten, ved å ta bort tidsbegrensningen i dagens enhetskvoteordninger 2.Å utvide fabrikktrålernes mulighet til strukturering, ved å tillate strukturering av frysetrålere til fordel for fabrikkskip 3.Å fjerne hovedordningen i rederikvoteordningen for torsketrål, ringnot og konvensjonelle på eller over 28 m