Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Advertisements

TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
• Tiltakende arbeidsløshet • Kraftig nedgang i ordrereserver • Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk har gått ned • Regjeringens tiltakspakke og.
1 • Perspektiver –Oljepengebruk ned mot 2 pst. • 2011: God aktivitetsvekst – sterk inntektsvekst for Norge • To år til med internasjonal konjunkturnedgang.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
10Velstand og velferd.
Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Statsbudsjettet 2007 Direktørmøte 12. oktober 2006 Strategidirektør Bård Øistensen.
FINANSKRISEN – årsaker, virkninger og tiltak Foredrag for norsk avdeling av EISS 6. mars 2009 Ved Alf A. Hageler.
Nye utfordringer i ei økonomisk nedgangstid Strategikonferanse 2009, Os Rune Bye, Fagsjef kommuneøkonomi.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten Strategikonferanse Akershus, 12. februar.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Per Richard Johansen, Strategikonferanse Sør-Trøndelag, 29. januar
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Økonomiske utsikter for 2015
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Markedsrapport November 2017
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten Strategikonferanse Østfold, 9. februar KS Omstilling og konkurranse

Utsiktene for internasjonal og norsk økonomi nedjustert rund baut KS Omstilling og konkurranse

Finanskrisa får nå skylda for det meste ... NRK, 5. januar: Finanskrise gir fliskrise Gjør det utrivelig å være hest i Norge. Den lave aktiviteten i byggebransjen gjør at det er svært vanskelig å få tak i nok sagflis til stallene. KS Omstilling og konkurranse

... men nedgangen skyldes like mye for høy gjeldsvekst i tidligere år Konjunkturavviket hvordan BNP for Fastlands-Norge avviker fra sin langsiktige trend 10-års konjunktursykler Viktigste konjunkturdrivere i siste konjunkturoppgang internasjonal vekst oljeinvesteringer renter finanspolitikk Både oppgangen på 80-tallet og oppgangen nå ble i stor grad drevet av økt låne-opptak i husholdningene KS Omstilling og konkurranse

Fallende realrenter har både gitt ønske om økt risiko for investorer og økt gjeld Realrentene har falt med 4 prosentpoeng siste 25 år lange: statsobligasjoner korte: pengemarked For investorer har gitt jakt etter økt avkastning, dvs vilje til økt risiko økt etterspørsel etter risikopapirer har gitt prisoppgang og svært god avkastning For husholdningene lav rente har stimulert til økt gjeld og pengebruk To gjensidig selvfor-sterkende mekanismer KS Omstilling og konkurranse

Finanskrisa rammer kommunene – finansielle aktiva har falt i verdi Kommunesektoren i 2008 aksjer og aksjefond for ca 50 mrd kroner SSB indikerer verdifall på minst 7 mrd Kun verdifall i de finansielt plasserte aksjene (omløpsmidler) må regnskapsføres KS anslår at disse aksjene har hatt et papirtap på 2 - 2 ½ mrd kr kommunene hadde forventet positiv avkastning tapet gir svakere netto driftsresultat i 2008 vil påvirke tjenestetilbudet negativt i 2009 Økte pensjonspremier – og kostnader En del av tapene har kommunene sikret seg mot gjennom bufferfond, men nedskrivningene per 31/12 må føres som utgift i regnskapet for 2008, selv om tapene ikke realiseres. KS mener at kommunene i enkelte tilfeller bør få dekke inn regnskapsmessige underskudd knyttet til store urealiserte tap på kommunens aksjebeholdning over mer enn fire år, jf Kommunelovens § 48 nr. 4 nytt tredje og fjerde punktum som lyder: KS Omstilling og konkurranse

Finanskrise kan være vanskelig nok – konjunkturnedgang gjør det mye verre Bolig- markedet Finans- Real-økonomien ellers Finanskrisen i USA startet med problemene i bolig-markedet; effekten vil bli langt kraftigere når uroen i finansmarkedet nå sprer seg til realøkonomien Krisen har spredd seg til andre land, først gjennom finans-markedene og deretter gjennom realøkonomiske kanaler KS Omstilling og konkurranse

Privat sektor drev konjunkturoppgangen – og rammes nå av nedgangen (I) KS Omstilling og konkurranse

Privat sektor drev konjunkturoppgangen – og rammes nå av nedgangen (II) KS Omstilling og konkurranse

Eksporten faller pga sviktende markeder – hva om krona styrker seg igjen? Sterk markedsvekst for norsk eksport de siste årene har gitt eksportvekst, trass i stadig økende, relativt kostnadsnivå i Norge Konjunkturtilbakeslaget nå har gått sammen med en kraftig svekkelse av krona Hvis krona styrker seg tilbake til 8 mot euro – eller under, kan situasjonen etter hvert bli særs vanskelig Vanskelig å hjelpe eksport-industrien, bortsett fra ved ”intern devaluering”, men den får hjelp av pakkene i andre land! KS Omstilling og konkurranse

Holder oljeinvesteringene seg oppe, tross internasjonal resesjon og oljepris på 50$? Økende oljeinvesteringer har vært stimulert av høye oljepriser betyr normalt mer for norsk økonomi enn bruken av oljeinntekter (forventet nivå på 140 mrd kr i år) bidrar sterkt til å holde veksten i Norge oppe En vedvarende oljepris under 50 dollar kan gi svekket kontantstrøm for oljeselskapene kostnadskutt og etter hvert fallende oljeinvesteringer vil gi store negative vekstimpulser KS Omstilling og konkurranse

Lav rente vil først og fremst hjelpe husholdningene – og privat sektor Lavere renter styrker økonomien til de med høy nto gjeld stimulerer boliginveste-ringer og privat konsum stimulerer næringer som er følsomme for slik etterspørsel bygg- og anleggs-næringen, vidt definert varehandel og diverse privat tjenesteyting KS Omstilling og konkurranse

Også mer bruk av oljepenger vil først og fremst hjelpe privat sektor Tiltakspakka 16¾ mrd kr i økte utgifter 3 ¼ mrd kr i skattelette utvidelse av låne-, garanti- og investerings-rammer på i alt 8 mrd kr Hensikt virke målrettet og raskt på arbeidsmarkedet, midlertidig Viktigste utgiftsområder investeringer i og ved-likehold av offentlige bygninger og anlegg Stimulerer bygg- og anleggsnæringen KS Omstilling og konkurranse

Konjunkturdriverne framover Internasjonal markedsvekst svært dårlige utsikter, kan ramme eksportindustrien hardt, særlig om krona styrker seg Oljeinvesteringene svakere vekst framover, potensial for klar nedgang om oljeprisen holder seg ”lav”; vil evt få store negative virkninger for oljeleverandørindustrien Rentene lave renter bidrar til økt forbruk og boligkjøp, selv om høy gjeld i utgangspunktet trekker ned; stimulerer byggenæringen og tjenesteytende næringer Finanspolitikken tiltakspakke på toppen av handlingsregelen gir sterke vekstimpulser; stimulerer særlig byggenæringen KS Omstilling og konkurranse

Kommunesektoren: Overraskende sterk aktivitetsvekst i gjennom 2008 KS Omstilling og konkurranse

Utgiftsveksten har fortsatt vært sterk – budsjettbalansen har tatt støyten Aktiviteten i kommune-sektoren i 2008 økte mer enn hva KS tidligere har trodd – og anbefalt Ingen realvekst i de frie inntektene de to siste årene Vår beregninger peker nå mot rekordsvakt netto driftsresultat i 2008 (drifts-inntekter – driftsutgifter, inkl renter og avdrag) Realvekst i frie inntekter i 2009 kan gi noe bedre resultat, om utgiftene holdes i sjakk KS Omstilling og konkurranse

Budsjettundersøkelsen 2009 - bakgrunn Svake driftsresultater i 2007 og 2008 nedgang i frie inntekter siden 2006 kommunene har hatt et for høyt utgiftsnivå i forhold til inntektsnivået Moderat vekst i frie inntekter fra 2008 til 2009 Fortsatt høye demografikostnader og økte pensjonskostnader Østfold 11 kommuner har svart: Aremark, Eidsberg, Fredrikstad, Halden, Hobøl, Marker, Moss, Rakkestad, Sarpsborg, Skiptvet og Trøgstad svarprosent 61 pst, akkurat på landsgjennomsnittet KS har laget eget faktaark for Østfold KS Omstilling og konkurranse

Kommunene i Østfold prioriterer bedre økonomisk balanse – det trengs KS Omstilling og konkurranse

Kommunene i Østfold skjermer samtidig viktige velferdstjenester KS Omstilling og konkurranse

Kommunene i Østfold kutter i vedlike-holdet – før tiltakspakka KS Omstilling og konkurranse

Kommunene øker på barnevern, men kutter på sosialhjelp – særlig i Østfold KS Omstilling og konkurranse

Konjunkturnedgangen vil svekke arbeids-markedet – vil øke sosialhjelpsutgiftene Arbeidsledigheten har vært lav, men har økt de siste månedene SSB venter økning på 25.000 i 2009 og ytter-ligere 25.000 i 2010 kan på lang sikt øke kommunenes kost-nader til sosialhjelp med 1,2 mrd kroner Et mindre stramt arbeids-marked vil gjøre det lettere for kommune-sektoren å rekruttere og holde på arbeidskraften KS Omstilling og konkurranse

Tiltakspakka: KS ga i høst innspill om hvordan kommunesektoren kan bidra Driften i kommunesektoren må være langsiktig og bærekraftig. Kan ikke ta folk inn i og kaste dem ut av sykehjem i takt med konjunkturutviklingen Satsing på investeringer og vedlikehold kan gjøre det billigere å produsere velferdstjenestene i framtida økt kvalitet på tjenestene mer effektiv realkapital, også mht energibruk Fordeler ved investeringer og vedlikehold som motkonjunkturtiltak sterkest nedgang i bygg- og anleggssektoren aktivitet som det vil være lett å avslutte Svikt i skatteinntektene må kompenseres Også en rekke andre forslag til tiltak KS har vært opptatt av det såkalte "Rikdommens dilemma", at vi vil få vanskeligheter med å finansiere framtidas velferdstjenester pga demografiske og strukturelle forhold (eldrebølge, lav produktivitetsvekst i velferdstjenestene i forhold til virksomheten i privat sektor, etc). Vi må da være varsomme med å bygge opp et velferdstilbud under lavkonjunkturen (lenge før eldrebølgen har begynt å gjøre seg gjeldende), bare fordi vi da har de nødvendige ressursene, som vil gjøre velferdstjenestesystemet enda mindre bærekraftig på lang sikt. Økte investeringer og vedlikehold i sektoren egener seg godt. Mange kommunale bygg er uhensiktsmessige for moderne, effektiv drift. Investeringer i mer effektive bygg, som ikke krever at driftsutgiftene senere økes (utgift til utgifts ervervelse!), men som kan gjøre det billigere å produsere velferdstjenestene i framtida (og evt med høyere kvalitet), bør med fordel kunne foretas i en lavkonjunktursituasjon, der det er ledige ressurser i økonomien. Det samme gjelder for vedlikehold som forlenger byggenes levetid og opprettholder kvaliteten på tjenestene bygget leverer. Fordelen ved å inkludere investeringer og vedlikehold som et motkonjunkturtiltak er flere: - Det er i byggesektoren nedgangen framover antakelig kommer sterkest. - Ved å lage en motkonjunkturpakke for økt vedlikehold og investeringer i mer effektiv realkapital, vil en sikre at midlene går til disse tiltakene. - Dette er aktivitet som det vil være lett å avslutte dersom norsk økonomi igjen kommer i en så sterk vekst at aktiviteten må begrenses. KS Omstilling og konkurranse

Regjeringens tiltakspakke Mill. kr. Gjennom kommunesektoren 6 400 Energieffektivisering (Enova) 1 200 Øvrige miljøtiltak 500 Jernbane 1 300 Vei og kyst 2 500 Øvrige bygg 2 800 Kompetanse, omstilling, nyskapning 900 Arbeidsmarked mm Skattelette næringslivet, spes, smb 3 200 Totalt 20 000 KS Omstilling og konkurranse

Hva koster tiltakspakka oss? Forutsatt at tiltakene ikke fortrenger annen etterspørsel/produksjon dersom alternativet er at de ledige får tilsvarende i trygd: Ingenting! dersom de som kommer i arbeid driver nyttig produksjon: Gevinst! når vi snakker om kostnader må vi alltid tenke på alternativet: Alternativet er at arbeidskraft går ledig Målet må ikke være å holde oss i høykonjunkturen da fortrenges jo en rekke aktiviteter ikke-bærekraftig gjeldsøkning og kostnadsvekst KS Omstilling og konkurranse

Tiltakspakka og kommuneopplegget KS Omstilling og konkurranse

Midler fra tiltakspakka til kommunene i Østfold KS Omstilling og konkurranse

Kommuneopplegget - skatt Skattesvikt på 2 mrd kroner i forhold til NB2009 sysselsettingsveksten nedjustert fra 0,4 til -1 pst lønnsveksten nedjustert fra 5 til 4¼ pst skattesvikt pga fallet i aksjer mv i 2008 0,8 mrd kr i lavere kostnader enn anslått i NB2009 lønnsvekst for kommunesektoren nedjustert fra 5 til 4,7 pst, som er den avtalte ramma fra i fjor deflatoren nedjustert med 0,4 pst. til 4,1 pst regner kostnadsbesparelsen kun av frie inntekter Nettovirkning 1,2 mrd kr 1,01 mrd kr til kommunene 0,19 mrd kr til fylkeskommunene fordeles etter kostnadsnøkkel i Inntektssystemet KS Omstilling og konkurranse

Kommuneopplegget - vedlikehold 4 mrd kr i et engangstilskudd til vedlikehold, rehabilitering og mindre investeringer 3,2 mrd kr til kommunene 0,8 mrd. kr. til fylkeskommunene fordelt etter innbyggertall pr 1.7.2008 Prosjekter kan omfatte vedlikehold og rehabilitering som settes i gang i 2009 også mindre investeringer som kan ferdigstilles i 2009 skal komme i tillegg til allerede budsjetterte prosjekter Samlet rapportering i etterkant ubenyttede midler for iverksatte, men ikke fullførte tiltak i 2009 settes på bundne fond øvrige ubenyttede midler må tilbakebetales KS Omstilling og konkurranse

Kommuneopplegget – rentekompen-sasjon og investeringstilskudd Investeringsrammen for skolebygg og svømmeanlegg økes med 1 mrd kr – fra 2 til 3 mrd kr Investeringsrammen for kirkebygg økes med 0,4 mrd. kr. fra 0,8 til 1,2 mrd kr Økt tilsagnsramme for investeringstilskudd i omsorgs-boliger og sykehjem med 1500 enheter, fra 1000 til 2500 KS Omstilling og konkurranse

Kommuneopplegget – frie inntekter ut over svikt i skatteinntektene 1,2 mrd kr i frie inntekter - 0,96 mrd kr til kommunene - 0,24 mrd kr til fylkeskommunene Fordeles gjennom som rammeoverføring etter kostnadsnøkkelen i inntektssystemet 0,8 mrd kr i økt merverdiavgiftskompensasjon knyttet til kjøp av varer og tjenester Begrunnes med behovet for styrket finansiell stilling og økte investeringer som del av pakka. Sandbakken sa på strategikonferansen i Oppland at de 1,2 mrd skal videreføres i 2010 KS Omstilling og konkurranse

Kommuneopplegget – andre tiltak Lærlingetilskudd 185 mill kr via fylkeskommunenes rammetilskudd gir kr 4 800 ekstra pr kontrakt Ny tilskuddsordning for digital fornying på 60 mill kr, men forutsetter 80 pst. egenfinansiering Utvidelse av ”Ny sjanse” for innvandrere – 15 mill kr Økt låneramme i Husbanken med 2 mrd kr, startlån har høyeste prioritet Økt ramme for boligtilskudd til utleieboliger med 250 mill kr (kan gi om lag 1500 nye utleieboliger) KS Omstilling og konkurranse

Forventninger til Staten – RNB 2009 og Statsbudsjettet 2010 KS regner med at Regjeringen og Stortinget vil følge opp med nye tiltak, dersom utviklingen i norsk økonomi skulle tilsi det. Kommunesektoren har kapasitet til å bidra ytterligere for å sikre aktiviteten og sysselsettingen i arbeidslivet, dersom midler stilles til disposisjon Det er positivt at kommunesektoren har fått 1,2 mrd kroner i økte frie inntekter i tiltakspakken og at disse vil bli videreført Regnskapsresultat for 2008 vil bli meget svakt. Det samme vil gjelde for 2009, på tross av inntektsveksten som regjeringen la opp til i statsbudsjettet for 2009 Rammene for 2010 må tilpasses den økonomiske situasjonen for kommunesektoren KS Omstilling og konkurranse