Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Trenerrollen og motivasjon
Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Utviklingen av motiver og emosjoner C.Dweck (1999): Self-theories Their role in motivation, personality and development.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Barns læring, voksnes ansvar!
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
BEVEGELSESGLEDE.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Trinn 5 Å gi rammer som støtte for elevenes skriving.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
GLOBAL OUTREACH DAY ONE DAY ONE WORLD ONE MESSAGE.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Min verden raser sammen. Min verden raser sammen, alt er fremmed. En stor mur omringer meg, jeg er fanget. Alt hva jeg har kjært er brutalt revet bort.
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
«You, of all people» Interviews with ten nurses who lost their
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
ALL vectors have two components (x and y)
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003

Resultater Læring Opplevelse Gallwey (1974; 1981; 2000) Fotballens spill

Læring

I set goals - realistic goals - and I focus on them. I ask questions, I read, I listen. I did the same thing in baseball. I’m not afraid to ask anybody anything if I don’t know. Why should I be afraid? I am trying to get somewhere. Help me, give me direction. Nothing wrong with that. (Michael Jordan, in ”I can’t accept not trying”, 1996, side 6)

Målorienterings-teori Resultat-orienteringLæringsorientering Vinne Høyere status Vise bedre ferdigheter Framgang Ny læring Innsats Mestring av oppgave Bedre enn andre

Læringsorientering Jeg har et langsiktig perspektiv på egen utvikling som er uavhengig av prestasjoner og resultat her og nå! Jeg føler meg privilegert som kan bruke tid på å se hvor langt jeg kan nå i den morsomste aktiviteten jeg vet om! Jeg fokuserer på å lære og å utvikle ferdigheter på trening, ikke på å overbevise meg selv eller andre om eget prestasjonsnivå! Jeg fokuserer på prosess og oppgaver når jeg spiller, ikke på resultat og andre faktorer som jeg ikke kan kontrollere! Jeg oppsøker aktivt situasjoner på trening, der jeg fra før har lave ferdigheter! Jeg ser på feil og motgang som viktig for læring og forbedring!

Motivasjonsklima Gi positiv feedback på individuell/kollektiv mestring av en oppgave, ny læring, forbedring, utvikling og innsats.Gi positiv feedback på individuell/kollektiv mestring av en oppgave, ny læring, forbedring, utvikling og innsats. Unngå å gi generell ”du er en god spiller” ros og i stedet gi ros på utvikling, potensiale og mestring der og da.Unngå å gi generell ”du er en god spiller” ros og i stedet gi ros på utvikling, potensiale og mestring der og da. Lære utøverne at feil er en naturlig del av læringen.Lære utøverne at feil er en naturlig del av læringen. Redusere betydningen av konkurranseutfall og resultat.Redusere betydningen av konkurranseutfall og resultat. Ikke spørre: ”vant dere?”, men ”hadde du det gøy?”, ”fikk du til det du har trent på?” og ”ga du alt?”.Ikke spørre: ”vant dere?”, men ”hadde du det gøy?”, ”fikk du til det du har trent på?” og ”ga du alt?”.

Eksempel på mål fotball Bedre innleggsferdighetInnlegg med kraft, retning og passe skru. Enda hardere og mer stabil. 4 av 5 med godkjent kvalitet gjennom høstsesongen. Bedre innleggsferdighet Innlegg med kraft, retning og passe skru. Enda hardere og mer stabil. 4 av 5 med godkjent kvalitet gjennom høstsesongen. Tiltak Jobbe med tidlig blikk, tilløp, treffpunkt, se på ballen i tilslaget. Gjennomføre 10 innlegg etter trening, 3 g/uke.

Opplevelse

I never considered the negative consequences of missing the last shot in a game. I missed my share, but I always had complete confidence the ball was going in. Even late in my career, I always thought of coach Smith in tight games or in situations that demanded a game-winning shot. We had just called our last timeout in the NCAA championship game against Georgetown in He was getting ready to draw up a play for the final shot when he stopped. He looked up and said, “I love these games. They’re fun because they make you think”. There we were in the heat of the battle and he’s able to smile and laugh softly to himself. Then he said, “This is fun”. It was like a kid playing a kid’s game. Every time I was in that situation, I thought about those words: “This is fun”. (Micahel Jordan in ’For the love of the game”, 1998, my underlining)

Fotball er lek for meg når… jeg spiller uten å tenkejeg spiller uten å tenke jeg er kreativ og uforutsigbarjeg er kreativ og uforutsigbar jeg er i ferd med å ta i mot ballenjeg er i ferd med å ta i mot ballen jeg bruker første touchet på vendingenjeg bruker første touchet på vendingen jeg angriper direktejeg angriper direkte jeg har ballenjeg har ballen jeg har ballen og har uendelig med muligheterjeg har ballen og har uendelig med muligheter jeg får brukt de (spektakulære) fintene jeg kanjeg får brukt de (spektakulære) fintene jeg kan jeg får muligheten til å skytejeg får muligheten til å skyte

Oppgave Omgivelser Organisme Handling Newell (1986) Utforskning