PROGRAM Renntidspunktene kan bli forandret, men ikke dagene og distansene. Mandag 16. mars: ankomst nasjoner Tirsdag 17. mars:uoffisiell trening Onsdag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Advertisements

ARRANGEMENT 3 mål •Sportslig interessant og rettferdig •Sosialt trygt og trivelig •Økonomisk noe givende.
Tradebroker Reiseseminar 2011
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
HURRA! Vi skal arrangere friidrettsstevne!
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Lagledermøte Statoil NC, U23 mesterskap og NM sprint junior Ett lagledermøte vil bli avholdt.
Lagledermøte NNM 2014 Torsdag 03.april. Agenda •Opprop •Presentasjon av rennkomiteen •Presentasjon av jury •Værmelding •Gjennomgang av stadion/arena •Gjennomgang.
Hovedlandsrennet 2014 Stryn
Innholdet i arrangørhåndboka
VMs VISJON Hundekjøring rekrutterer, inkluderer, begeistrer og inspirerer!
Velkommen til foreldremøte Barn i alderen 7-12 år.
Tidtaking/resultatservice
Lagledermøte Statoil-cup 6. – 8. januar 2012 Lygna Skisenter.
Friidrettsstevner •Hvordan organiserer vi friidrettsstevner? •Produksjon og regi av Exxon Mobil Bislett Games •Stein Rodahl – Universitetet i Nordland.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Lillehammer Skifestival er arrangør av WC Lillehammer 6-8 desember 2013 og vil ha tilsvarende arrangement også de neste 3 årene tom Lillehammer.
En sesongcup for årsklassene J15, J16, G15, G16 etter modell av NorgesCupen OASSK Cupen !
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
LAGLEDERMØTE LØRDAG 22. FEBRUAR KL.17 ORKLAHALLEN.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
9. – 10.februar. Agenda lagledermøte 1. Organisasjonskomite 2. Stadion 3. Rennprogram lørdag 9.februar og søndag 10.februar 4. Løyper 5. Værmelding 6.
Malverk intern produktopplæring
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Arrangørkurs i friidrett Tilrettelagt for Arrangementshåndbok i friidrett.
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
VELKOMMEN.
Presentasjon av TV2s sommersatsing på Fredriksten Festning i Halden Sommeren 2007.
Lagledermøte Statoil-cup 6. – 8. januar 2012 Lygna Skisenter.
SKANDINAVISK CUP/ STATOIL NORGESCUP
Lagledermøte, torsdag 24.mars kl. 1900
Lagledermøte, fredag 25.mars kl. 1800
Funksjonærmøte. Agenda Generell innledning Administrasjon Stevne Marked/økonomi Info/Media.
Arrangørutdanning trinn 2 Modul 3: Sportslig gjennomføring langrenn November 2008.
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Hovedlandsrennet 2005 Meråker Kretsstyremøte 1.des 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Bendit Kvalfossprinten januar og 1. februar Holmenkollen.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET I slidene under kommer et forslag til oppsett for presentasjon av lagledermøtet for DNB Cup / Statkraft Junior Cup. Rennleder.
Velkommen til Alta og Junior NM 2015, Statkraft Junior Cup 5 og DNB Cup6.
VM i Sportsdrill 2010 Bergen 31. juli - 9. august.
FAU møte kl. 18:00 Årskalender Skolefester 2015 Sykkeldag for 4. klasse KFU Eventuelt Informasjon fra rektor.
Hjemmefavoritt Therese Johaugs vinnerløp i Rørosgatene, NM del 2 Røros 2009 Foto: Arbeidets Rett.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
Renninfo KM langrenn 2015.
VELKOMMEN TIL STRYN DNB CUP 4 STATKRAFT JUNIOR CUP 3 ARRANGØ RLOGO.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
MEDIESEMINAR 2016 Mediehåndboka – sentrale elementer kampdag og regelverk.
VM Mønstring junior 2016 Åsen IL Lagledermøte. NB!! Ny starttid fredag Juryen har besluttet: På bakgrunn av forventet temperaturutvikling utsettes starten.
Lagledermøte NNM 2016 i Alta Stafett Rennkomite Rennleder: Tine Klevstad Leder rennkontor: Vibeke Arntzen Løypesjef: Per Erik Bjørnstad, ass. Amund Suhr.
SpareBank 1 cup i samarbeid med Buskerud Skikrets Sesongen 2016 / 2017.
LAGLEDERMØTE Fredag 3. mars. LAGLEDERMØTE Fredag 3. mars.
Oversikt parkeringsrutiner, Fossum
29. juli – 5. august 2017 Informasjonsmøte 6. april 2017 Rolfshallen
Midt Norsk Mesterskap Surnadal 29. – 31. januar Lagledermøte 29
Informasjon for norges skiskytterforbund
NSSF Arrangørseminar 2017 Per Arne Jakobsen.
Arrangørkonferanse 20. – 21. oktober 2017
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
VELKOMMEN TIL SIMOSTRANDA
VELKOMMEN TIL SIMOSTRANDA
Lagledermøte Velkommen til Torsdag 5.april 2018 Team-sprint, Fristil
Velkommen til Birkebeineren Ski- og skiskytterstadion, Lillehammer
Garderobe & Sanitær anlegg «Kirkhusmoen» Arena
VELKOMMEN TIL LAGLEDERMØTE!
VELKOMMEN TIL LAGLEDERMØTE!
Åsen IL / Gjerdrum IL Lagledermøte
Utskrift av presentasjonen:

PROGRAM Renntidspunktene kan bli forandret, men ikke dagene og distansene. Mandag 16. mars: ankomst nasjoner Tirsdag 17. mars:uoffisiell trening Onsdag 18. mars:offisiell trening Torsdag 19. mars:11.30: Sprint menn14.15: Sprint kvinner Fredag 20. mars:offisiell trening Lørdag 21. mars:12.30: Jaktstart menn14.15: Jaktstart kvinner Søndag 22. mars:13.15: Fellesstart menn15.15: Fellesstart kvinner Mandag 23. mars:avreise nasjoner charter Sibir World Cup Skiskyting Trondheim 2009

Rennteknisk Svein Hjorth Nasjoner VIP Sponsorer PublikumTransportArenaForpleining Markedsføring Salg Teknisk utrustning Presse Seremonier Kultur Styringskomite NSSF President NSSF Generalsekretær Leder BSSL Leder Trondhjems Trondheim Kommune Lokal stab Ingrid Lien Johnsen NSSF stab Wenche Engebretsen Orgleder Stig Strand World Cup Skiskyting Trondheim 2009 Rennsekretær Tim Gustavsson Tidtaking Rune Standal SIWI Vigdis Thingelstad Skyting Frode Hagen Ass ? Løyper Anstein Mykland Ass Ola Jølle Stadion Asbjørn Langen Ass ? Anti-doping Rennleder Svein Hjort Ass Vemund Jaren

Rennteknisk Oppgaver Arrangere WC-øvelsene skiskyting i henhold til det internasjonale reglementet. Gjennomføre arrangementet med høy kvalitet, god serviceinnstilling og med en best mulig stemning i forhold til deltakende løpere og støtteapparat. Krav Rennleder må ha IR sertifikat. Ass rennleder sertifiseres også (lokalt krav). Øvrige sertifiseringskrav framgår under de enkelte funksjoner. Rapportering Rennleder rapporterer til orgleder under forberedelsene. Under konkurransene er det jury/IBU som styrer. Anti-doping Oppgaver Finne egnede lokaler, få tak i løpere for IBU blodtester (kan være fra hotell f.eks), følge løpere som er plukket ut, samarbeid med IBU og evnt anti-doping Norge. Krav Leder medisinsk bakgrunn (lege, sykepleier). Personell må beherske engelsk og bør beherske tysk. Stadion Oppgaver utarbeide stadionkart, tilrettelegging / rigging av konkurranseområdet (innenfor gjerdet) unntatt skytebanen, operativt ansvar nasjons- og smøreboder, skimerking, våpenkontroll, garderobe (ta imot og sortere løpertøy ved start og levere tilbake etter innkomst), tilrettelegging og oppheng av reklame i samarbeid med APX. Krav Ingen formelle. Fordel med noe tysktalende i tillegg til engelsk. Navn / antall Nasjonsboder: Erling Vaagan Løyper Oppgaver Utarbeide og kvalitetssikre traseer, preparering inkl spesielle tiltak som salting, skilting i henhold til IBU standard, løypevakter, scooterberedskap, glitestområde, sperringer, assistanse TV-produksjon, sikkerhetstiltak for løpere. Krav Løypesjef må ha IR sertifikat. Ass løypesjef bør ha tilsvarende (lokalt). Personell må beherske engelsk og bør beherske tysk. Navn / antall Skyting Oppgaver Standard for skytebane / standplass under konkurransene, ansvar for tilrettelegging før arrangement: perfekt standplasspreparering, funksjonsansvar skiver funksjontest all kabling. Kollen organiserer med 3 skiver pr team, og legger også strafferundekontroll under skyting. Det betyr ca 50 stk pr dag. Krav Skytesjef må ha IR sertifikat. Ass skytesjef skal ta IR sertifikat (internt krav). Ledende personell må beherske engelsk og tysk. Tidtaking Oppgaver Tilrettelegging, support og koordinering mot SIWI Data, start og målgang, kjøring av backup tid og kontroller, styre resultattavle, info til speaker, service TV/radio produksjon, riktige resultater Krav Ingen formelle. Engelsk og tysk/italiensk hos noen. Navn SIWI kontakt: Vigdis Thingelstad Rennsekretær / Rennkontor Oppgaver Drifte rennkontor, påmeldinger, startlister, resultatlister, organisering lagledermøter, organisering jurymøter. Produsere og skaffe informasjon til riktig tid. Krav Rennsekretær må ha IR sertifikat. Personell må beherske engelsk og bør beherske tysk. Navn Ingrid H Anmarkrud Cathrine Kullebund Trondheim

Nasjoner Oppgaver Koordinere informasjon til/fra nasjoners tropper, fungere som tolker ved behov, få løpere til seiersintervju og premieutdelinger, delta på premieutdelinger, infoskranke på hotellene, guiding, bestille transport etc. Drifte Teams Kafé, som er løpernes og trenernes fristed i arenaen. Der skal de kontinuerlig ha fri tilgang til PC/Internet, frisk frukt, drikke og mat. Den skal også utrustes med TV-skjermer. Mat og drikke bestilles fra Forpleining. Krav Serviceinnstilling, fleksibilitet, samarbeid, språk (engelsk, tysk, fransk, russisk og andre må være representert i korpset). Skape trivsel. VIP og Sponsorer Oppgaver Planlegge VIP-program i god tid. Ca 200 stk er i utgangspunktet i VIP-kategorien som skal ha alt gratis. Gjennomføre service, arrangement, bevertning av VIP. Både i arena og eventuelt utenom, sightseeing, kveldsarrangement etc. Servering i VIP-telt ligger under denne funksjonen, mat avtales med Forpleining. Tilsvarende oppgaver i forhold til sponsorprogram, opplegg utformes sammen med Markedsføring og Salg. Krav Serviceinnstilling, fleksibilitet, samarbeid, språk (engelsk, noen tysk). Skape trivsel. Forpleining Oppgaver Levere mat, frukt, drikke til de som skal ha det. Baseres på forhåndsbestilling av volum, men må ta høyde for ekstra. Kunder er Publikum, Presse, Nasjoner (Teams Kafé), VIP og Sponsorer, Nasjonsboder. Planlegger selv og gjennomfører servering til funksjonærer. Har også ansvar for dialog med hotellene om mat, på forhånd og ved avvik underveis. Krav God på mat, service, leveringsdyktig. Forhåndsavtale med de ulike kundene om mat hentes eller bringes. Presse Mål Skape gode og effektive arbeidsforhold for media under arrangementet. Yte service av høy kvalitet og dermed bidra til mest mulig positivt inntrykk og omtale. Oppgaver Planlegging, rigging og drift av pressesenter og presse- og fototribuner/-områder. Service i kommentatorbokser, nødvendig service fotografer. Pressemeldinger og pressekonferanser, informasjon. Pressemottakelse. Krav God innsikt i mediafolks arbeidssituasjon. Gode språkkunnskaper. Serviceinnstilt og fleksibel. Løsningsorientert. Seremonier og kultur Oppgaver Planlegging og gjennomføring av blomsterseremonier, premieutdelinger, sosiale arrangement. Viktig med utarbeidelse av detaljerte program og gjennomgang med speakerne om manus og timing. Vurder kulturarrangement i samarbeid med Trondheim Kommune. Hvordan skape folkefest på en premieutdeling på Torget? Krav Eksakt på tid. Godt samarbeid med Presse og Nasjoner for å få løperne på plass i rett tid til seremonier og kongetreff. Markedsføring og salg Oppgaver Salg av billetter, bedrifts / VIP - pakker, effekter, annonser til WC-avis og / eller program, sponsorpakker innenfor de rammene som eksisterer. Markedsføre arrangementet gjennom spesifikke tiltak med mål å fylle Granåsen alle dager. Ekstra tiltak som skoleklasser for å fylle opp torsdag (evt seksjon Publikum). Produsere PR- materiell som f.eks WC-avis, program, plakater, små foldere. Krav Tett dialog med NSSF. Selgere. Publikum Oppgaver Tiltak for å få publikum til anlegget. Drifte alt salg og servering i publikumsområdet (kiosker, telt). Drifte toaletter. Dekke informasjonsbehov. Sørge for at publikum trives i anlegget. Skape stemning utover det som kommer av speaker - prestasjoner - sol osv. Krav Kreativitet Transport Oppgaver Transport av alle løpere og andre akkrediterte. Transport av publikum (busselskap). Uplanlagt varetransport hvis kapasitet. Krav God organisering, punktlighet og smidighet. Navn / antall Kollen benytter ca 35 velkvalifiserte sjåfører, og en bilpark på biler av typene personbil, stasjonsvogn, minibuss, varebil. Buss ved større oppdrag.

Arenaproduksjon Oppgaver Speakertjeneste, publikumsoppvarming, storskjermstyring, helhetlig produksjon Krav Flerspråklige speakere. Arena - Trafikk og parkering Oppgaver Planlegge og plassere ut nødvendige sperringer i området i samarbeid med politiet. Brøyting og strøing i samarbeid med Trondheim Kommune. Få alle biler plassert på rett sted til rett tid, både akkrediterte biler og biler/busser med publikum. Samarbeid med Transport om å finne egnede parkeringsareal med skytteltransport av publikum. Krav God organisering. Arena - Sikkerhet og adgangskontroll Oppgaver Vakthold, tribunedirigering, sone adgangskontroll, billettkontroll. Krav Årvåkenhet, myndighet, smidighet, vennlighet. Stab - Akkreditering Oppgaver Utarbeide akkrediteringsnivå og planlegge soner i samarbeid med Arena. Gjennomføre akkrediteringsprosessen i samarbeid med IBU og NSSF. Bemanne akkrediteringskontor, og informere andre enheter om akkrediteringssystemet. Krav Må snakke engelsk og bør beherske tysk i tillegg. Teknisk utrustning Oppgaver Utarbeide oversikt på behov for datautstyr (PC, skrivere, datanettverk), strømforsyning, nødaggregat - avbruddssikring, kabling mot start - målgang - skytebane, stadion / arenalyd, TV-skjermer. Samarbeid med WC langrenn og de fleste funksjoner i egen organisasjon. Realisere og drifte under arrangementet. Krav Teknisk (data, tele, el). Samarbeid og service. Arena Oppgaver Planlegge bruk av alle areal i Granåsen inkl Sivilforsvarsleir, unntatt stadion, skytebane, løyper og parkeringsplass. Arenakartet viser plassering av sperringer, soneinndelinger, salgsboder og andre boder, telt, toaletter, tribuneorganisering, sanitet, storskjerm etc. Ansvar for å realisere arenaplanen gjennom anskaffelse, rigging og nedrigging. Direkte ansvar for sanitet og samband, trafikk og parkering, sikkerhet og adgangskontroll. koordineringsansvar mot mange øvrige funksjoner. Krav Må samarbeide tett med mange andre grupper både i planlegging og gjennomføring, også WC langrenn.