Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig sektor DRI 1010 Gruppeundervisning 2 8./13. februar Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvordan kan personvern styres?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Styring av IKT - eksempelet personvern
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN

Datatilsynet - etablering og organisering Datatilsynet ble opprettet i 1980 –Tilsynet ble opprinnelig etablert i medhold av personregisterloven som ble vedtatt i 1978 –Datatilsynet har også myndighet etter statistikkloven, helseregisterloven, lov om elektroniske signaturer, SISloven og biobankloven. Datatilsynet har 27 fast ansatte medarbeidere og ledes av direktør Georg Apenes. Datatilsynet er delt inn i 4 avdelinger: –Juridisk –Tilsyn og sikkerhet –Informasjon –Administrasjon

Hva slags forvaltningsorgan er Datatilsynet? Datatilsynet er et statlig tilsynsorgan. Datatilsynet kalles ikke “direktorat”, men et “tilsyn” kan samtidig være “direktorat”: –f.eks.; “Direktoratet for arbeidstilsynet”, se som har et hovedkontor (“direktoratet”) og 11 lokale arbeidstilsyn.

Hvilket/hvilke departement(er) er Datatilsynet underlagt? Datatilsynet er et selvstendig forvaltningsorgan som administrativt er underlagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) –Datatilsynets myndighet følger direkte av loven (og ikke av delegasjonsvedtak). –Personverndirektivet art. 28 nr 1 fastsetter at alle datatilsynsmyndigheter skal utføre sine oppgaver i full uavhengighet, –“Administrativt underlagt” innebærer at departementet har kompetanse i saker om økonomi, personal, lokaler og lignende se –Datatilsynet har ikke noe styre, og ledes av en direktør Personopplysningsloven ligger inn under Justisdepartementet Personopplysningsforskriften ligger inn under AAD

Hvilke oppgaver har Datatilsynet? Oppgavene framgår av pol § 42: 1) føre en systematisk og offentlig fortegnelse over alle behandlinger som er innmeldt etter § 31 eller gitt konsesjon etter § 33, […], 2) behandle søknader om konsesjoner, motta meldinger og vurdere om det skal gis pålegg der loven gir hjemmel for dette, 3) kontrollere at lover og forskrifter som gjelder for behandling av personopplysninger blir fulgt, og at feil eller mangler blir rettet, 4) holde seg orientert om og informere om den generelle nasjonale og internasjonale utviklingen i behandlingen av personopplysninger og om de problemer som knytter seg til slik behandling, 5) identifisere farer for personvernet, og gi råd om hvordan de kan unngås eller begrenses, 6) gi råd og veiledning i spørsmål om personvern og sikring av personopplysninger til dem som planlegger å behandle personopplysninger eller utvikle systemer for slik behandling, herunder bistå i utarbeidelsen av bransjevise atferdsnormer, 7) etter henvendelse eller av eget tiltak gi uttalelse i spørsmål om behandling av personopplysninger, og 8) gi Kongen årsmelding om sin virksomhet.

Hva slags avgjørelsesmyndighet har Datatilsynet? Gi pålegg for å sikre at bestemmelsene i lov, forskrift, konsesjon mv etterleves (§ 46) Avgjøre konsesjonssøknader og eventuelt fastsette vilkår (§§ ) Avgjøre om behandling av personopplysninger er konsesjonspliktig Ilegge tvangsmulkt (§ 47) Gi samtykke til ordninger med personvernombud, jf forskriften § 7-12, se f.eks. Personvernombudet for forskning:

Kan noen overprøve Datatilsynets avgjørelser ? Ja, Personvernnemnda –Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underlagt Kongen og AAD –Består av 7 medlemmer, hvorav 2 er oppnevnt av Stortinget og 5 av Kongen. Leder er prof. Jon Bing, IRI, UiO. –Publiserer sine av gjørelser på klagesaker. Se Enkelte sakstyper kan klages inn for Kongen i statsråd –Se personopplysningsloven §§ 27 og 28