Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
OBJEKTSPRONOMEN.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kapittel 28 Norgeskartet
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Hvordan lage setninger på fransk?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes syntaktiske funksjoner
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Lag setninger med pluskvamperfektum og preteritum. 
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Valencia.
Smaksprøver på språkforskning Kristine Eide, Universitetet i Oslo
SYNTAKS 2 Leddstilling.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Grammatikk.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Forelesning i RUS februar 2006.
Norsk Grammatikk .
Verb A- og e-infinitiv, svake verb (a-verb, e-verb, kortverb og je-verb), sterke verb og presens partisipp.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger En hjelp når vi skal jobbe med ordstilling i setninger

Setninger på norsk På norsk kan vi dele setninger inn i helsetninger og leddsetninger Norsk er et SVO språk Dette vil i at vi normalt starter en fortellende helsetning med et subjekt (S) , verbalet (v) kommer på plass nr 2 og til slutt objektet. Eksempel: Vi (S) leser (v)en bok.(O) For deg som trener mot Norskprøver: (Denne Youtube - filmen er tilpasset B1 nivå).

Skjema for helsetninger Forfelt (Subjekt / Adv) Verb1 Midtfelt S/adv (ikke, aldri, alltid, gjerne..) Verb2 Sluttfelt Objekt/ Adv Hun leser. Han leser ei bok. Vi skal lese ikke De ei bok i dag. I dag hun ikke Fordi han hadde vondt i ei tann, gikk han til tannlegen. pleier å gå til skolen. Per snakker aldri om sykdom. Dersom det blir snø, reiser ikke Laila til Oslo i dag.

Skjema for helsetninger Forfelt (Subjekt / Adv) Verb1 Midtfelt S/adv (ikke, aldri, alltid, gjerne..) Verb2 Sluttfelt Objekt/ Adv Vi skal lese ei bok. Hun gav mannen sin en ny telefon. De alltid barna sine bøker i bursdags-gaver. Forfelt: Dette er plassen for subjekt, et tidsuttrykk eller et stedsutrykk. V1-feltet: Her plasserer vi det bøyde verbet; presens eller preteritum Midtfeltet: Subjektet kan stå i midtfeltet dersom det står et tidsuttrykk eller et stedsutrykk i forfeltet. I midtfeltet finner vi og setningsadverbialer som ikke, aldri, alltid, gjerne. V2 feltet: Det infinitte verbet står her. (Infinitiv eller perfektum partisipp). Sluttfelt: Her står objektet, stedsuttrykk og tidsuttrykk. Tid kommer til slutt. Indirekte objekt kommer foran direkte objekt. (Eksempel: Hun gav mannen sin en telefon). - mannen sin = indirekte objekt.

Skjema for leddsetninger Forbinder-felt Subjekt Setnings- adv V1 V2 Sluttfelt Vi gikk ikke tur fordi det var kaldt ute. Vi skal komme når vi får tid. Han skal reise til Oslo dersom han rekker bussen. Jeg må legge meg nå fordi jeg har hatt det travelt i dag. Jeg har ikke ringt fordi ikke har hatt Dersom kan komme, (så) ringer jeg. Selv om fryser, bruker jeg ikke lue og hansker.

Skjema for leddsetning Forbinderfelt: Her er det plass for subjunksjonen. Her kan vi og plassere helsetningen dersom ytringen starter med nettopp helsetning. Subjekt: Subjekt er plassert framme i en leddsetning, rett bak forbinderfeltet eller subjunksjonen. Tids- og stedsutrykk kan ikke komme først i en leddsetning. Setningsadverbial: Setningsadverbialene står bak subjektet. Dette kan være ikke, alltid, aldri, gjerne, ofte osv. V1: Her finner vi det finitte verbet, i presens eller preteritum. V2: Her står verbet som er ubøyd, i infinitiv eller perfektum partisipp. Sluttfelt: Her finner vi resten av setningen. Objekt, stedsutrykk og tidsuttrykk til slutt. Dersom vi har indirekte objekt, kommer dette foran objektet.

Leddsetning med indirekte objekt. Helsetningen er: Han ble sint… Leddsetningen er: …fordi han alltid gav barna pannekaker til frokost. Han = subjekt Alltid = setningsadverbial Gav = finitt verb; preteritum Barna = indirekte objekt Pannekaker = objekt Forbinder-felt Subjekt Setnings- adv V1 V2 Sluttfelt Hun ble sint fordi han alltid gav barna pannekaker til frokost.

www.123norsk.com På denne hjemmesiden, 123norsk.com, finner du mer stoff om norsk som andrespråk. Søk og på vo-matte på Youtube.com, der finner du en film om hel- og leddsetninger.