Del 5 Visualisering av skalarfelt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

«Strykebrettcover og stativ»
Knight, Kap.38 Emisjon av lys (lysutsending).
Astrofysikk & Strålingslovene
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Astrofysikk & Strålingslovene
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
Å skrive en sakpreget tekst
Matematisk Induksjon.
PowerPoint-mal FLT.
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Ulike sorteringsmetoder Kompleksitet av dem
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Gauss lov.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Naturens former – og formler
Engelsk 5. trinn – nasjonal prøve Gjennomsnittlig mestringsnivå 5. trinn Snitt Drammen2,02,12,0 Snitt landet2,0 Fordeling per mestringsnivå.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kapittel 14 Simulering.
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
MA-159 Formelhefte Tilvalgsdel Per Henrik Hogstad
Vektorfelt.
Kjeglesnitt Parameteriserte kurver Polarkoordinater
Parameteriserte kurver
Komplekse tall Naturlige tall
Harald Romstad Høgskolen i Hedmark
REGNBUEN Skrevet av Runar Petershagen.
IN229 – Våren 2003 Oversikt over innhold IN229/ V03 / Dag 12 Simulering i IN229 Simulatorkode –Proseduralt (FORTRAN / C) –Objekt-orientert (C++)
Randomisering av deltakere i eksperiment
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Teksbehandling -Word Skrivemakin vs. Teksbehandling
Formelmagi 34-1 (34.2) Spenning indusert ved bevegelse (motional emf)
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
KOORDINATBEREGNING GENERELT
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
Diskrete stokastiske variable
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Del 3 "Visualization Pipeline"
Visualiseringsdelen - Oppsummering. INF2340 / V042 Del 1: Del 1: Introduksjon til VTK Numerisk datasett 1.23E E E E E-06.
Del 7 Volumavbildning. INF2340 / V042 Klassifikasjon Volumvisualisering FlateavbildningVolumavbildning Isoflater Snittplan visualisering av volumetrisk.
Del 3 "Visualization Pipeline"
Del 5 Visualisering av skalarfelt. INF2340/ V042 Skalar-til-farge korrespondanse Skalar-intervallet i datasettet korresponderer med en fargeskala s min.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Laplace Invers transformasjon Residue
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Euklids Geometri Af Natacha Dam Langaas.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Visualiseringsdelen - Oppsummering. 9/5-01IN229 (Vis.) / V01 / Dag 152 Del 1: Del 1: Introduksjon til VTK Numerisk datasett 1.23E E E-08.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Regresjon Petter Mostad
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Del 1 Introduksjon til VTK
Lesing og lesestrategier
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
De fire regneartene.
Fargelære.
Utskrift av presentasjonen:

Del 5 Visualisering av skalarfelt

Skalar-til-farge korrespondanse Skalar-intervallet i datasettet korresponderer med en fargeskala Regnbue Rød til blå Gråtoner smin smax Sort/hvitt utskrift! 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

For en gitt fargemodell kan vi uttrykke dette vha For en gitt fargemodell kan vi uttrykke dette vha. en funksjon for hver av komponentene farge R G B skalarverdi 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Regnbue-skalaen RGB HSV fiolett blå lyseblå grønn gul rød R G B S, V H LB R Gul Gr B F H fiolett blå lyseblå grønn gul rød 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Blå-til-rød-skalaen, RGB mørk fiolett! rød R B G blå fiolett rød 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Blå-til-rød-skalaen, HSV LB R Gul Gr B F H blå fiolett rød 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Blå-til-gul-skalaen, RGB grå! gul R, G B blå hvit! rød 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Blå-til-gul-skalaen, HSV grå! gul V H S blå hvit! gul 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Fargelegging Et punkt P i objektrommet kan assosieres med: En skalarverdi S fra et underliggende datasett. En farge F(S). Et grafisk primitiv som inneholder P vil kunne fargelegges med F(S) i P. F(S3) F(S1) F(S2) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Tilfelle 1 Skalarverdien i det ene hjørnet brukes til fargelegging av alle hjørner (jmf. flat sjattering!) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Tilfelle 2 Fargevariasjon internt i det grafiske primitivet (jmf. Gouraud sjattering!) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Forskyvning av geometri som funksjon av skalarverdi Skalar = m.o.h. Forskyvningsretning = (0, 0, 1) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Konturering 1: Isokurver Datasettet er en flate (topologisk 2D, trenger ikke ligge i et plan!). Isokurver er kurver som passerer gjennom punkter med (tilnærmet) lik skalarverdi. Eksempler: isobarer og isotermer på værkart høydekurver på orienteringskart kystkonturer på en globus 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

De eksakte skjæringspunktene beregnes ved interpolasjon. En konturerings-algoritme må essensielt trekke linjestykker mellom sidekantene på cellene i gitteret. Hver skalarverdi er enten over eller under terskelverdien (isoverdien) for konturen. De eksakte skjæringspunktene beregnes ved interpolasjon. 6 5 3 7 8 2 4 1 Her er terskelverdien 5: 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Algoritme 1 Følg hver enkelt konturkurve fra celle til celle inntil den 1) havner utenfor gitteret, eller 2) biter seg selv i halen. Ta vare på linjestykkene underveis. Utfordringer: Hvordan finne passelige startpunkter for de ulike kurvene? Hvordan holde de ulike kurvene fra hverandre? 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Algoritme 2: Marching Squares Identifiser de topologisk ulike måtene kurver kan passere gjennom en (firkant-) celle på: = på den ene siden av terskelverdien (over eller under) = på den andre siden av terskelverdien (under eller over) "Marsjer" systematisk gjennom alle cellene. Bruk den topologiske klassifikasjonen til å regne ut hvilke linjestykker hver enkelt celle bidrar med. 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Trekanter vs. firkanter 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 terskelverdi = 2.5 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Fargelegging vs. isokurver (på flater) Fargelegging gir en "røff" visualisering av fordelingen av hele skalarfeltet. Isokurver gir en presis visualisering av et endelig antall skalarverdier. De to metodene kan med fordel kombineres! For volumetriske (3D) datasett korresponderer fargelegging med direkte volumavbilding (senere!) isokurver med isoflater (neste side!) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Konturering 2: Isoflater Datasettet er et volum (topologisk 3D). Isoflater er flater som passerer gjennom punkter med (tilnærmet) lik skalarverdi. Eksempel: isoflater 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Algoritme 1: Marching Cubes 3D generalisering av Marching Squares. Avgjør hvilke trekanter som skjærer hver (kubiske) celle. 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Kontur-tvetydighet på flater Likeverdige! 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Kontur-tvetydighet i volum Kan gi hull i isoflaten! Kan løses med litt omtanke! 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Snittflater Datasettet er et volum (topologisk 3D). Skalarverdiene på en snittflate hentes fra volumet og visualiseres som farger og/eller isokurver. Eksempel: "snittflater" med konstant skalarverdi! snittflater med varierende skalarverdi 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Del 6 Visualisering av vektorfelt

Forskyvning av geometri som funksjon av vektorverdi Vektor = (0, 0, m.o.h.) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Piler ("hedgehog") Vektorene vises eksplisitt som piler etc. Fordel: Eksakt gjengivelse av vektorene i underliggende datasett. Ulemper: Ser ikke alle vektorer like bra hvis forskjellen mellom min. og maks. lengde er stor. Ofte uegnet i 3D (virvar!). 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Trajektorier Vektorfeltet visualiseres implisitt i form av kurver som tenkte, masseløse partikler vil flyte (sveve) langs. Fordel: Gir en god kvalitativ forståelse. Færre grafiske primitiver. Ulempe: Kan lure oss (hvis vi ikke er forsiktige!) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Strømning i blodårer 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Flyt av væske i rør med virvel i starten (men hvor er virvelen?!) 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

En trajektorie beregnes som en sekvens av punkter: Visualisering 1: Trekk linjestykker mellom nabopunkter. Visualisering 2: Flytt et lite objekt ("partikkel") gradvis fra punkt til punkt ( animasjon!). Spørsmål: Hvordan kan vi visualisere endring i partikkelhastighet med den første metoden? 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Hvordan beregne neste punkt i sekvensen? Pi dt Pi+1 = ? dt = Pi Pi+1 dy dx V = vektoren i Pi (beregnes om nødvendig ved interpolasjon!) Da har vi: dx = Vdt (Egentlig: dx = Vx dt, dy = Vy dt) Observasjon: Desto mindre dt er desto mindre feil risikerer vi! OK! Ikke OK! 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

 Observasjon Posisjonen ved tid t kan skrives som et integral (sum av "uendelig små" vektorer): x(t) = Vdt t Kan løses numerisk (sum av et endelig antall vektorer): W2 t W1 t i Wi t  xi+1 = x1 + Wj t x1 j = 1 xi+1 = mer eller mindre god tilnærming til vektoren vi burde flytte oss langs i posisjon 'i' ! Wit 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8

Generell formel: Metode 1, Euler: Metode 2, Runge-Kutta: Vi+1 x0 = vilkårlig startpunkt xi+1 = xi + Wi t , i  0 Vi+1 xi+1 Metode 1, Euler: Wi t = Vi t Vi xi t = 1 Eu Eu Vi+1 xi+1 Metode 2, Runge-Kutta: Eu Wi t = ½(Vi + Vi+1 ) t Vi xi+1 xi Bedre tilnærming! t = 1 1/4-03 IN229/ V03 / Dag 8