Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og internasjonal regulering av personvern + noe om læringsmålene.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innebygget personvern
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvordan kan personvern styres?
Styring av IKT - eksempelet personvern
Dag Wiese Schartum, AFIN
Interessen i opplysnings- og behandlingskvalitet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Datamaskinteknologien skapte ny erkjennelse om behov for vern av personlig integritet og privatliv mv Diskusjonen om “edb og personvern” tok til mot slutten av årene Bygget på en tradisjonell diskusjon om “personlighetens rettsvern” Ønsket primært styring av forholdsvis få maskiner i forholdsvis få store organisasjoner (forvaltning, store private selskaper) Mest oppmerksomhet om behandling av store mengder opplysninger i satsvise maskinelle rutiner Personregisterloven vedtatt 1978, i kraft 1980, avløst 2001/2003

Noen grunntrekk ved personvernlovgivningen Personregisterloven og personopplysningsloven ble (stort sett) gjort teknologiuavhengige –Personregisterloven forutsatte “registre” som den anvendte på edb, men teknologien sprengte i stykker denne analogien. –Personopplysningsloven forutsetter “behandling”, og står derfor i fare for å forstrekke seg! (jf humant materiale som “personopplysning”) –En lærdom: Det kan være vanskelig å finne frem til systematikk/begreper som tåler den teknologiske og samfunnsmessige utviklingen Lovgivers utgangspunkt for reguleringen –Personregisterloven forbød opprettelsen av personregistre uten konsesjon (tillatelse) fra Datatilsynet –Det ble gjort flere og flere unntak fra konsesjonsplikten etter hvert som behovet for registre økte (1979: 7 unntak, 1981: 14, 1996: 19) –Personopplysningsloven gjorde behandling av personopplysninger tillatt, og innførte meget begrenset konsesjonsplikt som ble ytterligere begrenset i forskrift –En lærdom: Restriktive reguleringer blir utsatt for press og modifisert

Håndheving og kontroll Datatilsynets bemanning – 7 i 1980 –22 i 2001 –Ca 41 i 2012 –Samtidig som den teknologiske revolusjonen har pågått… (PC, Internett mv) –Samtidig som kontrollbehovet har økt pga utvidede hjemler til å behandling personopplysninger til potensielt krenkende formål (SIS, helseregistre, politiregistre mv) Fra konsesjonsbehandling til kontroll –Før 2001 gikk store deler av Datatilsynets ressurser med til å behandle konsesjoner, mens det i liten grad ble kontrollert om vilkårene ble overholdt –Nå skal Datatilsynet gjennomføre langt flere stedlige kontroller Dilemmaet mellom å være streng kontrollør eller snilt “ombud” Dilemmaet mellom å la Datatilsynet være enerådende eller å slippe til andre myndigheter (Arbeidstilsynet, Helsetilsynet, Kredittilsynet mv) En lærdom: Politisk umulig med en byråkratisk vekst hos Datatilsynet som tilsvarer veksten i arbeidsoppgavene Et dilemma: Bør Datatilsynet beholde alle oppgaver selv og ikke rekke alt, eller bør flere myndigheter involveres (som kanskje ikke setter personvern like høyt)?

Lovgivning versus andre styringsteknikker Er innebygd personvern [”Privacy by Design”] og personvern som førstevalg [Privacy by Default] framtidens reguleringsstrategier? –Innebærer at hensynet til personvern skal nedfelles i informasjonssystemene –Behandlingsansvarlig skal få maskinell hjelp til å etterleve plikter –Registrerte personer skal få maskinell hjelp til å realisere rettigheter –Tilsynsmyndighetene skal få maskinell hjelp til å gjennomføre tilsyn og kontroll –Det springende spørsmålet er om dagens regler på området er egnet for å nedfelle i systemløsninger? Diskusjon om fremtidens lovgivning –Bør vi i større grad regulere ved hjelp av særlovgivning ? –Bør det legges større vekt på straffelovgivning? Ny EU-forordning om personvern? –Dagens ordning er basert på direktiv –Forordning betyr identiske bestemmelser innen EØS –Nasjonale myndigheter kan ikke fastsette avvikende regler –Blir en meget stor regulering –Selv om innholdet kan bli godt, er spørsmålet om det blir forstått og fulgt!

Noen avsluttende kommentarer I en lov må det alltid skje en avveining mellom ulike interesser, noe som innebærer at den formelle ivaretagelsen av personvern ikke er “ideell” Tilvenning til IKT-bruk blant folk, kan gjøre at det tidligere kontroversielle blir vanlig og trivielt (jf biometri?). Eksistens av lovgivning som gir formelt vern, kan virke beroligende selv om de reelle forholdene ikke tilsier tillit til at vernet er tilstrekkelig Et hovedproblem er hva som skal til for at rettsregler skal virke –Må vi slå av på kravene til regelinnhold slik at de kan bli enkle nok til å få god etterlevelse? –Eller må reglene nedfelles i informasjonssystemene slik at de i størst mulig grad utfyller seg selv? (”The answer to the machine is in the machine”, Charles Clark)