Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatiseringsvennlig lovgivning: Dag Wiese Schartum,
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning:
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Elektronisk forvaltning og jus
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over rettslige aktiviteter og beslutnings-prosesser som inngår i systemutviklingsarbeider Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN

Gjennomsiktighet - åpenhet “Offentlighetsprinsippet” sier at grunnregelen er at det skal være åpenhet om [dokumenter mv] også for andre enn de som er direkte involvert. “Publicatio legis-prinsippet” sier at retten (lover mv) skal publiseres og være offentlig tilgjengelig. “Offentlighet” innebærer å gi adgang til / gjøre kjent for andre enn de som er direkte involvert. Første utgangspunkt: Annet utgangspunkt: Systemutvikling må ses som en rettslig beslutningsprosess fordi det treffes avgjørelser som generelt får bestemmende innvirkning på folks rettigheter og plikter, jf “rettslige systemavgjørelser”. Rettslige systemavgjørelser har et innhold som avviker fra det andre kilder uttrykker. Nærliggende konklusjon: Rettslige systemavgjørelser bør være offentlige slik at det rettslige innholdet blir “gjennomsiktig” (hvilket prinsipp en bygger konklusjonen på, har liten betydning) Systemdokumentasjon kan sies å gi en større grad av åpenhet enn ved manuell saksbehandling. Større krav til åpenhet bør stilles fordi det handler om å synliggjøre generelle beslutninger som allerede er truffet.

Nærmere begrunnelser for og krav til rettslig dokumentasjon Personopplysningsloven § 13 med forskrift stiller krav til dokumentasjon av ”informasjonssystemet og sikkerhetstiltakene” (men ikke for rettslig innhold) Begrunnelser for dokumentasjon av rettslig innhold – Legalitetskontroll (jf. kontradiksjon og utøvelse av tilsynsmyndighet) – Plikt til veiledning og begrunnelse (jf. pol § 22) ” § 22. Rett til informasjon om automatiserte avgjørelser Hvis en avgjørelse har rettslig eller annen vesentlig betydning for den registrerte og fullt ut er basert på automatisk behandling av personopplysninger, kan den registrerte som avgjørelsen retter seg mot, kreve at den behandlingsansvarlige gjør rede for regelinnholdet i datamaskinprogrammene som ligger til grunn for avgjørelsen. – Ansattes kompetanse – Systemvedlikehold Alle begrunnelser kan sies å være argumenter for å integrere rettslig dokumentasjon i selve systemløsningen

Elementer i en rettslig dokumentasjon 1.Angivelse av de rettslige rammene som gjelder for beslutningssystemet (jf. kap. 4) 2.Angivelse av aktører knyttet til driften av beslutningssystemet, og beskrivelse av rettslige krav til samhandlingen med disse aktørene og informasjonssystemer de gjør bruk av (avsnitt 5.3 og 5.4, jf avsnitt 7.5.5) 3.Ordnet fortegnelse over rettskildegrunnlaget (jf. kap. 6) 4.Oversikt over enkeltregler i de aktuelle regelverk som er transformert, kategorisert i samsvar med inndelingen i behandlingstrinn (jf. kap. 7) 5.Oversikt over fortolkninger av opplysningstyper og prosesser/operasjoner (jf. kap. 7) 6.Oversikt over de fortolkninger av opplysningstyper og prosesser som er lagt til grunn for systemløsningen og som ikke kan sies å følge av rettskildematerialet (jf. kap. 8)

Dokumentasjon av rettslige systemavgjørelser (jf punkt 4 – 6 på forrige bilde) forskrift instruks enkeltvedtak Rettslige system- avgjørelser Avgjørelser av hvorledes tolkningstvil skal løses, jf. kapittel 7. Avgjørelser av hvordan skjønn skal håndteres i systemet, jf. avsnitt Avgjørelser av om og på hvilken måte eksisterende rettsregler på området må suppleres, jf. kapittel 8.

Rettslig dokumentasjon er å vise samsvar Og er en forutsetning for godkjennelse

Hvordan kan dokumentasjon av rettslige systemavgjørelser komme til uttrykk? 1) Programkoden kan gjøres offentlig tilgjengelig … i mange 1000 linjer kode... 2) De rettslige systemavgjørelsene kan formuleres som pseudokode OK, men pseudokoden vil være omfattende og tung å lese for de fleste 3) De rettslige systemavgjørelsene kan dokumenteres i vanlig språk som a) avklarer tolkningstvil og skjønnsutøvelse av betydning og b) inneholder supplerende regler i forhold til rettsgrunnlaget OK, men med vanlig språk mister man stringensen i uttrykket og forholdet til programkoden vil ikke alltid være 1:1 4) De rettslige systemavgjørelsene kan dokumenteres ved at de blir uttrykt som og integrert i det vanlige regelverket (lov, forskrift mv) OK, men dette er tungvint og tidkrevende, og forholdet til programkoden kan vanskelig bli 1:1 5) De rettslige systemavgjørelsene kan “dokumenteres” ved at selve beslutningssystemet blir offentlig tilgjengelig OK, men dette er temmelig ressurskrevende! Riktig nivå for godkjenning? Riktig nivå for spesifisering?

”Transformeringsrommet” i Andresen 2007 (I ”Elektronisk forvaltning i Norden”, Fagbokforlaget) Steder Mekanismer Av hensyn til praktisk oppdatering kan det være grunn til å dokumentere hvor det rettslige innholdet finnes