Direkte virkning og direktivkonform tolkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
Fri bevegelighet for varer og tjenester
Arbeidet i referansepanelet for rettsvitenskap Finn Arnesen, professor dr. juris.
Diskriminering Kvinne/kjønn generelt/aksessorisk
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Prinsipper og idealer for utøvelse av offentlig myndighet (II): Spesielt om rettssikkerhet og personvern Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning.
EURO 2100 EØS-regelverket; innhold og betydning for norsk handlefrihet
Kurs i forvaltningsrett
MANUDUKSJONER I EØS-RETT
Kapittel 14 Simulering.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Samspill mellom de nye plantypene
Offentlighet.
Legemeldt sykefravær etter IA og næring. 2. Kvartal IA før mars 2003Ikke IA avtale Endring Endring I alt 7,1 05,96,01,7 Jordbruk,skogbruk.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
1. Ole Andre Lerang Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 199
Spillere Postenligaen 2012/2013
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Oppgavegjennomgang EØS v/13
Oppgavegjennomgang – kursoppgave v/ Ivar Alvik
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Innføring offentlig rett – EU og EØS
Regler om offentlighet og åpenhet
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Medlemsstatenes erstatningsansvar ved brudd på EU-retten
innholdet i enkeltvedtak
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Oppgavegjennomgang 2. avdeling vår 2007 Professor dr. juris Finn Arnesen.
Storbyene som økonomisk kraftsenter Eirik Vatne Institutt for samfunnøkonomi Norges Handelshøyskole.
Professor dr. juris Finn Arnesen, Senter for europarett
Professor dr. juris Finn Arnesen, Senter for europarett
3 Marius Stub.
Matrikkelforskriften § 50 (5) Når det er nødvendig for å få klarere og mer entydige adresser, kan kommunen endre eller slette tidligere tildelte adresser…
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Rettskilder og juridisk metode Introduksjonsmøte med BA studenter
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Oppgavegjennomgang 2. avdeling høst 2007 Professor dr. juris Finn Arnesen.
INTERNASJONALE MENNESKERETTIGHETER KURSDATO
Professor dr. juris Finn Arnesen, Senter for europarett
INTERNASJONAL PRIVATRETT Forklaring av faget Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Kurs i forvaltningsrett
Introduksjon til EØS-retten
Offentlige anskaffelser
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Forelesning eksamensrettet skrivekurs
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Direkte virkning og direktivkonform tolkning Professor dr. juris Finn Arnesen Senter for europarett, Universitetet i Oslo

Oversikt over problemstillingene Direktiv- eller EU-konform tolkning Direkte virkning – hva snakker vi egentlig om? Selvkraft Gjennomslag Terminologidiskusjoner Samspillet mellom EU-rett og nasjonal rett

Direktiv- eller EU-konform tolkning Sak 397/01 m. fl., Pfeiffer premissene 110 flg. Poenget: EU-retten forplikter nasjonale rettsanvendere til – så langt råd er, å legge det tolkningsresultat til grunn som harmonerer med fellesskapsrettens krav til innholdet i nasjonal rett

Direkte virkning/umiddelbar anvendelighet Direkte virkning og umiddelbar anvendelighet («direct effect» og «direct appliccability») er to konsepter som mer grunnleggende forskjellige Umiddelbar anvendelighet er en egenskap ved en bestemt rettsakttype – forordningene, og den følger av EF-traktaten, jf EF art 249 Direkte virkning er en egenskap ved bestemte bestemmelser, uavhengig av i hvilken bindende rettsakttype bestemmelsen er inntatt Det er likevel på det rene at verken EF-domstol eller litteratur er samstemte, eller konsekvente, i begrepsbruken

Umiddelbar anvendelighet En egenskap ved forordninger, jf EF art 249. Problemstillingen i tilknytning til disse vil være om forordningen gir grunnlag for en regelnasjonale domstoler kan anvende. I norsk rett formuleres det tilsvarende spørsmålet som et spørsmål om selvkraft om faktum i saken lar seg subsumere under den regelen som følger av forordningen Det vil være uten betydning hvordan forordningsregelen slår ut i den konkrete saken

Direkte virkning, generelt Direkte virkning-problematikken har en linje til dualisme/monisme-spørsmålet Traktaten er taus om direkte virkning Problemstillingen ved direkte virkning-vurderingen vil være om den aktuelle traktat- eller direktivbestemmelsen gir grunnlag for en regel nasjonale domstoler kan anvende. Dette er som ved forordninger om faktum i saken lar seg subsumere under regelen. Også dette er som ved forordninger hvordan regelen vil slå ut i den konkrete tvisten. Dette er en uaktuell problemstilling ved forordninger

Direkte virkning for traktatbestemmelser Traktaten er taus, men sak 26/62 Van Gend en Loos Spørsmålet i saken var om EØF art 12 (EF art 25) kunne påberopes av borgerne overfor staten. Besvart bekreftende Grunn til å merke seg at Generaladvokaten var av en annen oppfatning, og grunnen var bekymring over rettshomogenitet. Stikkord: Forrangsproblemet EF-domstolens begrunnelse Systembetraktninger Felles marked som mål, berører borgere og foretak Slutninger fra art. EØF art 177 (EF art 234) Nytt folkerettslig system Betraktninger knyttet til bestemmelsen klart og ubetinget forbud, unnlatelsesplikt Effektivitets- og kontrollargumenter

Direkte virkning for traktatbestemmelser i andre tilfeller EF art 25: klar unnlatelsesplikt, ubetinget av nasjonal gjennomføring. Men dette er ikke absolutte vilkår Sak 43/75, 2. Defrenne-sak EØF art 119 (EF art 141) Handleplikt – krever nasjonal gjennomføring. Likevel direkte virkning Private som pliktsubjekter Der traktaten er taus mht pliktsubjekt, sak 36/74 Walrave, sak C-281/98, Angonese Der staten angir staten som pliktsubjekt, sak 43/75, 2. Defrenne-sak Der de angis som pliktsubjekter – EF art 81 og 82. Men gjennomføringsforordninger var her nødvendig

Direkte virkning for direktiver, oversikt Traktaten er taus. EF art 249 inviterer nærmest til den slutning at direktiver ikke har direkte virkning Fastslått i sak 41/74 Van Duyn at direktiver kan ha direkte virkning (direktiv 64/221, art 3) Domstolens begrunnelse Systembetraktninger ikke grunnlag for antitese fra art 189 (249) art 177 (234) Effektivitetsbetraktninger Direkte virkning inntrer når gjennomføringsfristen er utløpt, jf. sak 148/78, Ratti

Motstand, kritikk og nyanser Motstand i medlemsstatene, Cohn Bendit, pluss (lærebok s. 96) Skift i begrunnelsen, sak 148/78, Ratti (se premiss 22) Begrunnelsen i dag; variasjoner over Ratti Direkte virkning til ugunst for borgerne? Grunnlag for straffesanksjonerte plikter? Nei, jf sak 80/86, Kulpinghuis Virkning mellom borgerne? Nei, jf eksempelvis sak C-91/92, Dori Trekantsituasjoner? Ja, jf sak C-201/02, Wells, premiss 54 flg

Vilkår for direkte virkning Ubetinget, se sak C-236/92, Regione Lombardia, premiss 9 Tilstrekkelig presis, se sak C-236/92, Regione Lombardia, premiss 10 Gjennomføringsfristen utløpt Virkningen i den konkrete saken må være til gunst for individ/foretak – direktivet kan bare påberopes overfor staten

Hvem er «staten»? Alle offentlige myndigheter og deler av forvaltningen Sak C-343/98, Collino og Chiappero Uten betydning at det aktuelle direktivet ikke gjelder myndighetsutøvelse Hva med selvstendige rettssubjekter, kontrollert av det offentlige? Sak C-157/02, Rieser Internationale Transporte