Kort om Smart sortert Nytt avfallshentesystem i Kristiansand kommune Kort introduksjon: Frode Rosland Renosvasjonssjef Kristiansand kommune (bygger på foredrag holdt på ”Organic waste conference in Stavanger” den 22. mai 2003)
Nytt avfallssystem i Kristiansand
Kristiansand kommune 74 000 innbyggere Areal 277 km2 30 000 husholdninger 60 000 søppeldunker
Renovasjonsavdelingen 6 ansatte Budsjett 2003 ca 60 mill Bestillerfunksjon – kjøper tjenestene i markedet Betjener abonnenter og kunder Oppgaver: Innsamling av avfall og avløpslam Drift av off. toaletter Miljøkontroll av nedlagte deponier
Avfallsmengder i Kristiansand 2002
Kort historikk 1990: 2 søppeldunker, restavfall og papir 1995: 3 søppeldunker, restavfall, papir og organisk avfall 1998: Oppstart forsøk med elektronisk registrering for 3500 abonnenter 2003: Oppstart ”Smart sortert” elektronisk registrering av avfallshenting i hele kommunen
Begrunnelse for å sette i gang prøveprosjektet Øke servicenivået overfor abonnentene – større valgfrihet og fleksibelt Mer rettferdig og riktig differensiering av prisene Økt gjenvinning Bedre oversikt over avfallsbeholdere Mer kostnadseffektiv innsamling Teste ut praktiske og tekniske løsninger
Antall tømminger av grå 120 grå i 1999 Tømmefrekvens før 2003 61 % tømmer < 27 ganger 39 % tømmer > 26 ganger
Ny ordning – Smart sortert 5 store endringer fra januar 2003: Ny renovatør (RenoNorge) To-kammer søppelbiler Omlegging av rutesystemet Sidelastere Elektronisk registrering og veiing av alle dunker
Elektronisk registrering og veiing av alle dunker Teknisk utstyr To-kammerbil Dunker med brikker Retningspil Strekkodede To kammer: 70/30 Databrikke Adresselapp Antenne Veiecelle Datamaskin
Elektronisk registrering og veiing av alle dunker Registrer manuelt i bilen: Avvik og feil (overfull, sortering, dunk ødelagt, m.m.) Faktura Registrer automatisk ved tømming: Dunketype og størrelse Brikkenummer Vekt Dato og klokkelsett Faktura Kontroll Statistikk Regnskap PC på kontor PC på mottaksanlegg
Nytt faktureringssystem Overordnet Variabel andel av renovasjons-gebyret ca. 50 % Fast andel av renovasjons- gebyret ca. 50 % Sum årlig Renovasjons-gebyr 100 % + =
Nytt faktureringssystem Variabel andel Hentekostnad (utgjør i snitt 20%) Renovatørkostnad Internt (fakturering m.m.) Sum årlig variabel andel av renovasjons- gebyeret = * Frekvens + Behandlingskostnad (Utgjør i snitt 80 %) Deponering Kompostering * Pris inkl. mva
Nytt faktureringssystem Fast andel Grunnpris Fast kostnad fordelt på grå og brun dunk Fast kostnad fordelt bare på grå dunk Sum årlig fast andel av renovasjons- gebyret = + + Fra renovatør Bytting av dunker Administarsjon Investeringer (ca 50 %) Gjenvinningsstasjon Spesialavfall Returpunkter Plast m.m. (ca 50 %)
Priser i 2003 Variable priser Faste priser
Erfaringer så langt - Generelt Mange fornøyde abonnenter Omlegging av rutesystemet skapte de størst problemene Det er ikke registrert økt forsøpling De med lite avfall fra før har fått økt gebyrene Stor utfordring å håndtere så store mengder data
Erfaringer så langt1) - Avfallsmengder Mengden restavfall har gått noe ned (229 tonn eller 6,5 %) Mengden bioavfall har gått noe opp (63 tonn eller 3,6 %) Avfall levert til gjenvin-ningsstasjonene har økt (ca 99 tonn eller 17 %) Avfall levert til retur-punktene har økt ( tall mangler) 1) Til og med april 2003
Bioavfall og restavfall levert per uke i 2002 og 2003, akkumulert
Erfaringer så langt1) – Antall tømminger Antall tømminger har gått ned for de fleste dunketypene: Små dunker mer enn store dunker Bioavfall mer enn restavfall Tømminger av 660 liter rest har økt 1) Til og med april 2003
Erfaringer så langt – Dunker Totalt en reduksjon i dunkevolum på 1,2 % Mange dunker blir overfylt antakelig for å spare antall tømminger Avfallet i dunkene er ofte så pakket at tømming blir vanskelig
Internettsiden Adresse: http/:www.smartsortert.no