SYNTAKS 2 Leddstilling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
Advertisements

I.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
En innføring i spillet: Lag En Setning
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Små ord med stor betydning
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
God Jul Du behøver ikke vente til Jul…
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Leddenes syntaktiske funksjoner
Leddenes semantiske roller
STAR INFORMATION SYSTEMS
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Lag leddsetninger med som
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Smaksprøver på språkforskning Kristine Eide, Universitetet i Oslo
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Oppsummering i grammatikk
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Små ord med stor betydning ADVERBIALER
Grammatikk.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Sett inn de refleksive verbene i riktig tid/form.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Utskrift av presentasjonen:

SYNTAKS 2 Leddstilling

. Tre faktorer som bestemmer rekkefølgen 1. Informasjonsstruktur 2. Syntaktisk funksjon 3. Trykk/vekt

1. Grunnregelen er : Fra kjent informasjon til ny informasjon. A Hva vil du spise? B1: Jeg tar gjerne pasta? B2: Pasta tar jeg gjerne

2 Syntaktisk funksjon: setningsskjema

3 Trykk: Trykklette (trykksvake) ledd kommer tidligere i setningen enn trykksterke. Hun har funnet fram gavene. Hun har funnet dem fram.

SKJEMA A - hovedsetning 1. det som kommer før det finitte verbet (FORFELT) 2. det som kommer etter det finitte verbet, men før det infinitte (MIDTFELT) 3. det som kommer etter det infinitte verbet (SLUTTFELT)

Skjema A Forfeltet: det er oftest subjekt eller adverbial, men også andre ledd. Sluttfeltet innledes av det infinitt verbet, så kommer objekter og de fleste adverbialene.

F v a1 n a2 V N A Det Er har jo jeg klart. sagt mange ganger. Du blir vel med? Anne Aldri kom kommer han i dag. for sent.

F v a1 n a2 V N A I dag har jeg arbeidet mye. Derfor kan du ikke gjøre noe med det Vi jo sagt det før. Henne ville han gi alt.

Skjema B Leddsetninger Skjema B mangler forfelt Men har forbinderfelt

Skjema B forbinderfelt a1 n a2 v V N A som jeg kjenner. ikke kjenner at de kommer snart Igjen. han hadde tatt boka med seg.