Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Advertisements

Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
HVA ER ?.
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Organisering av arbeid Samarbeid Klient Tjenesteyter.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Chain of Responsibility GoF mønster Operasjonelt (behavioral)
UML & object models av gruppe 8
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Mønstre og tekniske applikasjoner
Tips og triks Strukturering av større applikasjoner Automatiserte tester. Kristian Johannessen
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Se ellers læreboka, kap , side
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.
En kort innføring i Design Patterns
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Klassediagrammer II Klassen samler data og operasjoner i passe store enheter Klassen organiserer programdesig net.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Composite & Decorator Patterns Patterns Composite Spørsmål? Introduksjon Decorator Resymé Gruppe 4 Ivar Bonsaksen Remi Karlsen Jonas Lepsøy Stian Rostad.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Design patterns: State og Strategy
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
SVG Scalable Vector Graphics When pixels no longer does it for ya.
Information Expert GRASP Grunnleggende prinsipp i programdesign.
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
Biblioteket easylib og proped Konfigurering og simpletidy.
XML og Composite Pattern Mønstre og bygging av xml-tre.
Username anonym Password s1mpletransport Host hve3920.hive.no Path /home/transport.
Om prosjektet LCFG (Local ConFiGuration system) –Utviklet av Paul Anderson –System for administrasjon av store nettverk av Unix- / Linux-maskiner Datagrunnlag.
1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive.
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen.
Se ellers læreboka, kap , side
J2ME- og Web-basert Instant Messaging System. Oppgavebeskrivelse Selvstendig system J2ME- og Web-basert Internasjonalisering.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Kapittel 6 Objektorientert design. 6.1 Programvareutvikling Skriving av kode ein liten del av arbeidet med å lage programvare Fire hovudaktivitetar Kravspesifikasjon.
Masteroppgave Administrasjonsmoduler til eAccess.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Kapittel 9 Polymorfi. 9.1 Sein binding Ofte er det perfekt match mellom typen til ein variabel og objektet han refererer til ChessPiece bishop;... bishop.
Kapittel 12 Samlingar Samlingar og datastrukturar Ei samling (collection) blir brukt til å oppbevare og handtere andre objekt ArrayList – klassen.
Kapittel 7 Array (lister og tabellar). 7.1 Arrayelement Array (lister, tabellar) er kjent frå VB Blir brukt til å organisere data når vi har mange dataelement.
TDT4210 Helseinformatikk 2004Øystein Nytrø Ontologier og Protégé Forberedelse til øving 1.
Liste basert app. Hvordan skal den se ut Hvordan virker listview.
Beste gps eldre i Norge.
Klassediagrammer II Klassen samler data og operasjoner i passe store enheter Klassen organiserer programdesignet.
Fremdrifts- eller statusrapportering
Segmentering og målgruppetenkning
Objektorientert programmering i Java
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Composite GoF Structural Pattern

Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern

Trær som danner helheter Komponerer objekter i trestrukturer Hierarkier av ”del-helhet”-strukturer Helheten består av deler Meldinger til helheten går videre til delene Klienten ser helheten (kompositten) Kompositten tar seg av detaljene Composite lar klienter behandle individuelle objekter og sammensettinger på samme måte

Brukes i tegneprogrammer Bruker ofte abstrakte klasser Render utføres ulikt fordi objektene av typen Shape varierer i hver subklasse Render kan også utføres ulikt fordi render omdefineres, som for drawString Programkode

Brukes i xmlbehandlere Xml kilde til DOM-trær Tilsvarer gui-trestrukturer Svg er xml for graphics Programkode 76 Meldinger til figurene Og elementene Behandles individuelt

GoF applicability list Brukes når vi lager hierarkier av del-helhet- strukturer Klienter kan være uvitende om forskjellen mellom individuelle objekter og det sammensatte objektet. Klienter skal behandle og kommunisere med alle objektene på samme måte