Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

Everyone Print Kalle Snarheim.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Jesus i Hebreerbrevet Seminar for lekforkynnere. Kjedelige prekener.
Mer om tilgjengelighet og Flash. Kirsten Ribu HiO.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
WCAG 2.0. WCAG historikk •West County Assembly of God, 1969 •Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 •Web Content Accessibility Guidelines.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
WCAG 2.0. WCAG historikk West County Assembly of God, 1969 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 Web Content Accessibility Guidelines.
3D-structure of bacterial ribsoomes. Components required for protein-synthesis in E. coli.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Linked Data og UBiT Rurik Thomas Greenall, NTNU Library.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Retningslinjer. WCAG 1.0 Mange nyttige tips 3 nivåer: skal, bør, kan Kan det lages retningslinjer for tilgjengelighet? Ja: selvsagt Nei: selvsagt ikke.
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
RSS David Massey ALEPH brukermøte Hva er RSS? RSS is a family of Web feed formats used to publish frequently updated content. An RSS document, which.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Kort om XML Språket om språket. XML: Eksempel Hans Tømmerholt.
Kommentarer og stil ”Dette suger!” ”Ne-hei!” ”Jo- hoo”, osv.
Kort om HTML ML meg her og ML meg der. En SV’er til og med.
Kort om HTML ML meg her og ML meg der..
WAI 2.0 Flere akronymer.. WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet.
Oppgaveformatet. Oversikt XML-format, spesifisert gjennom et XML Schema. Består av et sett lovlige elementer og attributter og hvordan de kan ordnes i.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Oppgave 4 – Heuristisk evaluering av Applecations Christian, Lavdim, Finn Christian & Vegard.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Misjon – å krysse grenser
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
The Norwegian Hydrografic Pilot
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Misjon – å krysse grenser
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Dynamisk DNS registrering for Windows 10
LO2 – Understand Computer Software
Behind the scene Anders Hattestad ,
Kaveet Patel – Education Officer
Getting to Genuine Collaboration
We are now using Chain SMS to message patients!
The courts February 2018 Court Administration.
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
(You can delete these instructions before sharing with students.)
BY: LAURYN PETTYJOHN AND Paige gerry
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Utskrift av presentasjonen:

Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Et sett med prinsipper og krav for tilgjengelighet på nett. WCAG 1.0: HTML-spesifik Guidelines => Checkpoints => Techniques WCAG 2.0: Working draft Teknologiuavhengig Level 1-3 conformance criteria Principles => Guidelines => Criteria => Techniques

WCAG Provide equivalent alternatives to auditory and visual content. 2. Don't rely on color alone. 3. Use markup and style sheets and do so properly. 4. Clarify natural language usage 5. Create tables that transform gracefully. 6. Ensure that pages featuring new technologies transform gracefully. 7. Ensure user control of time-sensitive content changes. 8. Ensure direct accessibility of embedded user interfaces. 9. Design for device-independence. 10. Use interim solutions. 11. Use W3C technologies and guidelines. 12. Provide context and orientation information. 13. Provide clear navigation mechanisms. 14. Ensure that documents are clear and simple.

WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet av alle brukere. Interface elements in the content must be operable. Grensesnittelementene skal kunne anvendes av alle brukere Content and controls must be understandable. Det skal være lett å forstå innhold og grensesnittelementer (controls) Content must be robust enough to work with current and future technologies. Innholdet skal fungere bra med dagens og fremtidlige teknologier.

Hvorfor WAI? Fra W3C: Someone who cannot hear well will want a visual representation of information presented via sound. Someone who cannot see well will want to hear or feel (via braille or tactile graphics) an equivalent of the visual information. Someone who does not have the strength to move quickly or easily will want to use as little movement as possible and have as much time as they need when operating Web interfaces. Someone who does not read well may want to hear the information read aloud.

Prinsipp 1: Percievable 1. Provide text alternatives for all non-text content. Alternate text, labels 2. Provide synchronized alternatives for multimedia. Alternativer til animasjoner, og lignende 3. Ensure that information, functionality and structure can be separated from presentation. Bruk HTML og CSS riktig. 4. Make it easy to distinguish foreground information from background images or sounds. Gode kontraster

Prinsipp 2. Operable 1. Make all functionality operable via a keyboard interface. Tastaturnavigasjon: accesskey, tabindex. 2. Allow users to control time limits on their reading or interaction. Unngå automatisk scrolling. 3. Allow users to avoid content that could cause seizures due to photosensitivity. Unngå og syke animasjoner. 4. Provide mechanisms to help users find content, orient themselves within it, and navigate through it. Navigasjonsstruktur, labels 5. Help users avoid mistakes and make it easy to correct them. Site-design og flyt. Validering av form-verdier.

Prinsipp 3: Understandable Make text content readable and understandable. Språkangivelse, forklaringer av akronymer, link-titler og tekst. Make the placement and functionality of content predictable. Konsistens i layout og navigasjonsstruktur.

Prinsipp 4: Robust 1. Use technologies according to specification. Valider sidene. 2. Ensure that user interfaces are accessible or provide an accessible alternative(s). The way out…

Tips i HTML Bruk id’attributtet sammen med div for å gruppere og identifisere viktige komponenter i siden: … Bruk title-attributtet på linker. Bruk lang-attributtet på diverse elementer. Bruk label-elementer og id’er i forms. Navn: <input id=”nameField” type=”text” name=”name”/> Bruk fieldset og legend i forms til å gruppere kontroller. Bruk accesskey (også for linker) og tabindex til å definere tastaturnavigasjon. Lag god navigasjonsstruktur. Les pensumboka.

Ressurser WAI WCAG 2.0 Working draft WCAG 1.0 Recommendation HTML-forms: WebXACT validation service

Ukas kulturelle innslag [Mai, mai, mai Delaila WAI, WAI, WAI, Delaila.] *ler litt nervøst. *går og skammer seg.