Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Historien om ”Mauren og Løven” (klikk for å fortsette...)
I.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Rygge-Vaaler Sparebank
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Poteten – kjærlighet og glede!
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Naming, blaming, shaming
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
I dag: litt om kommunikasjon
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
- Den gode utviklingssamtale
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Er det riktig å ta abort? Av Anja, Silje og Thea..
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Definere og velge hovedmål og delmål
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
“ Hjelpesendinger” fikk fikk spørsmål fra Aud Svare i Skjåk om vi ville ha tannklinikken etter hennes mann som nylig var død. ADRA Moldova hadde bruk for.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
100 lure ord å lære.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Og.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Da Oslo kokte Presentasjon Folkehelseinstituttets smitteverndager 4. og 5. juni 2008 Frantz Leonard Nilsen, smittevernoverlege.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Gang.
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff

Oppslaget AVVIST på tre sykehus BLØDDE IHJEL –mann fra Drøbak som døde på vei mellom sykehusene i Oslo-området –to leger fra SiA tok bladet fra munnen, snakket ut om krisen –saken bare et eksempel på hvor ille det var

Dramaturgien i SiA-krisen Nyheten som utløser stormen Reaksjonene Den nye nyheten - internt notat offentliggjøres Ansvaret tas Etterfasen/oppfølgingen

Mediestorm av de sjeldne Undersøkelsen –avgrensninger –problemstillingen –Hvorfor fikk situasjonen ved Sentralsykehuset i Akershus så mye omtale? opplevde aktørene at dette var en krise, hva slags? kunne mediestormen/krisen vært håndtert annerledes? grad av involvering av informasjonsenhetene?

Metode –Intervju med nitten aktører ledere, tillitsvalgte og ansatte på SiA toppledere i fylkesadministrasjonen fylkespolitikere journalister –informasjonsfolkene –Studier av avisklipp, interne nyhetsblad, o.l.

Hva spurte vi om? Hva tror du var årsaken(e) til mediestormen/krisen? Hva slags type krise var dette: substansiell-, tillits- og/eller endringskrise? Hva kunne vært gjort annerledes? I hvilken grad ble informasjonsenhetene involvert? I hvilken grad har ledelse og informasjonsenhet felles forventninger til og kunnskap om informasjon?

Oppbygning av rapporten Hva skjedde - egentlig? Hva lærte informantene av “krisen”? Vår informasjonsfaglige vurdering –m/anbefalinger

Hva skjedde egentlig? Ambulansesaken før den kom på trykk umiddelbare reaksjoner oppsummering Det interne notatet hva omtalte avisene? informantene Var det egentlig noen krise?

“Bak-nyhetene”-historien Bakteppet Budsjettsprekk 1996 Ny direktør Fryser stillinger, setter i gang endringer Budsjettdisiplin Overkjører? Lite informasjon? Propp, døråpner eller brobygger? Rekrutteringskrise Politisk sovepute Bobla sprekker

Oppsummert Det var vanskelig, men ikke SÅ ille Ambulansesaken - ikke en SiA-sak, men en medievinner Respiratordødsfall, den store bekreftende nyheten De ”snille”, de ”slemme” og de ”virkelig slemme” Fylkesledelse: Syndebukk eller hjelper?

Hva har aktørene lært? Lite å gjøre når stormen raser Medieberedskap - sykehus, ambulanse og sentraladministrasjonen Kriseinformasjonsplan Marionetter danser med - uansett Ta ansvar, vær offensiv!

Annen lærdom “Man må lede organisasjoner slik at alle aktører internt har tillit til at problemer håndteres så raskt, innsiktsfullt og kraftfullt fra lederne at ingen annen kanal vil være mer effektiv for å nå fram med et budskap enn de interne kanalene” HS-direktør Flatø

Kunne krisen vært unngått...? “Hvis ledelsen hadde lyttet til oss” “Grunnlaget lagt for å få fylkeskommunen i gapestokken” Mangel på gjensidig tillit (SiA - sentraladm.) Hvis fylkeskommunen hadde mer penger

Informasjonsfaglig sett Legene og Dagbladet feilinformerte SiA ledelsen håndtere trolig ikke pressen offensivt og åpent nok Ambulansesaken hadde en sterkt akkumulerende og psykologisk effekt Uten dette oppslaget ville det ikke blitt mediestorm mot SiA

Kombi-krise-teorien En faktisk ressursmangel (sykepleiere) For dårlig internkommunikasjon på SiA - men også mellom sentraladm. og SiA. –frustrasjon + rykter + mangel på tillit til ledere = dette må vi gjøre noe med selv!!

Et informasjonsproblem? Egentlig ikke, men... Internkommunikasjonen, Unnlatelsen av å ta opp kommunikasjonsproblemer mellom SiA og sentraladm., er utfordringer for ledelsen og en strategisk informatør integrert i toppledelse

Informasjonsenhetene Informasjonssjefen på SiA ble tilskuer til eget fagområde - involvert på bestilling, satt til å være guide (hennes versjon) Informasjonsenheten sentralt ble ikke involvert, men tok selv initiativ til å hjelpe - mest ved en tilfeldighet

Hva er galt? Informasjonsfaglig kompetanse finnes, men blir oversett Informatørene får ikke en tilstrekkelig strategisk posisjon Produksjon er viktig, men tar alltid overhånd Strategisk kommunikasjonsledelse er vanskelig - faglig fjernt fra informasjon..?

Våre anbefalinger Informasjonsledelsen inn i toppledelsen Strategisk arbeid i utvikling med ledelsen Internkommunikasjonen bør analyseres Kriseinformasjonsberedskap bør utvikles Omdømmeanalyse som grunnlag for profilering av SiA