Nasjonal Transportplan 2010-19 Fokus på Rv77 Kjernfjellet og E6 Saltdalen Barents veg forening, møte 7.mai 2009 Regionvegsjef Torbjørn Naimak
Nord Norge – en internasjonal region 3 4 Grenseoverganger Land 1 E105 Storskog R 2 R893 Neiden/Näätämö F 3 E75 Polmak/Nuorgam 4 E75 Utsjok 5 R92 Karigasniemi 6 R93 Kivilompolo 7 E8 Kilpisjärvi 8 E10 Bjørnefjell S 9 Rv77 Junkerdal 10 E12 Umbukta 11 Rv73 Tärnaby 12 Fv296 Skarmodalen 2 1 5 7 6 8 9 10 11/12
Transporterte mengder over grense
Grensekryssende veger Vegstatus Riksveger E-veger Rv Fylkesveger Vegnummer
Navn på grensevegene Sagavegen Blåvegen Graddisvegen/Silvervegen/Barentsvegen? Kong Olavs veg/ Bjørnefjellsvegen/ Kirunavegen/Nordkalottvegen Nordlysvegen
Forvaltningsreformen. Hva blir riksveger og hva blir fylkesveger?
Forvaltningsreformen
Fortsatt riksveg Rv 83 inn til Harstad Rv 85 til Sortland Rv 77 Junkerdalen Rv 73 Krutfjellet Rv 827 Sætran-Sommerset, inkl. fergesambandet Drag-Kjøpsvik Fergesambandet Bognes-Lødingen Fergesambandet Bodø-Moskenes-Værøy-Røst
Nasjonal Transportplan 2010-2019 -prioriteringer og dilemmaer
Økt satsing Kraftig økning på trafikktilsyn, drift og vedlikehold – 28,7 % Kraftig økning på investeringer i store prosjekt – 80,3 % Kraftig økning på mindre investeringstiltak (programområder) – 179,6 % Kraftig økning til rassikring
Aktiviteten nesten 4-dobles i løpet av de neste 10-årene! Investering riksveg Region Nord inkl. annen finansiering – NTP 2010-2019. Sammenliknet med perioden 2006-2009 (mill kr) Bevilgning 2006-09 (Gjennomsnitt pr. år) NTP 2010-2019 Rute 7 * 140 535 Rute 8a 260 640 Rute 8b 80 545 Sum N-Norge 480 1710 Aktiviteten nesten 4-dobles i løpet av de neste 10-årene!
Prioriterte stamvegprosjekter i Region nord Startet opp Oppstart 2010-2013 E69 Skarvbergtunnelen Oppstart 2014-2019 Rv 94 Skaidi-Hammerfest E6 Tana bru E6 vest for Alta E105 Storskog-Hesseng E6 Sørkjosfjellet E8 Sørbotn – Laukslett E6 Indre Nordnes – Skardalen E6 Vassbergan E8 Nordkosb.-Hatteng E8 Riksgr.-Skibotn E10 Tjeldsund bru-Gullesfj. E6 Bru over Rombaken inkl. Leirvika E10 rassikring Vest-Lofoten E6 Narvik sentrum E6 Sommerset-Ulvsvåg E6 Kråkmofjellet Rv 80 Vegpakke Salten Fase 2 Rv 80 Røvika - Strømsnes E6 Sørelva-Borkamo E6 Mo-Bolna E6 Mosjøen-Osen E6 Brenna - Lien E6 Majavatn
Stamvegrute 7 E6 Trondheim – Fauske, E14, E12 og rv. 80 Statlige midler Annen 10-13 14-19 Rv. 80 Røvika – Strømsnes 275 30 E6 Majavatn 55 E6 Brenna – Brattås - Lien 350 ? Vegpakke Salten, fase 2 110 240 1550 E6 Mosjøen-Osen (ikke fullfinans.) 500 E6 Mo-Bolna (ikke fullfinans.) E6 Sørelva-Borkamo Programområder 300 620 Rv 80 Hopshamran (ras) 100 Sum 1190 2560 1580
E6 Sørelva-Borkamo (nord for Saltfjellet) Utbedring av en strekning på ca 2 mil med svært dårlig standard NTP: Gjennomføring i perioden 2014-2019. Kostnad ca 350 mill kr
Rv77 Kjernfjellet Rv77 E6 Utfordringer med dagens veg: Teknisk standard Driftsutfordringer Rv77 E6
Rv 77 Kjernfjellet / E6 Sørelva - Borkamo Trafikktall (ÅDT) 800-1100 200-300 Vegstatus, pr.idag Stamveg Øvrig riksveg Vegstatus, pr.1.1.2010 Riksveg Ca. kostnad for tiltak ~350 mill ~200-250 mill
Mulig finansiering E6 og Rv77 bør sees i sammenheng utbyggingsmessig Totale kostnader ca.650 mill.kr Kilde Mill.kr. Statlige midler 350-390 Bompenger 100-150 DA-midler 50-100 Evt. andre midler (fylkeskommune, kommuner) ? Sum 550-600
Takk for oppmerksomheten!