Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B, gapatrostengjengen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Advertisements

Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Likestilling mellom kjønnene
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
”Sikre bilskadereparasjoner”
Didaktisk relasjonstenkning
Menneske og teknologi.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
-Hva er kommuneskjema. -Hvorfor kommuneskjema
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Hvordan gjøre en god eksamen?
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Velferdsstaten (Slåtten og Larsen, 2002)
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Likestilling og samlivsformer
Piano og Klarinett Ragnar Freyr Olsen.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Digital lekeplass – nye muligheter. 1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
IKT i førskolelærerutdanning og barnehage Kurs 5.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B Gapatrostengjengen Gapatrostengjengen.
Menneske og teknologi. Innledning Med den nye tiden, tenker vi i denne teksten p å barns endrede oppvekstvilk å r knyttet mot den informasjonsteknologiske.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
En gang skal det bli min tur (..å leke ordstafetten!)
IT-1.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Læringsform: Tilegnelse
Kunstprosjekt i Vangan barnehage 2010
Utskrift av presentasjonen:

Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B, gapatrostengjengen

Hvorfor rollespill? Se foredrag på hovedsiden Menneske og teknologi Se foredrag på hovedsiden Menneske og teknologi Synliggjøre Synliggjøre  Ironiserer barnehagens rutiner i forbindelse med barnas bruk av IKT Skape diskusjon Skape diskusjon  Rundt egne rutiner  Rundt bruken av IKT som verktøy  Rundt likestilling av IKT på lik linje som f.eks LEGO

Diskusjonen Tidsrestriksjoner Tidsrestriksjoner Synet på data Synet på data  Ikke bare spill  Et verktøy med mange muligheter  Plassering av IKT utstyr  Myter  Læringssyn / læringskultur

Demokratiserende Barnehagens oppgave i forhold til de barn som ikke har data hjemme og de som har det, frontløperbarna Barnehagens oppgave i forhold til de barn som ikke har data hjemme og de som har det, frontløperbarna Kjønn Kjønn Matheus effekten Matheus effekten

Rammeplanen Forpliktelse Forpliktelse  Kronosentrisme  Til endringer i samfunnet  Sammenheng  Barn og IKT