1 1 Skatt og FoU Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
utnytte ledg rom/medløpspasning
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Veiledning av elever / lærlinger
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Hurra for deg som fyller ditt år...
Styrearbeid i Norwegian
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Skatter og fordeling Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
SkatteFUNN - for virksomheter som vil skape verdier av nye ideer
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Næringas erfaring med NYTEK
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus SkatteFunn Vigdis Tuseth, Innovasjon Norge Levanger 11.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Markedsplanen At presenteres 30.01
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Og.
Hvordan stimulere til innovasjon og økonomisk vekst? Jarle Møen Institutt for foretaksøkonomi Norges Handelshøyskole Avslutningskonferansen til FAKTA og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Misjon – å krysse grenser
Internprising F. Zimmer V06.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Forskningsinstituttenes betydning for FoU i næringslivet Lars Nerdrum, forsker.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Find Fraud B4 it Finds You!
Fattigdommens sosiale kostnader
Ulike måtar for bruken av pronomen
CAMPAIGNING From vision to action.
Kristin Færøvik, styreleder Norsk olje og gass
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Konkurrerende økonomiske teorier
Kapittel 15 Public goods 1.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Utskrift av presentasjonen:

1 1 Skatt og FoU Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå

2 To ulike syn på forskningspolitikk [W]hat ethical justification is there for imposing taxes on people to finance scientific research for which they would not voluntarily contribute? … Given the undisputed success of private financing in the past, the burden of proof that the benefits of government financing exceed the costs surly rest on those who support such financing. It is a burden they have hardly attempted to meet. Milton Friedman [C]onsiderable evidence exists that the returns from government support of research are positive … I think it is clear that our standard of living, our food supply, and our health status would not be anywhere close to what they are today without the rather haphazard government investments in these various areas. In a second-best world, governments manage to do some things less badly than others. Zvi Griliches I praksis har man valgt å følge rådet og synspunktene til Griliches

3 Begrunnelser for FoU-politikk “Second best world”: Markedssvikt –Imperfeksjoner i kapitalmarkedene –Positive eksternaliteter – kunnskapsoverføringer –Negative eksternaliteter - rivalisering Griliches:”… less badly than others” –Styringssvikt? Ganske sikkert, men likevel ”brukbart” ? Forskningspolitikk omfatter mange politikkinstrument. Vi ser på skatter og FoU. Ved etableringen av SkatteFUNN var et viktig synspunkt at de skulle supplere andre virkemidler – ikke erstatte annen FoU politikk (U&H, NFR, institutter osv.)

4 Skatteinsentiver er blitt mer vanlige i OECD Noen land hadde sjenerøse ordninger på 1980-tallet. De ble gjennomgående strammet noe inn Særlig i løpet av 2000-tallet innførte flere land skatteinsentiver, herunder Norge - SkatteFUNN fra 2002 Endringer under og i etterkant av finanskrisen. I Norge ble øvre rammer økt (indeksering). I Nederland økte rammer/satser, men strammer nå inn igjen Noen land med høy FoU-innsats har ikke skattebaserte ordninger Generelt har skattebaserte ordninger vært i vinden. Mange forskere mener de har blitt for sjenerøse – statsfinanskrisa?

5 Ulike typer skatteinsentiver Tax allowance: foretakene får større fradrag for FoU- utgiftene i enn de faktiske kostnadene Tax credit: foretakene få fradrag for en viss andel av FoU- utgiftene i tillegg til full utgiftsføring (SkatteFUNN) Mange land har større insentiver for SMB’er Inkrementelle eller volumbaserte ordninger? Hva hvis foretaket ikke betaler skatt? Beløpsgrenser Avskrivningsregler for FoU-utstyr Alle FoU-utgifter eller bare lønnskostnader? Bare egenutført FoU eller også innkjøpt FoU?

6 Direkte støtte versus skatteordninger Med direkte prosjektstøtte kan man i prinsippet treffe prosjekter med høy samfunnsøkonomisk og lav privatøkonomisk avkastning –Problem: Vanskelig for myndighetene å vurdere bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Bedriftene vil forsøke å få støtte til prosjekter de uansett ville ha gjennomført slik at subsidiene ikke nødvendigvis utløser mer FoU Med skattesubsidier senkes prisen på FoU slik at bedriftene vil finne det lønnsomt å investere mer –Problem: Bedriftene vil få støtte til all FoU, også til de investeringene de uansett ville gjort. Dessuten vil bedriftene rangere prosjektene etter bedriftsøkonomisk, ikke samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Med ”tak” får ikke foretak med mye FoU noe insentiv på marginen

7 Evalueringen av SkatteFUNN Hovedfunn: Ordningen fungerer etter hensikten, bidrar til økt FoU i næringslivet, grei nok lønnsomhet, ikke mye misbruk Fem år i etterkant av evalueringen: Vi ser ingen vesentlig økning i næringslivets FoU-innsats Puzzle fra evalueringen: Hvis addisjonaliteten vi kom fram til stemmer, ville næringslivet ha brukt merkelig lite på FoU uten SkatteFUNN. Er addisjonaliteten overestimert? Vi klarte ikke å få den vesentlige lavere med troverdig metodebruk….

8 SkatteFUNN versus NFR-støtte Addisjonalitet i NFR litt lavere enn i SkatteFUNN Lønnsomheten av de to ordningene er om lag lik Skal vi ha begge typene? SkatteFUNN er omtrent som NFR fordi det meste utbetales som støtte (foretakene er ikke i skatteposisjon) Hvorfor er det så mange ulønnsomme foretak som bruker SkatteFUNN? Blir foretaksbeskatningen lavere, blir insentivene mindre og ordningen blir enda mer ”NFR-light” Når det skjer endringer i revisjonsplikt for små foretak, men revisjonsplikt for fradragene, blir SkatteFUNN mindre attraktiv?

9 Skatt versus direkte støtte I Norge er direkte NFR-støtte fortsatt viktigst for store og FoU-tunge foretak (insiders – lock-in) Begrunnelsen for NFR-støtten er NFRs evne til å velge prosjekter med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet(?) Er det vektlagt nok i NFR? SkatteFUNN-prosjekter mindre ”avanserte” enn NFR-prosjektene For stort fokus på at prosjektene skal være lønnsomme for bedriftene kan bryte med hva den offentlige oppgaven er Hvorfor da ikke bare bruke SkatteFUNN mer aktivt gjennom å heve taket vesentlig spør HHM i Samfunnsøkonomen nr. 9, 2012, s. 56 Problemet synes å være at formålene både med SkatteFUNN og NFR- støtten er for uklare i relasjon til hva det offentliges oppgave er. Hvilken markedssvikt er det man vil korrigere? Det lurte vi på i evalueringen… …og da er vi tilbake til Friedman og Griliches som jeg startet med…..

% av industriforetakene er med, men bare 1 % i andre næringer Kilde: SkatteFUNNs årsrapport 2011