Kapittel 5 Vokabular Petters bror kommer ut av skapet …

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

TAKK, GODE GUD FOR ALLE TING (281)
Messa for travle familier
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Reaksjonen ved små kutt KvinnerMenn Slutt. ...tenker: „Auuuu“... Kvinner...
Kapittel 14 På tur i skogen
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Kapittel 28 Norgeskartet
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
Religioner og livssyn i dag
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Om å skrive om litterære tekster
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Religioner og livssyn i dag
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 5 oppgave g Sett inn substantivene i riktig form.
Sett inn synes eller tro.
Sett inn nok på riktig plass.
Kapittel 5 Petters bror kommer ut av skapet
Vokabular til kapittel 8: ”Typisk norsk” – og det flerkulturelle Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
Vokabular til ”Den afrikanske Nora!
Vokabular til kapittel 7: Norsk språk
Takk for din nåde, Gud. Takk for din nåde, Gud.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Tanker til deg som studerer norsk
Problemløsning.
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver Vanskelige situasjoner
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Mulig.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Venner & valg Avslutning.
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 4 Elina forteller om sin far
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn substantivene i riktig form.
Norges Musikkhøgskole
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Kapittel 6: Heidi er lei av å rydde og vaske
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Smerteuttrykk og smertemestring
Kapittel 5 oppgave e Sett inn adjektiv som passer, i riktig form
Kapittel 5 oppgave b Fra direkte til indirekte tale. Han sier at … 
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 Vokabular Petters bror kommer ut av skapet …

Vokabular bakgrunn (m) det kommer an på (ureg.) dyp (adj.) grisevær (n) gudstjeneste (m) i bunn og grunn i hvert fall (adv.) innimellom (adv.) oppvekstmiljø det er avhengig av her: sterkt, veldig. Dypt religiøs = veldig religiøs veldig dårlig vær (vått, kaldt og med vind) seremonielt møte i kirka når alt kommer til alt, slik noe egentlig er i alle tilfeller, i det minste noen ganger, av og til

Vokabular merkelig (adj.) omkring (adv.) område (n) omsider (adv.) personlighet (m) pietisme (m) rar rundt til alle kanter her: felt til slutt særtrekk ved en person viser en persons personlighet pietisme er en retning innenfor kristendommen (som noen synes er litt trangsynt); pietistisk = adjektiv av pietisme

Vokabular predikant (m) regnet pøser ned (gr. 2) strålende (adj.) støy (m) taus (adj.) tålmodighet (m) voldsom (adj.) å be å bryte sammen (ureg.) religiøs taler det regner veldig mye her: veldig bra bråk; uro som ikke snakker når man er flink til å vente rolig, har man tålmodighet; du må smøre deg med tålmodighet svært sterk her: å holde en bønn til Gud å få et sammenbrudd; å falle fra hverandre

Vokabular å bære på en hemmelighet (ureg.) å finne ut av noe sammen (ureg.) å gjengi (ureg.) å grunne over noe (gr. 1) å kikke (gr. 1) å lure på å vite noe man ikke vil fortelle til andre her: å få forholdet til å fungere fint å oppsummere; å referere å tenke veldig mye over noe; å meditere å se; å titte å spekulere; å ønske å få informasjon om noe

Vokabular å løse seg (gr. 2) å overreagere (gr. 2) å sluke (gr. 2) å smugtitte (gr. 1) å smyge seg av gårde (ureg.) å strikke å vandre (gr. 1) å ordne seg å reagere mer enn andre synes er nødvendig å svelge fort å se på noen når personen man ser på ikke legger merke til det å gå veldig stille bort håndarbeid; å lage f.eks. en genser ved hjelp av garn og pinner å gå fra sted til sted