Kapittel 3 En vanlig dag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 14 På tur i skogen
Advertisements

Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Tekster til kapittel 2.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Tekster til kapittel 4.
Kapittel 28 Norgeskartet
Tekster til kapittel 7.
Velkommen til Minde skole
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 6 oppgave a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 6 oppgave g Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Presentasjon av familien til Johanne
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Hva er klokka?
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Grunnleggende rettskriving Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
En dag på Fagersjø skole
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Oppgave 6 g Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Oppgave 6 a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3 En vanlig dag

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene d) søvnig c) å arbeide g) å vaske hele kroppen j) kaotisk; ikke orden i) et arbeid e) hun vil ikke h) første dag i uka b) på samme tid f) mange ganger a) inne i huset trøtt å jobbe å dusje rotete en jobb hun har ikke lyst mandag samtidig ofte hjemme

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene d) søvnig c) å arbeide g) å vaske hele kroppen j) kaotisk; ikke orden i) et arbeid e) hun vil ikke h) første dag i uka b) på samme tid f) mange ganger a) inne i huset trøtt å jobbe å dusje rotete en jobb hun har ikke lyst mandag samtidig ofte hjemme

b) Sett inn substantiv som passer b) Sett inn substantiv som passer. bilen, skolen, skolebussen, toget, jobben, datamaskinen, barnehagen, klokka, skoledagen Johanne står opp ___ halv sju. Othilie skal i ___. Klokka 8.15 kjører ___. Johanne skal jobbe på ___. ___ begynner fem over halv ni (8.35). Emilio tar ___ klokka åtte. Han parkerer ___ på togstasjonen. Klokka halv ni kommer Emilio til ___. ___ er stor. Den har 1200 elever! klokka barnehagen skolebussen datamaskinen Skoledagen toget parkerer jobben Skolen

c) Sett inn verb som passer i presens er, står opp, har lyst til, skal, spiser, hjelper, kjører, ringer, begynner, skriver, rydder, støvsuger, tar, parkerer Emilio ___ klokka halv sju. De ___ frokost sammen. Det ___ mandag morgen. Barna ___ på skolen. Johanne ___ barna om morgenen. Det er rotete i huset. Johanne ___ og ___. Emilio ___ toget. Han ___ bilen på togstasjonen. står opp spiser er skal hjelper rydder støvsuger tar parkerer

c) Sett inn verb som passer i presens er, står opp, har lyst til, skal, spiser, hjelper, kjører, ringer, begynner, skriver, rydder, støvsuger, tar, parkerer Skoleklokka ___ klokka halv sju. Da ___ skoledagen! Emilio ___ Othilie til barnehagen. Johanne ___ ikke ___ ___ å stå opp. Johanne ___ på datamaskinen. ringer starter kjører har – lyst til skriver

d) Sett inn ord som passer. ___ er mandag morgen. Johanne står ___ klokka halv sju (6.30) alle ukedager. Hun ___ litt trøtt og hun ___ ikke lyst til å stå opp. Men hun ___ stå opp. Barna skal ___ skolen og ___ barnehagen. Ernesto og Ismenia går ___ klokka åtte (08.00). Skolebussen kjører ___ skolen klokka kvart over åtte (8.15). Klokka halv ___ Det opp er har må – på i hjemmefra til ni

d) Sett inn ord som passer. (8.30) er barna framme på skolen. Klokka fem ___ halv ni (8.35) ringer skoleklokka. Da ___ skoledagen! Johanne jobber ___. Hun skal jobbe på datamaskinen og ___. Men først må hun ___ i huset, ___ klær og ___ litt. Det er ganske rotete hjemme ___ familien til Johanne. Emilio ___ toget klokka åtte. Han ___ bilen på togstasjonen. over begynner hjemme skrive rydde – vaske støvsuge hos tar parkerer

d) Sett inn ord som passer. Toget ___ sentrum tar åtte minutter. ___ bil tar det trettifem (35) ___. ___ er ofte nokså ___ kø på motorveien ___ morgenen. Han liker best ___ ta toget. til Med minutter Det – mye om å

e) Sett inn verb som passer i infinitiv e) Sett inn verb som passer i infinitiv. å hjelpe, å parkere, å rydde, å ta, å støvsuge, å stå opp, å vaske, å kjøre, å skrive Johanne må ___ klokka halv sju. Johanne må ___ på datamaskinen. Emilio må ___ toget til jobben. Hun må ___ barna. Johanne må ___ og ___ i huset. Det er rotete. Hun må ___ klær. Emilio skal ___ bilen på togstasjonen. Emilio må ___ Othilie til barnehagen. stå opp skrive ta hjelpe rydde – støvsuge vaske parkere kjøre

f) Skriv setningene fra forrige oppgave i presens Johanne Emilio Hun står opp klokka halv sju. skriver på datamaskinen. tar toget til jobben. hjelper barna. rydder og støvsuger. Det er rotete. vasker klær. parkerer bilen på togstasjonen. kjører Othilie til barnehagen.

h) Orddiktat. en morgen å stå opp en hverdag å ha lyst til samtidig å dusje å hjelpe å kjøre hjemmefra å begynne et husarbeid å rydde å støvsuge rotete kø en assistent tolv hundre nokså togstasjonen veldig godt