Hva er Interaksjon Design?
Hva er interaksjondesign? Designing interactive products to support people in their everyday and working lives Sharp, Rogers and Preece (2002) The design of spaces for human communication and interaction Winograd (1997)
Mål for design Utvikle anvendelige produkter Med anvendelige forstår vi lett å lære, virkningsfull og gir en god erfaring. Involvere brukere i designprosessen
Eksempel på god og dårlig design Knappene og merkelappene på den nederste linja i kontrollpanelet for heisen ser helt like ut så de er lett å trykke på en merkelapp i stedet for en knapp. Det er enklere å finne fram blant knappene og merkelappene i den øverste linja. Hvorfor? From: www.baddesigns.com
Hva designer vi for Brukeren Oppgaven Hvem er de? Hva skal de ha utrettet? Hvor foregår interaksjonen Oppgaven Analysere oppgaven, hordan kan den best utføres Vurdere konteksten: andre oppgaver, menneskker, organisasjonen. Gjør oppgaven dominerende og verktøyet usynlig Få interaksjonen/grensesnittet riktig: Mental modell, affordance, begrensninger, konsistens
Hvordan? ?
Ulike konsepter/metoder: Brukerorientert design Participatory design Kontektstuel design Fokusgruppe forskning Spørreundersøkelser Prototyping Design walk-trhoughs Papir og blyant evaluering Ekspertevaluering Design heuristikk Brukervennlighetstesting Snakk høyt Eksperiment Feltstudier –etnografiske metoder Intervju observasjon Use cases, scenario Task analysis Pictive Card
A simple interaction design model Identify needs/ establish requirements (Re)Design Evaluate Build an interactive version Final product Exemplifies a user-centered design approach
Core characteristics of interaction design users should be involved through the development of the project specific usability and user experience goals need to be identified, clearly documented and agreed at the beginning of the project iteration is needed through the core activities
Evolution of HCI ‘interfaces’ 50s - Interface at the hardware level for engineers - switch panels 60-70s - interface at the programming level - COBOL, FORTRAN 70-90s - Interface at the terminal level - command languages 80s - Interface at the interaction dialogue level - GUIs, multimedia 90s - Interface at the work setting - networked systems, groupware 00s - Interface becomes pervasive RF tags, Bluetooth technology, mobile devices, consumer electronics, interactive screens, embedded technology
Relationship between ID, HCI and other fields Academic disciplines (e.g. computer science, psychology) Design practices (e.g. graphic design) Interaction Design Interdisciplinary fields (e.g HCI, CSCW)