23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Et eksempel på hvordan kan en dokumenterer IK – Akvakultur?
27. januar 2004TDT4285 Planl/drift IT-syst (M10)1 Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 31. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 11: Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
Praktisk info til prosjektkunder
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
Endringsstyring Change Management.
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
1 Forelesning nr 7 Statisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Vår 2005 Anders Christensen, IDI.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
Utforming av felles prosesser og rutiner for digitalt skapt materiale - Ett dykk inn i prossesmodellen og dens rutiner KDRS Samling 11. juni 2013.
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
1 7. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-Syst Forelesning nr 27 Backup TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 14 Redundans TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 10. januar 2006 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 2: Utfordringene TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Grunnleggende testteori
Introduksjon til systemutvikling
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
13. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Klienter TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Problemstyring Problem Management
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1 21. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19: Revisjonskontroll TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 18: Katastrofeplanlegging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2011 Anders Christensen,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
Innføring og forvaltning. Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kvalitet, risiko og avvik
Standardisering av IT-virksomheten
Бейшева Ментай Идрисовна
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 2 Prosjekt, rutiner og drift Terreng KartKart’ Endringer innen samme kart Stor endring Stor endring Prosjekt Rutiner Feilsituasjon Feilretting Rutine- samling Retting Operasjon Med feil 1.linje 3.linje 2.linje

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 3 Change Mgmt Checklist Base-line Change ctl form Initial work plan Test på testsystem Review av klient Review av manager Review av kolleger Backup-out-strategi Test på preprod.sys Endelig work plan Opplæring Revisjon av roller og ansvar Implementering

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 4 Arbeidsplan for CCF BaselineCCFWorkplan v1 Kundereview Ledelsesreview Review av kolleger Test på testsystem Test på preprod. Workplan v2 Workplan v3 Opplæring Roller Implementering Ansvar

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 5 Baseline (statisk) dok Må ha en definert baseline for å kunne planlegge en strukturert endring Alle behov for endringer i baseline må identifiseres og håndteres

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 6 Hva består baseline av? Tjenerkonfigurasjon Programvareliste Roller og ansvarstildeling Nettverksskisser Installasjonsbeskrivelse og -logger Standard operasjonsrutiner (SOP) Change Control Form (CCF) – tidligere Plan for sikkerhetskopiering Katastrofeplan Testskripts

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 7 Change Control Form Kunde/brukerfokus: beskrivelse av: Implikasjoner Begrunnelse Overordnet fremgangsmåte Brukes i beslutninger og review Hos kunde I egen organisasjon Blant egne teknikere

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 8 CCF – innhold (I) 1. Problemdefinisjon – hva er det som gjør at vi ønsker å utføre en endring på systemet. 2. Løsningsbeskrivelse – i korte trekk, hvordan ønsker å å møte disse utfordringene. 3. Endringene omfang – hvem og hva omfattes av endringene og nedetiden.

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 9 CCF – innhold (II) 1. Prosjektteam – hvem er med på denne endringsrunden, hvordan er roller og ansvar fordelt. 2. Kompleksitet – er endringen vanskelig, vil det kunne få store ringvirkninger ved feil, kreves det mye koordinering? 3. Konsekvens av nullalternativ – er det mulig å klare seg uten?

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 10 CCF – innhold (III) Estimert nedetid – hvor lenge må hvilke maskiner og tjenester være helt eller delvis nede. Prioritet – så denne endringen kan vurderes opp mot andre endringer, kanskje også noe om konsekvenser ved å utsette.

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 11 CCF innhold (IV) Revalideringplan – hvordan (og med hvilke tester) verifiserer man at systemet er operativt etter endringen. Backout-plan – hvordan kan man reversere endringen underveis dersom det slår feil Status – hvilket steg i prosessen har denne CCF’en kommet

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 12 CCF – innhold (V) Merknader – diverse informasjon, kommentarer, fotnoter og advarsler fra personer i prosessen. Ting som ikke passer inn i de øvrige punktene. Tilhørende dokumentasjon – liste med referanser til annen relevant dok, deriblant systemdokumentasjon.

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 13 CCF Innhold (VI) Prosedyre – trinnvis fremgangsmåte, men på et relativt overordnet plan, for dette detaljeres i en Workplan, der det nærmest går på kommandonivå. Første trinn – første deloppgave under installasjonen Andre trinn... Tredje trinn...

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 14 CCF – innhold (VII) Testplan – hvordan tester man den nye funksjonaliteten, plan med testskripts som etterpå kan legges inn i baseline. Implementasjonsmerknader – tekniske merknader. Administrativ informasjon – så som dato, forfattere, versjonsnummer etc.

23. januar 2004 TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08) 15 Mulige feller under impl. Målendring underveis Manglende parallellisering av oppgaver Manglende underveis-info Personavhengigheter istf roller Ad hoc kortslutning av en ellers ryddig prosess pga tidsnød For mange roller på en enkelt person