Koding/merking av tekst Uke 35

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Litt mer om PRIMTALL.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Hva er PRIMTALL?.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Introduksjon til Internett
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
Digital kompetanse i Mat og helse
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
HUMIT /39aKåre A. Andersen1 HUMIT1730 Hypermedier Hypertekst-definisjoner Uke 39a.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Mars 2008 Ole Husby Nettlesere. Nettlesere finnes På Windows-PC-er på Mac’er på Linux på mobiltelefoner og forskjellige andre steder også.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
HUMIT1730 Hypermedier Hypertekst-definisjoner Uke 39a.
Månedsbrev fra Blåklokka
Månedsbrev fra Blåklokka
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Post 4, sykehuset Levanger
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Mandag 8. November Powerpoint..
Digitale dokumenter Nils Pharo. Digitale dokumenter engelskspråklig kurs tverrfaglig del av sivilbibliotekarstudiet.
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
Kort om HTML ML meg her og ML meg der. En SV’er til og med.
Kort om HTML ML meg her og ML meg der..
Hvordan virker Internett
10 regler for å skrive for web
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Sammensatte tekster ?.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
HUMIT1731 Hypermedier XHTML II Uke 36b. HUMIT1731 uke36b Kåre A. Andersen 2 Noen hovedlinjer… Som tidligere sagt: Disse innledende forelesningene vil.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kort om html Forelesning feb Noen begreper i tilknytning til internett nettside (webside) (nesten=) hjemmeside = home page = betegnelse som.
HUMIT1730 Koding/merking av tekst Uke 34b. HUMIT1730MN uke34b Kåre A. Andersen 2 Tekstkoding Representasjon av info. om visse aspekter ved tekster, så.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Konventionel tekstformatering: Her har vi en overskrift fulgt af normal tekst Deskriptiv tekstformatering: Her har vi en overskrift fulgt af normal tekst.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
Intro til (x)html Del 1. HUMIT1731 uke35b Kåre A. Andersen 2 En mal … Dette er en mal for DTD XHTML 1.0 Transitional Her kommer.
HUMIT1731 Hypermedier Eksamen folk.uio.no/kaarean/humit1731/oppgaver/Humit1731_h08.doc.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
Intro til WWW, HTML5 og CSS
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Koding/merking av tekst Uke 35 04.04.2017 HUMIT1731 Koding/merking av tekst Uke 35

04.04.2017 Tekstkoding Representasjon av info, om visse aspekter ved tekster, så som… Typografi Innhold Struktur Annet …på en eksplisitt, systematisk og formalisert måte NB! Dette er nødvendigvis ikke en definisjon av ”tekstkoding”, mer et eksempel på en tolking av begrepet. ”Merking” av tekst kunne også ha vært brukt HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Koding/merking på flere nivå 04.04.2017 Koding/merking på flere nivå Bits and bytes i bunn I forbindelse med digitale medier er naturlig nok alt en sekvens av 0 og 1. Vi må derfor ha et ”system” som er i stand til å tolke/forstå hva som f.eks. er lagret: tekst, lyd, bilde… I dette ”systemet”/”digitale miljøet” er datamaskinen i sentrum, og som ved hjelp av tilhørende verktøy (programvare) gir oss muligheten for å håndtere ”tekster”: skape, redigere, reprodusere, distribuere, presentere, manipulere, analysere… Når vi i fortsettelsen snakker om koding/merking, så refererer vi derfor som regel til nivå over ”bits and bytes” Litt om repsentasjon/koding av tegn(sett): ASCII (Amarican Standard Code for Information Interchange) koder f.eks. tall og tegn som en kombinasjon av 8 bits (1 byte), 28=256 ulike kombinasjoner. (Opprinnelig 7-bits, dvs. at bl.a. æ fikk samme kode som { (123). Sjekk med ALT + verdi for å få fram ønsket tegn. Vi ser her bort fra skillet mellom data og informasjo: Eks. 140878 er en samling tall for de fleste, men Ola kjenner igjen sin fødselsdato. Stikkord: kontekst/forståelseshorisont. ”Tekster” innbefatter her alle datypene. HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Tekster som teknologiske produkter 04.04.2017 Tekster som teknologiske produkter Til alle tider har teknologien vært styrende for hva som kan representeres, dvs.: Teknologien setter sitt tydelige preg på de ”tekster” som skapes. Med teknologi skal vi her forstå mer enn de rent tekniske innretningene: F.eks. kan notesystemet sees på som teknologi avsett for representasjon av (deler av) musikk Igjen: Tekster betyr ”alle” datatypene Her kan vi fabulere rundt lydbånd, digital lagring, MIDI – folkemusikk: skaping og framføring knyttet til en person, og videreført av noen som hadde hørt vedkommende spille… HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Utvikling av notesystemet 04.04.2017 Utvikling av notesystemet En påstand er at utgangspunktet for notesystemet var Middelalderkirkas behov for kontroll av musikken …på samme måte som den katolske kirke forsøkte å styre hva som ble skrevet. Men også et resultat av et behov for ”lagring”? Si litt om forhold mellom teknologi/medium og samfunn? HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Utvikling av notesystemet 04.04.2017 Utvikling av notesystemet Ca 600 fantes et system med merking av sangtekst for bl.a. å angi tonehøyde Rundt 1600 framsto notesystemet noenlunde slik vi kjenner det i dag – ofte også løsrevet fra selve teksten HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Konsekvenser av notesystemet 04.04.2017 Konsekvenser av notesystemet OK til arkivering og distribusjon, men betydde samtidig ensretning: Instrumenter tilpasses notene Ny organisering av musikklivet Opplæring Kor Orkestre Dirigent Den enkelte musikers oppgave ble antakelig enklere, men framføring av musikk mer kompleks? HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Konsekvenser av notesystemet 04.04.2017 Konsekvenser av notesystemet Innsamling av folkemusikk skulle en tro ble enklere, men denne musikken passet dårlig inn i det nye systemet: Hardingfela var ”feil” stemt Folkemusikken ble sett på som mindreverdig, ufullkommen, ”ikke musikk” osv. Altså: På den ene siden gjorde teknologien det mulig å utvikle nye former for musikk, på den annen side førte notesystemet til uniformering… Eksternalisering av kunnskap, stikkord: Stradivarius-fiolin, Drillo-fotball HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

04.04.2017 Oppsummert Påstand: I vår sammenheng vil det til syvende og sist dreie seg om dette: mennesket/virkeligheten vs. datamaskinens krav til formalisme!? Eller sagt på en annen måte: Hvilke problemer står vi overfor når vi forsøker å ”fange” (deler av) virkeligheten digitalt? Med fange antydes at det både er snakk om lagring, gjenfinning, distribusjon, manipulering osv. HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

04.04.2017 Nytt utgangspunkt Koding og merking handler altså om å formalisere, strukturere m.m. slik at data blir lettere å behandle (digitalt) Ulempen med en slik framgangsmåte er ofte standardisering, uniformering, redusering osv. Spørsmålet er altså hvordan vi kan utnytte fordelene og minimalisere ulempene… I dette kurset skal vi hovedsak fokusere på hypertekst som ett bidrag til tema knyttet til informasjonsbehandling. HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Hypertekst – en delløsning? 04.04.2017 Hypertekst – en delløsning? Vannevar Bush (1945): Vi må utvikle teknologi som etterlikner menneskets assosiative måte å tenke på. Ted Nelson (ca. 1960): Hypertekst vil ”løse” problemet med lagring og gjenfinning av informasjon på tvers av tid og rom… HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Hypertekst & Web Vi skal senere se nærmere på Bush’s og Nelsons bidrag 04.04.2017 Hypertekst & Web Vi skal senere se nærmere på Bush’s og Nelsons bidrag I denne omgang vil vi imidlertid konsentrere oss om noen forutsetninger for Web som implementasjonsplattform for hypertekst. Stikkordet er: HTML – HyperText Markup Language HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Brev – norsk standard (Kilde: Hypatia 1995) 04.04.2017 Brev – norsk standard (Kilde: Hypatia 1995) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Brevets ”egentlige” innhold (Kilde: Hypatia 1995) 04.04.2017 Brevets ”egentlige” innhold (Kilde: Hypatia 1995) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Brevets struktur/logiske oppbygning (Kilde: Hypatia 1995) 04.04.2017 Brevets struktur/logiske oppbygning (Kilde: Hypatia 1995) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Typografisk koding (Kilde: Hypatia 1995) 04.04.2017 Typografisk koding (Kilde: Hypatia 1995) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Generisk koding (Kilde: Hypatia 1995) 04.04.2017 Generisk koding (Kilde: Hypatia 1995) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Koding etter regler (SGML-DTD) (Kilde: Hypatia 1995) 04.04.2017 Koding etter regler (SGML-DTD) (Kilde: Hypatia 1995) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

04.04.2017 SGML Standard: ISO 8879/1986: Information processing – Text and office systems Generalized: Ikke knyttet til spesielle språk, applikasjoner eller dokumenttyper Markup: Brukes til å beskrive struktur – og i noen grad innhold Language: Et formelt språk for beskriving av dokumenter, ikke bare et sett med koder HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

DTD – Document Type Definition 04.04.2017 DTD – Document Type Definition I SGML kan vi altså sette opp et sett med regler som beskriver hvordan et dokument av type ”brev” skal se ut: Hvilke deler/elementer må være tilstede og i hvilken rekkefølge Denne beskrivelsen kalles en Document Type Definition (DTD) Det finnes programvare som kan sjekke at et dokument f.eks. følger Brev-DTD’en Et gyldig Brev-dokument kan så utnyttes på ulike måter: Utskrift på papir, vising på Web, på mobiltelefonen, i blindeskrift osv HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Uavhengighet!!! Applikasjonsuavhengighet Systemuavhengighet 04.04.2017 Uavhengighet!!! Applikasjonsuavhengighet Ulike applikasjoner kan utnytte SGML-dokumentet på ulike måter Systemuavhengighet UNIX, Mac, PC… Presentasjonsuavhengighet Applikasjonenes ansvar å transformere SGML-dokumentet til ønsket medium Språkuavhengighet Ulike alfabet kan representeres: norsk å = å HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

HTML I dag sier vi at HTML er en DTD for Web-dokumenter 04.04.2017 HTML I dag sier vi at HTML er en DTD for Web-dokumenter En nettleser er da en applikasjon som forstår denne DTD’en og kan håndtere HTML-dokumenter deretter HTML er en forholdsvis ”løs” DTD som tillater mange unntak, og blir ofte kalt en presentasjons-DTD (mer utdyping senere) I dette kurset skal vi etter hvert basere oss på en strengere utgave: XHTML HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Brevet som HTML-dokument 04.04.2017 Brevet som HTML-dokument HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

04.04.2017 Nettlesere og HTML Selv om brevet som HTML-dokument er svært ”dårlig” kodet, vil antakelig de fleste nettlesere vise brevet på en ok måte Et viktig mål i HUMIT1731 er å lære studentene robust (X)HTML-koding! HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Punkter fra kapittel 1 i læreboka 04.04.2017 Punkter fra kapittel 1 i læreboka Internett og World Wide Web (www) / Verdensveven Historikk URL’er (f. eks. http://www.forskning.no/Artikler/2005/august/1122993606.93) Nettlesere Lage din første html-side… HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

04.04.2017 Internett og WWW Internett – selve det fysiske nettverket av datamaskiner www – en tjeneste på internett - sammen med andre: ftp, e-post, telnet, news... http – Hypertext Transfer Protocol Client & Server (klient & tjener) HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Meget enkel html-side <html> <head> 04.04.2017 Meget enkel html-side <html> <head> <title>Oles webside</title> </head> <body bgcolor=”red”><!-- Fy!? Layout bør styres av CSS --> <h2>Velkommen</h2> Velkommen til Oles første webside, <br/>som bare er en enkel test! <p>Senere kommer mer interessante ting…</p> </body> </html> HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen

Samme side som XHTML (Strict) 04.04.2017 Samme side som XHTML (Strict) <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>Oles hjemmeside</title> </head> <body style="background-color:red"> <h2>Velkommen</h2> <p>Velkommen til Oles første webside,<br /> som bare er en enkel test!</p> <p>Senere kommer mer interessante ting... </p> </body> </html> Besøk Oles hjemmeside (http://folk.uio.no/kaarean/humit1731/forelesninger/ppth09/uke35/oles_side.htm)… HUMIT1731 uke35 Kåre A. Andersen