Språklig kompleksitet Vitenskapsteoretisk innlegg til Ph.D.-graden ved Universitetet i Bergen Humanistisk fakultet Bård Uri Jensen 2010-08-17 Språklig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
What city is known as the City of Bridges? Hvilken by er kjent for sine mange broer? A.Uniontown B.Indiana C.Pittsburgh D.Johnstown.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
NORWEGIAN UNIVERSITY OF LIFE SCIENCES Råvarepriser på veldig lang og veldig kort sikt: Spekulasjon vs fundamentale forhold Noen facts og analyser.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Pareto presentation 29. August
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Tre perspektiver på språklig kompleksitet
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Slide by: Jack A. Naglieri, Ph.D PASS Theory & Application •Human cognitive functioning includes: –Planning - The how to, cognitive control,
Status terminology work Daglig borerapport project meeting May 23d 2006.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Kapittel 14 Simulering.
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
PREDICTIVE MODELLING REGRESSION ANALYSIS. “Da jeg gikk på ungdomskolen, ble vi testet for å finne ut hva slags yrke vi passet til. Jeg svarte feil på.
K.Atakan & K.A.Atakan Institute of Solid Earth Physics University of Bergen Allégt.41, N-5007 Bergen, Norway Tel: Fax:
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Classification: Internal Status: Draft Prosjektforslag 9 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008 Ny plattform på Gullfaks Sør Statfjord MÅL: Øke oljeproduksjonen.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Polio – Historie og status
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
Regresjonsanalyse Korrelasjon
VIL FEDMEEPIDEMIEN FØRE TIL EIN INFARKTSUNAMI? John Roger Andersen, sjukepleiar, lektor, PhD student Høgskulen i Sogn og Fjordane 1.
11 Iqbal Al-Zirqi Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse 11 Leonardo da Vinci The baby in the womb Anno 1511 I Al-Zirqi, S Vangen, L Forsén, A K Daltveit,
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
SoMe – dei nye privatarkiva?
CAMPAIGNING From vision to action.
The Gains from International Trade
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
LO2 – Understand Computer Software
Behind the scene Anders Hattestad ,
Database.
Interpreting the Meaning in Queries and Target Content (SWT-3) Speakers: > Bruce Molloy, CEO, Connotate Technologies, > Sean Martin, CTO, Cambridge Semantics.
A sentence is a complete thought.
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Utskrift av presentasjonen:

Språklig kompleksitet Vitenskapsteoretisk innlegg til Ph.D.-graden ved Universitetet i Bergen Humanistisk fakultet Bård Uri Jensen Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

1.Kolmogorov-kompleksitet 2.Entropi og orden 3.Komputasjonell kompleksitet Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

1.aabbaabbaabbaabbaabbaabbaabbaabb 2.babbaabbabaabaabbbbbaabbabbabaaa Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

H = - ∑ p i * log(p i ) E = H / log(n) Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

7.x 3 + x 2 + x + 2 = 16 8.y = x 3 + x 2 + x + 2 | x = 2 → y=16 Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

1.Effektiv kompleksitet 2.Relativ kompleksitet 3.Regelkompleksitet og redundans 4.Et enkelt eksempel Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

ALEC = All Languages are of Equal Complexity Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

”[Kolmogorov complexity takes] total chaos as maximally complex. That is not the kind of complexity that interests us.” (Miestamo 2009:81) Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

A → aB | a  V T *  A,B  V N ∪ {λ} A → ψ | ψ  (V T ∪ V N )*  A  V N Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

/i/ ↔ (?) /y/ ↔ (?) /o/ ↔ (?) etc. (?) Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

9. /o/ ~ | _K 1 K 1, Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

10.E a = – (0,5*log(0,5) + 0,5*log(0,5)) / log(2) = 1 11.E b = – (0,99*log(0,99) + 0,01*log(0,01)) / log(2) = 0,081 Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

1.Strukturell kompleksitet 2.Symmetri 3.Redundans 4.Tekstkompleksitet 5.Global ytringskompleksitet Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

12.Hun visste svaret på spørsmålet var feil. Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

13.Hun eide et rødt hus i, men da hun kjøpte ei hytte j, malte hun det i gult i. She owned a red house i, but when she bought a cottage j, she painted it ? yellow ?. Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

14.Hun visste at svaret på spørsmålet var feil. Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

15.E (100, 100, 100) = – 3 * (⅓ * log (⅓)) / log (3) = 1 16.E (0, 0, 300) = – (2 * (0 * log (0)) + (1 * log(1))) / log (3) = 0 Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

1.Kompleksitet og kostnad 2.Nevrolingvistiske studier 3.Asymmetri Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

Type 2 : A n B n Type 3 : (AB) n Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

1.Det brukerrelaterte perspektivet 2.Testing av teorier Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

17.{ T Og til slutt har vi det svaret { REL som jeg tror { NOM redaktøren i Småby Arbeiderblad mente { ADV da denne kom med påstanden om { NOM at svaret bør være enkelt { ADV når ungdommer spør foreldrene sine { NOM om de kan få med øl til en fest;}}}}}}} Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering

Referanser Arecchi, F. T. (2001). Complexity and emergence of meaning: toward a semiophysics. Paper presentert på Complexity and Emergence. fra Beckman, F. S. (1980). Mathematical foundations of programming. Addison-Wesley. Biber, D. (1988). Variation across speech and writing. New York: Cambridge University Press. Baayen, R. H. (2001). Word frequency distributions. Dordrecth: Kluwer. Chafe, W. L., & Danielewicz, J. (1987). Properties of Spoken and Written Language. I R. Horowitz & S. J. Samuels (red.), Comprehending Oral and Written Language (s ): Academic Press. Chipere, N. (2009). Individual differences in processing complex grammatical structures. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s ). Oxford: Oxford University press. Chomsky, N. (1957). Syntactic structures. Haag: Mouton. Dahl, Ö. (2004). The growth and maintenance of linguistic complexity. Amsterdam: John Benjamins. Dahl, Ö. (2009). Testing the assumption of complexity invariance : the case of Elfdalian and Swedish. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s ). Oxford: Oxford University Press. Frazier, L. (1985). Syntactic complexity. I D. Dowty, L. Karttunen & A. Zwicky (red.), Natural Language Parsing. Cambridge: Cambridge University Press. Friederici, A. D., & Brauer, J. (2009). Syntactic complexity in the brain. I T. Givón & M. Shibayama (red.), Syntactic complexity : diachrony, acquisition, neuro-cognition, evolution. Amsterdam: John Benjamins. Gammerman, A., & Vovk, V. (1999). Kolmogorov Complexity : Sources, Theory and Applications. The Computer Journal, 42(4). Gell-Mann, M. (1995). What is complexity? Complexity, 1(1), Givón, T., & Shibayama, M. (red.). (2009). Syntactic complexity : diachrony, acquistion, neuro-cognition, evolution. Amsterdam: John Benjamins. Gries, S. T. (2009). Statistics for linguists with R : a practical introduction (Vol. 208). Berlin: Mouton de Gruyter. Halliday, M. A. K. (1987). Spoken and Written modes of meaning. I R. Horowitz & S. J. Samuels (red.), Comprehending Oral and Written Language (s ): Academic Press. Karlsson, F. (2007). Constraints on multiple center-embedding of clauses. Journal of linguistics, 43(2), Karlsson, F. (2009). Origin and maintenance of clausal embedding complexity. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s ). Oxford: Oxford University Press. Lovász, L. (1997). Information and complexity : (How to measure them?). I The Emergence of Complexity in Mathematics, Physics, Chemistry and Biology : (Proceedings of the Pontifical Academy of Sciences) (s ): Princeton University Press. McWhorter, J. (2001). The world's simplest grammars are Creole grammars. Linguistic typology, 5(2/3). McWhorter, J. (2008). Why does a language undress? : Strange cases in Indonesia. I M. Miestamo, K. Sinnemäki & F. Karlsson (red.), Language complexity : typology, contact, change (s. 167-). Amsterdam: John Benjamins. Miestamo, M. (2008). Grammatical complexity in a cross-linguistic perspective. I M. Miestamo, K. Sinnemäki & F. Karlsson (red.), Language complexity : typology, contact, change (s ). Amsterdam: John Benjamins. Miestamo, M. (2009). Implicational hierarchies and grammatical complexity. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s ). Oxford: Oxford University Press. Miller, G. A., & Chomsky, N. (1963). Finitary models of language users. I R. D. Luce, R. R. Bush & E. Galanter (red.), Handbook of mathematical psychology (Vol. 2). New York: Wiley. Miller, G. A., & Isard, S. (1964). Free recall of self-embedded English sentences. Information and control, 7, Nichols, J. (2009). Linguistic complexity: a comprehensive definition and survey. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s ). Oxford: Oxford University press. Partee, B. H., ter Meulen, A., & Wall, R. E. (1993). Mathematical methods in linguistics. Dordrecht: Kluwer. Sampson, G. (2002). Empirical linguistics. London: Continuum. Sampson, G. (2009). A linguistic axiom challenged. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable. Oxford: Oxford University Press. Sampson, G., Gil, D., & Trudgill, P. (red.). (2009). Language Complexity as an Evolving Variable. Oxford: Oxford University Press. Shannon, C. E. (1948). A Mathematical Theory of Communication. Bell System Technical Journal, 27(July, October), , Shen, A. (1999). Discussion on Kolmogorov complexity and statistical analysis. The Computer Journal, 42(4). Trudgill, P. (2009). Sociolinguistic typology and complexification. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s ). Oxford: Oxford University Press. Yngve, V. H. (1961). The depth hypothesis. I R. Jakobson (red.), Structure of language and its mathematical aspects. Providence, Rhode Island: American Mathematical Society. Yngve, V. H. (1998). Clues from the Depth Hypothesis: A Reply to Geoffrey Sampson's Review. Computational Linguistics, 24(4), Yngve, V. H. (red.). (2006). Hard-science linguistics. London: Continuum International Publishing. Språklig kompleksitet Innledning Allmenn teori Systemkompleksitet Ytringskompleksitet Komputasjonell kompleksitet Relevans Oppsummering