11.07.2014 Seminar 3. februar 2011 Gardermoen. 11.07.2014Norges Fotballforbund | www.fotball.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Advertisements

GJELDENDE RETNINGSLINJER SESONGEN  En ny sesong nærmer seg. For å unngå ev. misforståelser og klager skal gjeldende retningslinjer følges.  Skulle.
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
Regiondommerkurs Norges Bordtennisforbund. UTSTYR -bordet Midtlinje Spilleflate Endelinje Side.
Elektronisk kamprapport Uten oppsatt dommer fra krets.
Fotballmål, innbytterbenker, tribuner og seter !
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Samarbeid om idrettsarrangementer v/advokat Tomas Kristensen
ARRANGEMENT TIPPELIGA/ ADECCOLIGA
CSK Fotball J-2000 Foreldremøte •Nytt trener team •Opplegg for sesongen •Reisecup •Økonomi/dugnad •Roller •Annet Agenda.
Kick-off 2008 Arrangementene i Tippeligaen og Adeccoligaen
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
Kjetil Andresen er hovedtrener Øvrige trenere er: Rune Skaar Jan Erik Andersen Espen Eriksen.
Nordstrand Junior Foreldremøte 10. januar Treningsfilosofi • Variasjon i spillet med ball – Liker å ha ballen i laget – La motstanderen løpe – Lang.
Velkommen Lagledermøte Rustad IL Fotball.
A-LAGET 2008.
NORSK KLUBBLISENS.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Leikvang Friidrettshall
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Krav til anlegg/arrangement i Tippeligaen og Adeccoligaen
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Dette må du vite for sesongen 2014
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
1 • Informasjonsmøte Lyngdal cup LYNGDAL CUP
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Lagledertreff Jardar fotball april 2008 Velkommen til Lagledertreff Jardar klubbhus Tirsdag 1. april kl
Sesongen 2010 Arrangementsseminar 25/3-10 Ullevaal Stadion.
Arrangementsseminar for Tippeligaen 2011 Arrangementet sett fra en spillers ståsted Joachim Walltin, forbundsleder NISO.
Elektronisk kamprapport Oppgaver før, under og etter kamp Norges Fotballforbund | 2 TidsfristOppgaveAnsvarlig Alle lagene.
DELEGATSAMLING NYKOMMERE
Sesongen 2011 Arrangementsseminar 9/3-11. Program 10:00 – 10:15Velkommen, presentasjon. 10:15 – 11:00Nødvendige dokumenter 11:00 – 13:00Nyheter og fokusområder.
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar
Mikro, mini- og småbasket cup
Enighet om nytt treneropplegg Klubben mobiliserer trenere Magnus skolerer trenere Trenere allokeres til de forskjellige lagene på et fellesmøtet – Hvert.
Elektronisk kamprapport 3. divisjon Oppgaver før, under og etter kamp Norges Fotballforbund | 2 TidsfristOppgaveAnsvarlig.
Mini (U12)og småbasket (U14) cup i BRMN sesongen
Elektroniske kamprapporter
KIL - Fotball hjemmekamper
Fair Play Nytt i sesongen 2014: Fair play møte før kampen
Foreldremøte Firebirds
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Informasjonsmøte for lagledere i ungdomsfotballen 2013-sesongen
GJELDENDE RETNINGSLINJER SESONGEN  En ny sesong nærmer seg. For å unngå ev. misforståelser og klager skal gjeldende retningslinjer følges.  Skulle.
Informasjonsmøte for lagledere 2011-sesongen 14. april 2011.
Trenerforum – "Best practice"; gruppeledelse/administrasjon 11. februar 2015.
KICK OFF 2010 Trondalen 8/4. Fair Play – Hva er det? …respekt for motstandere, dommere og alle andre i fotballfamilien …og hva gjør vi for å etterleve.
NTF medlemsmøte 12. september 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Forslag / Tilbakespill.
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
DELEGATER.
UKI Arena 20. januar 2016 Velkommen til Lagledermøte.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Klubben for alle med fotball i sitt hjerte!
Arrangement i Gressvikhallen
Snarøya Telenor Vinter Cup 2017 Praktisk informasjon
Oppstartsmøte
Minde ILs Fair Play Breddecup 2009
Utskrift av presentasjonen:

Seminar 3. februar 2011 Gardermoen

Norges Fotballforbund |

FAIRPLAY LIGAEN 2011 Sponset av Norsk Tipping og SAS De 4 avdelingsvinnerne rykker opp i Adeccoligaen Nr. 12, 13 og 14 rykker ned i 3. div. FAIR PLAY konkurranse. Vinneren får kr ,-

ARENA Kun én hjemmearena. En arena kan være hjemmearena for maksimalt 2 klubber i NFF-administrerte serier. Klubben forplikter seg til å ha arenaen tilgjengelig i hele den norske sesongen.

ARENA SPILLEBANE/-UTSTYR: Vanning Klipping Oppmerking – ingen hjelpeoppmerking Mål - reservemål lett tilgjengelig - kontroll av størrelse - festet til grunnen - fjerne evt. hjul

ARENA Hjørneflagg Innbytterbenker - størrelse og plassering Sikker adgang til spillebanen

Min. 5 m Min. 12 m

ARENA Kampene kan spilles i flomlys Flomlyset skal godkjennes av NFF Belysningsstyrke min. 500 lux Krav til jevnhet FLOMLYS:

ARENA Samme bygg 2 stk., min 35 m2 omkledning Skal kunne benyttes av 25 personer 5 dusjer er minimum 1 stk. wc, helst 3 Rene og innbydende SPILLERGARDEROBER:

ARENA Håndtere dommertrio av 2 kjønn Hvis 2 separate skal de ligge i samme bygg Bør ligge i samme bygg som spillergard. Anbefalt størrelse 15 m2 Minimum 1 stk. dusj i hver garderobe DOMMERGARDEROBER:

ARENA Bør ha min. en tribune Sitte, stå eller kombinasjon Bør være 300 sittepl. på godkjente stoler Bølgebrytere på ståtribuner TRIBUNER:

ARENA Sikker utforming, ref. NFF’s sikkerhetsbest. Godkjennes årlig Politi fastsetter kapasitet System for telling ved innganger TRIBUNER:

ARRANGEMENT Minst 7 baller til hver kamp Godkjente matchballer 2 ved hvert mål 2 på langsidene BALLER:

ARRANGEMENT Bør være minst 10 stk. 2 på kortsidene 3 på langsidene Opplæring Bekledning BALLHENTERE:

ARRANGEMENT Hjelpekorps med ambulanse Tilstede fra portene åpnes MEDISINSKE TJENESTER:

ARRANGEMENT SPEAKERTJENESTE: Informasjonstjeneste -opplysninger til publikum Kampinformasjon -målscorere -informasjon om spillerbytter -meldetjeneste fra andre kamper(ved stopp i spillet) -meddele hjemmelagets beste spiller etc. -komplett tippekupong, når denne foreligger Informasjon om neste kamp(ved stopp i spillet)

ARRANGEMENT SPEAKERTJENESTE En jingle kan spilles ved scoringer (max. 15 sek.) Ingen: - underholdningskanal fra -4 min og i 2x45 minutter - sjåvinistiske kommentarer - usportslige/støtende bemerkninger - musikk under spillets gang(2 x 45 min.)

ARRANGEMENT NEDTELLING TIL AVSPARK : -00:10Siste tidspunkt for avslutning av oppvarming -00:08Lagene klare for innmarsj -00:07Utstyrskontroll i spillertunnelen/utenfor garderober -00:06Innmarsj til FPL-fanfaren (min. 1. minutt) -00:04:30Lagpresentasjon, bortelaget først -00:02:30Håndhilsing, bortelaget går først -00:01Myntkast 00:00Avspark Henges opp i lags- og dommergarderober

ARRANGEMENT DRAKTER/DRAKTFARGER Hoveddraktsett og reservedraktsett - alle drakter som benyttes i en kamp skal ha samme design - ingen av fargene i hoveddraktens trøye, shorts og strømper må gå igjen i tilsvarende del av reservedrakten. Dvs. reservedrakt skal i farger skille seg fra hoveddrakten på alle tre deler (trøye, bukse, strømper). - reisende lag skal ALLTID kontakte motstander for å unngå fargekollisjon - undertrøyer, ”tights”, tape

REISENDE LAG Med fly Ved bruk av rutefly eller charterfly må laget reise så tidlig at det ordinært vil være fremme på kampstedet senest 3 timer før avspark. På annen en måte Dersom det benyttes tog, buss eller privatbiler, pålegges reisende lag å være tilstede på kampstedet minimum 1,5 timer før avspark. De to siste serierundene Ved de to siste serierundene forplikter reisende lag seg til å være på kampstedet senest 3 timer før avspark.

SIKKERHET  Publikum  Spillere  Dommere  Media  Funksjonærer (vakter, kiosk mm)

SIKKERHET Stadionreglement Billetter/ akkreditering Supporterhåndtering Medisinsk tjeneste Samarbeid lokal myndighet Opplæring eget personell

STADIONREGLEMENT Skal plasseres ved hver inngang (Norsk og engelsk, symboler) Arrangør ansvarlig NFF har et standard eksempel

STADIONREGLEMENT Adgangsrettigheter Avlysning/ utsettelser av kamper Forbud og sanksjoner Hva kan ikke tas med inn Banning, rasistisk atferd etc. Restriksjoner Alkohol, pyroteknikk, bannere etc.

STADIONREGLEMENT Regler sitteplasser Grunner til bortvisning Opplyse om kameraovervåkning Arrangørens ansvar Ikke ansvar ved ulykker, tap etc.

BILLETTER Arrangør er ansvarlig for salg og distribusjon Billettutforming Inngangskontroll

BILLETTER Berusede personer bortvises Visitasjon må påregnes Ikke refusjon ved avbrutt kamp Arrangør uten ansvar for skade/tap INFORMERE OM:

SUPPORTERE, HÅNDTERING Samarbeid Plassering hjemme/ bortesupportere Servicetilbud HC-tilbud Supporteraktiviteter/ effekter

MEDISINSK TJENESTE Beredskap mens publikum er på stadion Ambulanse Båreteam Førstehjelpsrom - For spillere og dommere - For publikum, på hver tribune

SAMARBEID MED LOKALE MYNDIGHETER Politi: Ved nødvendighet Brann: Særskilt brannobjekt Rutiner for inspeksjon Kommune: Atkomstveier Visningsskilt til stadion

OPPLÆRING Internt i klubben Arenasjef Vakter Billettkontroll Media ansvarlig

RUTINER I FAIR PLAY-LIGAEN Omberamminger Utsettelser Kamper med 2. lag involvert. Reiser Norsk Tipping

OMBERAMMINGER Lørdag er spilledag i Fair Play-ligaen Kamper som omberammes kan ikke flyttes ut av runden Skriftlig avtale på at involverte klubber er enige om nytt kamptidspunkt sendes NFF. Siste frist - 48 timer. Bekreftelse må komme fra den i klubben som har myndighet til å ta avgjørelsen Nytt kamptidspunkt er endelig først når NFF skriftlig har bekreftet nytt kamptidspunkt.

UTSETTELSER Kun NFF kan utsette kamper. Kamper som ikke er utsatt 48 timer før avspark, kan kun utsettes av dommer / NFF, kampdagen. Klubb / dommer kontakter NFF-vakttelefon ( ) Utsatte kamper berammes til første spillbare dato

KAMPER MED 2. LAG Kamper som involverer 2.lag, spilles dagen etter 1. lagets TL-kamp (mandag) Runder i Fair Play-ligaen som spilles når Tippeligaen har spillefri berammes til lørdager Siste to serierunder spilles samlet, uavhengig av Tippeligaen

REISER Klubbene får reisetilskudd etter nærmere retningslinjer Egen presentasjon på hoveddelen av seminaret

NORSK TIPPING General sponsor for Fair Play –ligaen Markeres gjennom Liga-logo på arm Alle kampene er spilleobjekter Omberamminger / utsettelser rammer Norsk Tipping Avtaleforholdet er tungtveiende for avgjørelser i forhold til ønsker og behov

ARRANGEMENT Seriestart 9/4 Spillefri 2 helger i juli Serieavslutning 22. oktober 1. runde NM 1. mai NFFs HOVEDTERMINLISTE :

ARRANGEMENT Tradisjonelle Imøtekommet svært mange henvendelser SPILLEPLANENE:

ARRANGEMENT Valg av arena innen 15/11 Tilgjengelighet – 1. og siste serierunde Beskaffenhet/tilstand - spillebanen - utøverfasiliteter - utstyr(mål – reservemål – innbytterbenker – stadionur etc.) - flomlys – 500 lux – belysningssertifikat - tribune - mediafasiliteter ARENAENE:

ARRANGEMENT Ren spillebane Nedtelling til avspark Speakertjenesten Ballhentere KAMPORGANISERING:

ARRANGEMENT Drakter/reservedrakter(farger – reklame) Tights, tape etc. UTSTYR:

ARRANGEMENT Av NFF etter endring av TL-kamp (TV-utplukking) Av NFF etter henvendelse fra klubbene -skriftlig -bekreftelse av begge lag OMBERAMMELSER:

ARRANGEMENT Kun NFF kan avlyse kamper - baneeier - dommer - plikt til å gjennomføre kamp Ingen klubb kan avlyse kamp AVLYSNINGER:

ARRANGEMENT Ryddighet Deltakerdokumenter Henvendelser Rette vedkommende ADMINISTRATIVE FORHOLD:

Dokumenter NFF Ekstranett: