Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Unimed 1 Datainnsamling om basisenheten Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid Samling for akuttnettverk.
Min måte å få ut agresjonen på...
Thomas Thomassen 18. November.2004 Du går videre i presentasjonen ved å trykke tasten Page Down. Du avslutter presentasjonen ved å trykke Esc-tasten.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan lager du en konto?
Hvordan intervjue en forsker?
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Intervjuteknikk.
Use case modellering Kravspesifikasjon
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
En gymtime skal bestå av tre deler: Oppvarming Hoveddel Avslutning
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Kommer ikke inn i Læringsportalen 
Forstå bruk og datainnsamling
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Prosedyre for å utarbeide oppfølgingsplan (innen 3 uker) på nav.no
Prosedyre for å utarbeide rapport (innen 9 uker sykmelding) på nav.no
Helseinfo via folkebibliotek Forprosjekt : fra idé til første sving.
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Hvordan lager du en konto?
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Lag din egen blogg - en enkel oppskrift. Gå på blogger.comblogger.com Klikk på pila og følg anvisningene.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
Rutiner ved skade elever
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Hovedoppgaveforberedende seminar
SUAIT 2012 SUrvey om Administrative IT-systemer Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Den norske.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Hvordan sende post elektronisk til NAV  Oppfølgingsplan og rapporteringsskjema  Søknad om bht-refusjon og tilretteleggingstilskudd.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Diabetesskjema i praksis
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Venner og valg Film og samtale.
Lars Sletten Utdanningsetaten i Oslo
Brukerveiledning for timeregistrering med Betalmeg
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju Forbered spørsmål godt på forhånd! Lukkede (faste spørsmål) Åpne  Med oppfølgingsspørsmål Lag en ’intervjuguide’ på forhånd.

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Flere jobber sammen Brainstorming Flere runder Prøv først ut på et par venner og kjente – Så må det lages flere spørsmål ….. etc

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Å lage en god spørreundersøkelse er Vanskelig! Erfaring: man fikk ikke spurt så mye om det man ville, ville gjort det annerledes

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Observasjon Observere mennesker på stedet (in situ) i sine jobber Skriv ned hva som gjøres og sies Kan filmes (innhent samtykke) Pass på anonymisering Lag også en systembeskrivelse

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema Spørsmål og svar kan være: Prestrukturerte Semistrukturerte Åpne

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Faser i utarbeiding av spørreskjema Åpenhet/kreativitet Strukturering Ferdigstilling/lay-out Utsendelse

Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Spørreskjema Hvordan respondenter får spørreskjemaet, fyller det ut og returnerer det:  Papirskjemaer deles ut, eller sendes i posten, og respondenten gir det utfylte skjemaet tilbake, eller returnerer det i posten (betegnes som enquete eller survey)  Elektronisk skjema som sendes via e-post og fylles ut på datamaskin  Respondenter blir oppringt på telefon og svarer på spørsmålene