Domeneklasser En applikasjon kan ha domenesvake og domenesterke klasser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Webbasert administrasjonssystem for fondsforvaltere Martin Lie 20. april 2006.
Advertisements

Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
Utforming for gjenbruk In 140 Sommerville kap 14.
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Mediator i prosjektet easyhtml Mediator. Widgets og signaler  Systemet inneholder mange signalgivere  Mange til mange er erstattet med en til mange.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Organisering av arbeid Samarbeid Klient Tjenesteyter.
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Objektorientert systemutvikling og UML
IMT OOSU 28.sept Dagens tema : forts. DESIGN PATTERNS ObjektOrientert Design = Bevissthet i tildeling/fordeling av ansvar til softwareklasser for.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Chain of Responsibility GoF mønster Operasjonelt (behavioral)
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Mønstre og tekniske applikasjoner
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Gruppe 9 Design evaluering og validering.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
1 App_A_17 Et eksempel på OOP knyttet til 2-dim figurer.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
En kort innføring i Design Patterns
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Mediator Mediator i prosjektet easyhtml. Widgets og signaler Systemet inneholder mange signalgivere Mange til mange er erstattet med en til mange Hvert.
Strukturerende elementer i UML
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Abstraksjon av gui.  Cooper (ajax) bruker uttrykkene transient og sovereign applications.  Tradisjonelle web-sider var tidligere alltid transiente applikasjoner.
Kirsten Ribu HiO Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Kirsten Ribu.
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
Windows 2008 Active Directory Ragnar Harper Crayon as Senior konsulent & rådgiver Medlem av Microsoft Speaker Community
Kap 05 Abstrakte datastrukturer. Arv - Implementering Interface / Abstrakte klasser / Konkrete klasser Concrete classAbstract class Interface extends.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Composite & Decorator Patterns Patterns Composite Spørsmål? Introduksjon Decorator Resymé Gruppe 4 Ivar Bonsaksen Remi Karlsen Jonas Lepsøy Stian Rostad.
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 6 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Implementering av caching ved hjelp av Spring Christian Vestøl
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
Biblioteket easylib og proped Konfigurering og simpletidy.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
XML og Composite Pattern Mønstre og bygging av xml-tre.
Username anonym Password s1mpletransport Host hve3920.hive.no Path /home/transport.
Aktivitetsdiagrammer
Billettautomat med felle. Forbedret automat Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Anders Borge Ørjan Nilsen Veileder: Carsten Helgesen. Masteroppgave for Elprint og Macaos AS.
Struktur FE2: Interface Controller Session Bean Session Beans Query BeanConverter Bean Data transfer objectsEJB entities Database.
HOVEDPROSJEKT 28e HiST2003/2004. Om oss Tor Arne Hammervik, 21 år Tor Arne Hammervik, 21 år Thomas Lund, 24 år Thomas Lund, 24 år Geir Magne Nilsen, 24.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
1 Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Utforming av klassediagrammer
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
Liste basert app. Hvordan skal den se ut Hvordan virker listview.
Strukturerende elementer i UML
Billettautomat med felle
IS-102 Utvikle ei klokke.
عنوان بخشنامه شماره بخشنامه امور پیمانکاران 14
Klassehierarki - Abstrakte datastrukturer
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Utskrift av presentasjonen:

Domeneklasser En applikasjon kan ha domenesvake og domenesterke klasser

Domeneklassenes roller Domenesvake klasser er gjenbrukbare Domenesterke klasser gjør den egentlige jobben MenuController og Domainview kobler rollene

Abstraksjoner i Chain-of-Responsibility Abstraksjoner forenkler bruk av CoR Støtter også Decorator Decorator baseres som oftest på interface

Isolering og penetrering Domainview isolerer mellom domenesvake og – sterke klasser Domainview lar signaler penetrere inn i det domenesterke laget

Domenekontroller Domenekontrolleren strukturerer brukstilfellene

Controller kobler abstrakte lag Controller kobler domenesvake og –sterke lag Applikasjonens entry-objekt er også interface

Aggregering av kjeder SuperAction gjør det enkelt å legge til flere kjeder Kjedene øker ikke de strukturelle koblingene