Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med UML 4.Oppgave: UML-diagrammer og workflows 5.Arkitektur 6.Tekniske omgivelser: Eclipse etc. 7.Eksempel på bruk av RUP i utdypingsfasen 8.Eksempel på bruk av RUP i konstruksjonsfasen
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Hovedstruktur i RUP-prosjekt
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Faser og iterasjoner Fase: Vannfallstenkning – beskriver en tilstand. Iterasjon: Iterativ tenking – beskriver strukturen i et mini-prosjekt, med et klart resultat.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP - hovedstruktur RUP hovedstruktur Fase Idefase Utdypingsfase Konstruksjon Overlevering Forretningsmod. Kravanalyse Analyse og design Implementering Test Utplassering Prosjektledelse Konfig.styring Utviklingsmiljø Release Prototype
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold ”Agil RUP” Kortere iterasjoner Kun viktigste diagrammer Mer vekt på HCI Mer vekt på tett kundedialog
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Sammenhengen med UML Objektorientert design – UML Booch, Rumbaugh, Jacobson OMG (Object Management Group) UML: Hvordan forstå og modellere objekter? RUP: Hvordan utvikle store objektorienterte systemer? RUP: Hvordan bruke UML-diagrammene i en helhetlig utviklingsprosess? -uten en prosess blir UML-diagrammer bare løse modeller...
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Oppgave Sett opp de viktigste UML-diagrammene Plasser disse inn i RUP-strukturen
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Design workflow: Arkitektur Logisk view Funksjonalitet for bruker - Klassediagram, tilstandsdiagram Implementasjons-view Komponenter (java, DB, etc) Prosess-view Prosesser, tråder etc (Ytelsesrelatert) Utplassering-view Systemet i drift - utplasseringsdiagrammer Use case view - use cases, aktivititets- diagram,sekvensdiagram Etter Kruchten. Arkitektur
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Mål: 1.versjon arkitektur, arkitektur prototype. Noen aktiviteter: Vurder omfang og risiko Opprett kataloger og etabler utviklingsmiljø Valider business use case og domenemodell Bearbeid og detaljer use casemodell Lag aktivitetsdiagram Definer viktigste klasser Lag sekvensdiagram for sentrale systemoperasjoner (basert på use cases) Lage en første skisse til arkitektur Programmer to sentrale komponenter (’arkitektur prototype’) Test komponenter Vurder iterasjonsresultat sammen med kunde Lag plan for neste iterasjon Skriv iterasjonsrapport Eksempel:Struktur for iterasjoner i utdypingssfasen
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Eksempel:Struktur for iterasjoner i konstruksjonsfasen TrinnBeskrivelse 1. Lag/revider sekvensdiagr.Bruk use cases og klasser til å lage sekvensdiagram 2. Oppdater klasseneOppdater klassene med de operasjoner er funnet i Lag evnt tilstandsdiagram Hvis nødvendig for å forstå adferd i klassen 4. Utform designNye klasser? GUI, control etc.Grupper i komponenter. 5. Bearbeid designOperasjoner med argumenter og retur-verdier 6. Oppdater RoseSkriv ut nye versjoner for alle deltakere. Generer kode? 7. Skriv kodeBruk klasse- og sekvensdiagrammene til å skrive kode 8. Test ny kodeTest hver komponent. Test integrasjon. Test system. 9. Vurder iterasjonsresultatMål nådd? Hva mangler? Hva er grunnen til problemer? 10. Planlegg neste iterasjonFortsette som planlagt? Bør noe gjøres om igjen?