Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Norges olje- og gassvirksomhet
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Om skole og næringslivssamarbeid
10Velstand og velferd.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Tre oljefond Alaska Permanent Fund Alberta Heritage Fund Statens petroleumsfond Alaska Permanent Fund Forankret i Alaskas grunnlov Selvstendig organisasjon.
Innledning ved BioHus konferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
University of Stavanger Business School Frå særstilling til omstilling Kunnskap og kompetanse: Viktigare enn.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
En næringspolitikk for vekst STATSRÅD MONICA MÆLAND Sandefjord, 5. november 2014.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Økonomiske utsikter for 2015
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Utskrift av presentasjonen:

Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar 2008

Budskap 1.Petroleumsvirksomheten går ikke mot slutten, men trappes ned, med høyere kostnader og lavere bemanning, større behov for kunnskap 2.Kontantstrømmen er berørt av høy risiko ved oljepris og valutakurs, men Fondet vil vokse betydelig 3.Inntektene fra Fondet vil overstige tidligere petroleumsinntekter; en langsiktig utfordring 4.Pengerikdommen demper behovet for investeringer og fornyelse, og svekker dermed konkurranseevnen 5.Inntektene går nå i stort monn til omsorg og velferd, ikke til investeringer i kunnskap og infrastruktur

Intensjonen fra 2001 I bruken av inntektene fra Fondet var målet å prioritere: 1.Skattelette 2.Infrastruktur 3.Kunnskapsutvikling Jfr. Retningslinjer for den økonomiske politikken, St.meld. nr. 29 ( ), Oslo 2001, Finansdepartementet, s.4.

Regjeringen Stoltenberg I ”Regjeringen legger derfor vesentlig vekt på at handlingsrommet som økt bruk av oljeinntekter gir, skal brukes på en måte som også vil styrke vekstevnen til norsk økonomi. Lavere skatter og avgifter kan gi næringslivet bedre arbeidsvilkår, slik at konkurranseevnen styrkes. Tilsvarende vil tiltak for en bedret infrastruktur, samt tiltak for å bringe fram ny kunnskap gjennom forskning og utvikling, bidra til å styrke vekstevnen. Styrket vekstevne og høyere arbeidstilbud vil i seg selv trygge grunnlaget for de offentlige velferdsordningene.”[

Ankepunkter fra virkeligheten 1.Rask vekst i antallet uføretrygdede, særlig blant ungdom, sammen med mangel på arbeidskraft; hver femte person i arbeidsfør alder er uføretrygdet 2.Prioritering av barnehager, med et uvanlig kostbart opplegg, på bekostning av høyere utdanning og forskning, som svekkes 3.Forfall av infrastruktur (veier og jernbaner); nye anlegg utilstrekkelige for behovet 4.Skatter gir svake insentiver til lønnstakere

Historisk utvinning av petroleum på norsk sokkel

Eksport av norsk naturgass Kilde: Faktaheftet 2007 OED

Ressursbildet Kilde: OD

Oljepriser – nominelle og reelle

Risikobildet Markedene for olje og gass er preget av prisrisiko og valutarisiko (USD/NOK) Veksten i norsk oljeutvinning falt sammen med en nedgang i oljeprisen Kapitalintensiteten gir lange sykler for investeringer og priser Utsikter til høye olje- og gasspriser i ti år?

Oljepris og dollarkurs

Norsk oljeutvinning og prisene

Statens inntekter fra petroleumsvirksomheten Kilde: Faktaheftet 2007 OED

Oppbyggingen av fondet Kilde: Nasjonalbudsjettet 2008

Oljepris og Fondets avkastning

Scenarier Forutsetninger utvinning Gass stabilt på 120 mill. toe Olje avtakende 5 % årlig, til ca. 50 mill. tonn i 2030 Forutsetninger priser: Høy $100/fat til 2030 Lav $50/fat fra 2009 til 2030 Syklisk $100/fat til 2017, deretter $50/fat Gasspriser f.o.b. 70 % av oljeekvivalent Dollarkurs NOK 4,50 fra 2009 Forutsetning statens inntekter: 50 % av salgsverdien fra 2010 (mot 60 % i dag) Forutsetning Fondet: 4 % avkastning = handlingsregelen

Fondet - scenarier

Handlingsregelen 4 % - scenarier

Alternativet konkurransetap 1.Mer ressursbruk på uføretrygd 2.Senke pensjonsalderen, øke pensjonene 3.Fortsatt prioritering av barnehager, og trivsel og frukt i skolen; nedprioritering av forskning 4.Ingen nye effektivitetskrav i offentlig sektor 5.Utsett investeringer i infrastruktur, lite til veier og jernbaner, eks.: utsett nytt dobbeltspor Oslo-Ski 6.Øke skattene

Alternativet konkurranseevne 1.Skjerpe kriteriene for uføretrygd 2.Prioritering av kunnskap, kvalitet i undervisningen, læring i skolen; sterk innsats i forskning; på utvalgte områder bli en internasjonal leder 3.Rask utbygging av infrastruktur som virkemiddel i distriktspolitikken (veier) og klimapolitikken (jernbaner); bedre ledelse; kjøp av ferdige anlegg med import av innsatsfaktorer (arbeidskraft); 4.En mer effektiv offentlig sektor 5.Senke skattene, særlig for lønnstakere og bedre mulighetene for deltidsarbeid

Problemet Historisk er de fleste store finansformuer gått tapt ved inflasjon, kriger, m.v. For å utnytte sine økonomiske muligheter ved fondsavkastningen må Norge importere mer eller bruke mer i utlandet Er budsjettopplegget egnet for en økonomi med en stor og voksende finansformue? Særskilt utenlandsbudsjett? Ønskes ikke av FD Særskilt investeringsbudsjett? Ønskes heller ikke Import av infrastruktur og kunnskap? Hvordan?

Tall til ettertanke Fra 2007 til 2012 vil Fondsavkastningen etter handlingsregelen øke fra ca. kr. 80 mrd til ca. kr. 150 mrd pr. år. Hvordan prioritere? Norges innsats i FoU var i 2005 ca. 1,5 % av BNP; i absolutte tall pr. innbygger halvparten av svensk nivå Å bringe norsk innsats til OECD gjennomsnitts nivå ville koste ca. kr. 30 mrd årlig Burde ikke Norge ligge høyere? Forslag: Prioriter FoU og infrastruktur