Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI 07.05.08 Irene Nyhus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

NLB Studielitteratur 16. oktober Lik tilgang for alle! Tilbudet fra NLB Hva kjennetegner et godt samarbeid mellom student, lærested og NLB Fremtidens.
Distribusjon og digitalt innhold NLB fremtidige distribusjonsmodell.
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Pål Hals, prosjektleder i NLB.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Blooms taksonomi for kunnskap
Y-vegen !.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Ny UiO-web og webarbeid ved fakultetssekretariatet.
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
Tanker rundt tilrettelegging
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Elektroniske filformater til brukerne. Bruksområder Info-hefter Skjemaer Tabeller …
Avdeling for sosionomutdanning
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
Datahjelpemidler.
Dysleksi hos voksne.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Velkommen til arbeidsstue
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Lærings/erfaringssamlinger 4-5 årlige samlinger 1-2 i året i Forskningsrådet, resten ute hos regionale prosjekt. Læring og erfaringsutveksling  Gruppearbeid?
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Vi vil bidra til at alle har samme mulighet til å delta. Sverre Andreas Holbye – Product Manager Spesialpedagog / Synspedagog / Informasjonsviter / Over.
Tilrettelegging for studenter som har vansker med å lese trykt tekst Øyvind Engh, direktør i NLB.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Studieteknikk Bison.
Universellforum 2016.
Studieteknikk for meir effektiv læring
Trygge pasientforløp Opplegg til fagdag.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Svaksynt student i en digital hverdag
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Universellforum 2016.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus

Program Studenter med lese- og skrivevansker Hvem er i gruppen med lese- og skrivevansker i høyere utdanning? Hvilke behov har disse?  innblikk i studieteknikk og andre tilbud som UiO har til sine studenter. Studietekniske hjelpemidler for studenter med lese- og skrivevansker Det finnes et utall av praktiske (og mindre praktiske) hjelpemidler for studenter med lese- og skrivevansker. Det kan være vanskelig å vite hva som fungerer, og hva som ikke fungerer.  erfaringer som Nasjonal pådriver har i denne forbindelse + ”nye” hjelpemidler (”dingser”) Gruppearbeid Case-studie i grupper. Erfaringsutveksling fra lærestedene. 5. Omvisning ved Universitetet i Tromsø Vekt på universell utforming av bygninger 6. Aktuelle problemstillinger i sektoren Har studenter på attføring like muligheter? Utenlandsopphold – stor variasjon i praksis fra kommune til kommune

Noen hjelpemidler / tiltak: Skrivestøtteprogrammer for norsk og engelsk (LingDys og LingRight) Spesielt utviklet stavekontroll for de med lese og skrivevansker, bokmål/nynorsk/dialekt/talemålstilpasset, typiske norske feil i engelsk tekst, høytlesing vhja talesyntese, ordbøker med mer Daisy – multimediapresentasjon av papirpublikasjonen Navigasjon gjennom strukturelementer som overskrift og sidetall Talesyntese – mange ulike (dialekt, kjønn) Læring overalt – kan ta med notatene som mp3-filer Håndholdte Daisy/MP3-spiller Avspille lydbøker, opplest tekstiler, mikrofon / opptaksfunksjon (diktafon!) Zoomtekst (skjermforstøøing med talestøtte) MindManager – bra for alle, men ekstra nyttig for de med l-og skr.v. Scanning av bøker  lydbøker (kan også lånes på NLB)

Konklusjon Nyttig og lærerikt – BI bør absolutt delta! Vi bør gjøre mer – de fleste andre høyskoler/universiteter har egen enhet / person som jobber med tilrettelegging Organiseres ulikt, men min. 20% stilling virker som normalt Et sted studenter kan henvende seg for veiledning, hjelp til å finne fram i jungelen av hjelpemidler Ofte kontakt etter tips fra foreleser/lærer