«Forbedringsprosess(en)»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosesstyring som styringsverktøy
Advertisements

Hva var utgangspunktet?
Forbedringsprosjektet
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Diverse info personal Personalforum 19. februar 2010.
Diverse info personal Personalforum 19. februar 2010.
Økonomiforum 2. september 2011 Oppsummering og evaluering Tema for høsten 2011.
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Prioriteringer i fakultetsadministrasjonen
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Risikostyringsprosessen
Pensjonsforum 12.november 2007
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Veileder i Trepartssamarbeid
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Veileder for risikovurdering
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Det medisinske fakultet HANDLINGSPLANER DMFs handlingsplaner for Handlingsplaner 2009 – prosess Prodekanus Helge Klungland Fakultetsrådssak.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Strategi & bemanningsplaner
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Endringsprosesser ved UiT
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Effekter av en heltidskultur:
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Administrativ organisering -
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

«Forbedringsprosess(en)» Britt Elin Steinveg Ass universitetsdirektør

Den store balanse-kunsten Nødvendig spørsmål Er det riktig at nærmere 48% av andel finansierte stillinger over statsbevilgningen er teknisk-adm. stillinger? Leverer vi de riktige administrative tjenestene? Er kvaliteten på tjenestene god nok, og når er de god nok? Benytter vi ansattes kompetansen riktig? Utnytter vi mulighetene som ligger i de administrative systemene? Har vi den riktige balansen mellom oppgaver og områder? Den store balanse-kunsten 04.04.2017

UiT har 34% administrative stilinger av totalen (nest høyest av universitetene) 1/3 er i den sentrale administrasjonen, men 2/3 er på fakultet og institutt UiT har den minste sentrale administrasjonen sammenlignet med de øvrige universitetene og den største andelen på nivå 2 og 3 (NIFU) 04.04.2017

Forts. Påstand 1: Vi kan bruke våre totale administrative ressurser mer effektiv Påstand 2: Skal vi få dette til, må den enkelte ansatte bidra i utviklingsarbeidet Ad 2: 2/3 av de administrative 04.04.2017

Beskriv den fremtidig situasjon Metode Velg en prosess som kartlegges Sett sammen ett team som skal gjennomføre gjennomgangen Skisser nå-situasjon Analyser delprosesser, materialflyt og informasjonsflyt Identifiser problemområder og unødige stopp-punkter Beskriv den fremtidig ønskede situasjon Prioriter tiltak og utarbeid handlingsplan Gjennomfør Prosess Kartlegg nåsituasjon Beskriv den fremtidig situasjon Størrelsen på fokusgruppa: 10-15 deltakere Handlingsplan/ tiltak 04.04.2017 5

… forts Definere tjenestenivå (“resultatmål”) Kartlegge nåsituasjonen og beskrive ønsket tilstand Planlegge nye arbeidsprosesser: Sikre flyt i prosessene Vurdere roller, arbeidsdeling og ressursbehov Prioritere tiltak (kort og lang sikt)   Implementere Definere tjenestenivå (“resultatmål”) Arbeidsflyt-beskrivelse Designe ny arbeidsprosesser Inn i linja Kontinuerlig forbedring   04.04.2017

MEDANSVAR Vi har tro på at medarbeiderne som jobber med et oppgave eller problemstilling, er den som har best kompetanse på feltet Vi ønsker at arbeidet skal bygge på den enkeltes ansvar og den som jobber på et området aktivt er med i arbeidet Vi er derfor avhengig av den enkeltes medansvar for egen arbeidsplass og at den enkelte deltar med sin kompetanse og engasjement for at vi skal lykkes 04.04.2017

Jakten på kontinuerlig forbedring FRAMDRIFTSPLAN Hva Dato 30.8.12 1.9 - 15.9.12 Fra 15.9.12 Oppstartsseminar Møte med fakultetene Opplæring av ledere, prosessveiledere og tillitsvalgte Opprette Arbeidsgrupper (3-8 områder) Prosess 1 Prosess 2 Prosess 3 Hvilke er avhengig av innspill fra dette seminaret Jakten på kontinuerlig forbedring Jakten på kontinuerlig forbedring 04.04.2017

Forts. Sentral arbeidsgruppes rolle framover: Sortere forslag som kommer inn Nedsette arbeidsgrupper i samarbeid med fakultets-direktørene og avdelingsdirektørene Sikre opplæring av prosessledere Informere om arbeidet i ulike ledergrupper Sikre at nødvendige beslutninger blir tatt Sikre overføring av kunnskap +++ Se: Forbedringsprosessen på UiTs hjemmeside 04.04.2017

GRUPPEOPPGAVE 04.04.2017

Gruppeoppgaver Vi ønsker innspill/forslag på ARBEIDSOPPGAVER/-PROSSER som kan bidra til: Bedre tjenester for brukerne Bedre kvalitet på arbeidet Og bedre hverdag for den enkelte av oss Fyll ut vedlagte skjema – et skjema pr arbeidsoppgave/-prosess!!! 04.04.2017