TITLE RI Presidentens forventninger til D2310 Distriktssamling D2310 23.3.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Rotary Grants fra 1. juli Ambassadorial Scholarships: Multi-year Tidligere modell Grants modell fra 1. juli Ambassadorial Scholarships: Cultural.
Klubbens lederskapsplan (KLP) Gjelder fra Revidert EIKSMARKA ROTARYKLUBB Dato:
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
2010 – 2013 Uttesting ved 100 distrikter Juli 2013 Gjelder alle distrikter The Rotary Foundation Future Vision Plan Et fundament for fremtiden TRF seminar.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
TITLE Regionmøte region 3 9. April 2014 hos Sandvika Rotary klubb Thon Hotell Oslofjord, Sandvika.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
PETS 2012 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Tema: Serviceprosjekter.
SAMFUNNSPROSJEKTERi DISTRIKT 2275 DISTRIKT 2275 PDG Per Ottesen Leder for Samfunnsprosjekter.
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
RI´s strategiske plan. Appellen fra Sajuki Tanaka Utrydde polio – vårt høyest prioriterte mål. Fremme anerkjennelse for Rotarys innsats og forbedre Rotarys.
President – AG – DG PETS 2009 Distrikt President – AG – DG Skal i fellesskap sikre Aktive, godt fungerende klubber.
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Presidentsamling/PrePETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Formål med samlingen – –(For.
The Rotary Foundation (TRF) PETS i D2250 Grete Sæbøe 9. mars 2013 District Rotary Foundation Seminar.
Planlegging i klubbene – innledning til gruppeoppgaver 2290 Presidenttreff
D 2310 PETS OG DISTRIKTSOPPLÆRING 22.—23.MARS 2014 | 1 ROTARYS STRATEGIER STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator.
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Medlemskap og mangfold
STYRKE ROTARY – STRENGTHENING ROTARY Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
PREPETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Hensikt ORGANISASJON/PRESENTASJON Tanker om Rotary.
Utfordringer og forventninger til kommende rotaryår Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
PETS ROTARY INTERNATIONAL, DISTRIKT 2305 Ja, jeg aksepterer oppdraget som DG for !
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber.
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Rotary Distrikt 2260 Midtveismøtet Utfordringer i vårt distrikt v/ Åge Bjor.
Distrikt DTTS Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Aktive klubber Medlemsutvikling Støtte Rotary Foundation.
Distrikt Motivasjonsseminar Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Medlemsutvikling Aktive klubber Støtte.
JOHN KENNY RI PRESIDENT GRANGEMOUTH, SCOTLAND.
RYLA SOM REKRUTTERINGSBASE Bjørnar Nyborg, Halden RK Leder RYLA
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Informasjon om komitearbeidet i ………Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
GENERELL INFORMASJON OM ROTARY
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
TITLE Prosjekter i Rotary PETS Fevik mars 2014.
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 ROTARYS STRATEGIER STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Velkommen til innkommende president sin time.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
NORFO | 1 ROTARYS STRATEGIER STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Club Leadership Plan Anbefalt organisasjonsstruktur for Rotary klubber i Distrikt 2280.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Medlemsutvikling PETS 2011
TITLE Hvordan går det med målene?. | 2 Klubbenens mål: Netto ett nytt medlem pr. klubb Status? Maksimalt tap av medlemmer pr år: 5% Status: 3% Kvinneandel:
RRFC Ingrid Grandum Berget
Åsane Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Strategi- og aktivitetsplan
TITLE STERKE KLUBBER: VÅR UTFORDRING PETS D2250 – Førde ARC Fred Schwabe-Hansen.
Rotarys fredsengasjement Subject Ingrid Grandum Berget
TITLE Medlemsutvikling: 2250 PETS ARC Fred Schwabe-Hansen Mars 2016.
PR og OMDØMME i Rotary Hvor står vi i klubbene og hvordan går vi videre Mange av dere har hørt at Rotary har foretatt en prosess for å gjennomgå og styrke.
LOGO OG MOTTO FOR
TRF i et lokalt perspektiv
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
HVA ER / GJØR ROTARY? Rotary unites leaders from all continents, cultures and occupations to exchange ideas and take action for communities around the.
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
TRF – The Rotary Foundation
Rotary Club Central Hvordan bruke RCC
Utskrift av presentasjonen:

TITLE RI Presidentens forventninger til D2310 Distriktssamling D

| 2 VALUES IN ACTION RI presidentens forventninger til klubbene og distriktene uttrykkes i Rotarys strategiske plan – 3 Strategiske mål Står fast/endres sjelden hvert med underliggende delmål – 5 kjerneverdier Kameratskap (Fellowship) Integritet Mangfold Tjeneste Lederskap

| 3 Rotarys Vision Vi vil være den foretrukne serviceorganisasjon med dynamiske, handlingsorienterte klubber, som bidrar til å forbedre livet i samfunnet over hele verden

| 4

| 5

| 6 STRATEGI – VÅRT BUDSKAP SAMLE LEDERE UTVEKSLE IDEER GJØRE INNSATS(TAKE ACTION)

| 7 Distriktene og klubbenes mål har RIs strategiske mål som ramme Basert på RIs strategi mål skal vi viderføre planene i distrikt og klubber – Distriktenes strategiske planer (normalt 3 – års planer med årlig rullering) – Klubbenes mål og planer Klubbens plandokument= kontrakten mellom klubben og DG for det kommende året Klubbens 3-års plan Planene er limet som holder Rotarys 3 nivåer sammen

| 8 Hva innebærer RIs overordnede mål for oss Støtte og styrke klubbene Fokusere på og øke humanitær innsats Styrke Rotarys offentlige omdømme og synlighet - PR og kommunikasjon

| 9 PLAN FOR INSPIRASJON Støtte og styrke klubbene Fokusere på og øke humanitær tjeneste PR kommunikasjon  Foster club innovation and flexibility  Encourage clubs to participate in a variety of service activities  Promote membership diversity  Improve member recruitment and retention  Develop leaders  Start new, dynamic clubs Extend Rotary  Encourage strategic planning at club and district levels  Eradicate polio  Increase sustainable service focused on programs and activities that support oYouth and young leaders oTRF’s six areas of focus  Increase collaboration and connection with other organizations  Create significant projects both locally and internationally  Unify image and brand awareness  Publicize action- oriented service  Promote core values  Emphasize vocational service  Encourage clubs to promote their networking opportunities and signature activities 9

| 10 Støtte og styrke klubbene

| 11 En levende klubb i vekst planlegger sin egen fremtid! Vi må binde Rotary-årene sammen – Første år er grunnlaget for de detaljerte planene – Sikre samarbeid mellom etterfølgende presidenter – felles mål for utvikling av klubben – Gjøre etterfølgeren god! Vi er ”omvendt” demente – det finnes ikke langtidsminne – (Oldtiden = alt som er mer enn 5 år siden) Vi trenger verktøy som hjelper oss å følge opp utviklingen i klubben 3-års planer – en nøkkel til klubbutvikling

| 12 Planlegging styrker klubbene 3 års planer bidrar til å: – Formulere/tydeliggjøre Rotary’s visjoner – Gir klubbene et rammeverk å jobbe innenfor Planene ”eies” i fellesskap av 3 etterfølgende presidenter (Incomming – sittende – immediate past) Rullering fremmer fornyelse uten stadig skifting av kurs: Vi skal ikke finne opp kruttet hver år Involvere klubbens medlemmer – dette er ikke bare Presidenten(e)s ”greie” – Suksess forutsetter fokus på et begrenset sett med mål

| 13 Støtte og styrke klubbene Oppmuntre til fleksibilitet og nyskaping – ”Vi har ikke gjort det slik før” begraver vi Oppmuntre klubbene til å delta i et mangfold av service prosjekter Utvikle ledere i klubbene Fremme mangfold i medlemsmassen – vi skal speile lokalsamfunnet: – Yrke – Alder – Etnisk bakgrunn

| 14 Rekruttering og medlemspleie (Retention) er kritisk Vi blir færre: – Men siste ti år fått 766 flere kvinner (nå 17%) – 2310 har økt med 8 i år Vi blir eldre – Gj.snitt Norge=64.3 år – 2310 = år – 75% av 2310 > 60 år – 40% er > 70 år 2003/ / NORGE

| 15 Hvordan få til medlemsutvikling i klubbene (1) Klubben må ha bred erkjennelse av at noe må gjøres Få en medlemsutviklingsmotor. Rekruttering defineres som et viktig klubbprosjekt Engasjere de yngre medlemmene i rekrutteringsarbeidet – Få inn en større gruppe nye medlemmer av gangen (min 5 helst opp mot 10) hvor mange kjenner hverandre fra før

| 16 Hvordan få til medlemsutvikling i klubbene (2) Undervise i Rotarykunnskap i mindre grupper Aktivt bruke faddere/mentorer – potensielle medlemmer bør velge fadder selv Ha en bank med potensielle medlemmer – og utnytte nye medlemmers nettverk Jobbe langsiktig – rekruttering må være en kontinuerlig prosess. Vi er aldri i mål!

| 17 Eksempel Lågendalen i D 2290 Liten klubb i liten innlandskommune (2400 innbyggere) Chartered for snart 10 år siden (lå lenge på medlemmer: liten avgang, men også få nye) Ønsket å styrke kvinneandel. Presidenten ønsket å få mer liv inn i klubben og fikk tilslutning til å ta kontakt med så mange potensielle medlemmer som mulig. Brukte all mulige nettverk. Resultat: 6 nye medlemmer – hvorav 4 kvinner En REVITALISERT KLUBB

| 18 Fokusere på og øke humanitær innsats

| 19 OPPGAVE NR. 1 – END POLIO – Hvorfor er det viktig med fortsatt fokus på END POLIO? – Fordi Rotary for snart 30 år siden lovet verden å utrydde polio! – Rotarianere holder sine løfter: da forventes det av hver enkelt at vi bidrar til å nå målet Hvordan kan vi øke forståelse i klubbene og lokalsamfunn for End Polio og Rotary’s viktige rolle? Hvordan skaffe bidrag til End Polio arbeidet? – Felles arrangementer (markering/ innsamling)? ·

| 20 ROTARY FOUNDATION – 6 FOKUSOMRÅDER 1.Fred og konfliktforebygging/løsning 2.Sykdomsforebygging og behandling 3.Vann og sanitær 4.Barn- og mødrehelse 5. Grunnutdanning og leseferdighet 6. Økonomi- og samfunnsutvikling

| 21 Klubbene forventes å bidra til løsninger innen et eller flere av de 6 områdene Mål: Alle klubber engasjert i minst ett internasjonalt prosjekt – gjerne i samarbeid med andre klubber = muliggjøre større satsinger

| 22 Styrke Rotarys offentlige omdømme og synlighet

| 23 Tiltak for å styrke Rotary omdømme Gjennomføre lokale prosjekt som gir synlighet og bygger økt lokalt omdømme – Gjerne økt effekt gjennom samarbeide mellom naboklubber Aktiv offentlig informasjon om det vi gjør – sørge for at kjerneverdiene våre er kjent (og at vi lever opp til dem) Nytt fokus på yrkestjenesten Presentere oss gjennom ROTARY DAY arrangementer

| 24 ESSENCE STATEMENT - KJERNEVERDI Rotary samler ledere fra alle kontinent, kulturer og yrker for å utveksle ideer og gjøre innsats til gavn for samfunnet lokalt og internasjonalt.

| 25 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN ! Kontaktinfo: Fred Schwabe-Hansen, Risør R K Ass. Rotary Coordinator sone 16 Mobiltlf