Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer
Struktur 5. – 10. nasjonal føring Normalt tre undervisningsfag Hvert av de tre fagene skal ha 60 stp Ingen obligatoriske skolefag på 5. – 10. Men, også åpning for 2 x 60 stp og 2 x 30 stp, hvorav 30 stp skolerelevant fag -Praksis; 100 dager fordelt på 4 år – 60 dager de to første årene og 40 dager de to neste
Nasjonal modell for grunnskolelærerutdanning 5. – 10. trinn 5. studieårMaster 60 studiepoeng 4. studieårMaster 60 stp el F3 60 stp el F3 30stp + skolerelevant 30stp Praksis 3.studieårPEL 30 stp Praksis Fag 2 30 stp Praksis 2.studieårPEL 15 stp, Praksis Fag 1 60 stp Fag 2 30 stp Praksis 1. studieårPEL 15 stp, Praksis
Mulig løsning De to første årene får studentene velge mellom engelsk, norsk, naturfag og kroppsøving Fra det 3. året kan det tenkes at tilbudet utvides med matematikk, K&H, musikk, samf.fag og fremmedspråk Fra det 4.året kan det tenkes at tilbudet utvides med IKT og RLE
Mulig løsning – et eksempel Høst 2010 : PEL(15) + Norsk(15) + praksis Vår 2011 : Norsk(15) + Kroppsøving(15)+ praksis Høst 2011 : PEL (15) + Norsk(15)+ praksis Vår 2012 : Norsk(15) + Kroppsøving(15)+ praksis Høst 2012 : PEL(30)+ praksis Vår 2013 : Kroppsøving(30) + praksis Høst 2013 : Engelsk(30) eller IKT(30) + praksis Vår 2014 : Engelsk(30) eller K&H.(30) + praksis
Noen utfordringer Praksis For få studenter - nok studenter – for mange studenter i et av tilbudene (60/40) ? Hvor mye styrt skal valgene være ? Tid