Grunnskolelærerutdanning 5 - 10 Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Nasjonal digital læringsarena
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Drammen International Programme Nytt tilbud for VG1-elever.
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Atferdsvansker i skolen
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Lærekandidatordningen ”Sår du korn én gang, høster du én gang. Planter du et tre, høster du ti ganger. Underviser du menneskene, høster du hundre ganger.”
Digital tools in kindergarten
Kompetanse for kvalitet
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
O F S kole ritids rdningen Vikingen Vikingen Hårek Gyda.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Hva sier tallene oss?.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Erfaringer pr april 2013 Alta ungdomsskole.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Velkommen til Tastarustå skole
Velkommen til foreldremøte 3B Sunde skole 18. september 2014.
Fagvalg Studiespesialisering Ole Vig vgs. Våren 2015.
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.

MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Foreldremøte 3. september 2018
Ved Kongsskogen videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer

Struktur 5. – 10. nasjonal føring Normalt tre undervisningsfag Hvert av de tre fagene skal ha 60 stp Ingen obligatoriske skolefag på 5. – 10. Men, også åpning for 2 x 60 stp og 2 x 30 stp, hvorav 30 stp skolerelevant fag -Praksis; 100 dager fordelt på 4 år – 60 dager de to første årene og 40 dager de to neste

Nasjonal modell for grunnskolelærerutdanning 5. – 10. trinn 5. studieårMaster 60 studiepoeng 4. studieårMaster 60 stp el F3 60 stp el F3 30stp + skolerelevant 30stp Praksis 3.studieårPEL 30 stp Praksis Fag 2 30 stp Praksis 2.studieårPEL 15 stp, Praksis Fag 1 60 stp Fag 2 30 stp Praksis 1. studieårPEL 15 stp, Praksis

Mulig løsning De to første årene får studentene velge mellom engelsk, norsk, naturfag og kroppsøving Fra det 3. året kan det tenkes at tilbudet utvides med matematikk, K&H, musikk, samf.fag og fremmedspråk Fra det 4.året kan det tenkes at tilbudet utvides med IKT og RLE

Mulig løsning – et eksempel Høst 2010 : PEL(15) + Norsk(15) + praksis Vår 2011 : Norsk(15) + Kroppsøving(15)+ praksis Høst 2011 : PEL (15) + Norsk(15)+ praksis Vår 2012 : Norsk(15) + Kroppsøving(15)+ praksis Høst 2012 : PEL(30)+ praksis Vår 2013 : Kroppsøving(30) + praksis Høst 2013 : Engelsk(30) eller IKT(30) + praksis Vår 2014 : Engelsk(30) eller K&H.(30) + praksis

Noen utfordringer Praksis For få studenter - nok studenter – for mange studenter i et av tilbudene (60/40) ? Hvor mye styrt skal valgene være ? Tid