Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Muntlig Matematikk Eksamen
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Kapittel 16 Produktvalg Læringsmål:
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Kapittel 6: Lagermodeller
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Managerial Decision Modeling A Practical Introduction to Management Science, 5ed by Cliff Ragsdale.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Sikreste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger står en overfor ønsket om å finne sikreste kjørerute fra et gitt startpunkt til et ønsket.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Lokalisering av mobilmaster. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 NetVik strever med å fullføre sin utbygging av UTMS nettet sitt. I Glemnes kommune er.
Lokalisering og max totalavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprette 3 konkurrerende utsalg.
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst totalavstand.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering av transformatorstasjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nistad Kraft skal levere kraft til 8 nye boligfelt, og mottakertransformatorene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Dekningsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Managerial Decision Modeling
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 6 Integer Linear Programming.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
LR-Akademi Lederbonus.
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
100 lure ord å lære.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Lokalisering og betjening av greiner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Utskrift av presentasjonen:

Tildeling av lasterom

LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper med båten, som har kun 3 lasterom. Hvert lasterom kan bare romme en type vare. Vekten i fremre lasterom kan ikke avvike mer enn 10% av vekten akter. Vekten midtskips må være mellom 40% og 60% av totalvekten som fraktes. Tildeling av lasterom Vare 1 Vare 2 Vare 3 Fremre Midtre Bakre Vare 4

LOG530 Distribusjonsplanlegging 3 3 Tildeling av lasterom Følgende varer ønskes fraktet med båten: Skipet har 3 lasterom, med følgende kapasiteter:

LOG530 Distribusjonsplanlegging 4 4 Tildeling av lasterom I dette eksemplet er lasterommene hjelpemidlene, og varene er oppgavene som skal betjenes. I dette eksemplet er lasterommene hjelpemidlene, og varene er oppgavene som skal betjenes. Her har vi imidlertid flere oppgaver enn hjelpemiddel, siden vi bare har 3 lasterom til å frakte 4 varer. Her har vi imidlertid flere oppgaver enn hjelpemiddel, siden vi bare har 3 lasterom til å frakte 4 varer. Vi kan derfor ikke betjene alle oppgavene, dvs. frakte alle varene. Vi kan derfor ikke betjene alle oppgavene, dvs. frakte alle varene.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 5 5 Tildeling av lasterom n antall hjelpemidler N mengden av hjelpemidler N = {1, 2,..., n} m antall oppdrag M mengden av oppdrag M= {1, 2,..., m} TjTjTjTj kapasitet (tonn) til hjelpemiddel j j  N VjVjVjVj kapasitet (volum) til hjelpemiddel j j  N c kj resultateffekt pr. enhet oppdrag k med hjelpemiddel j k  M; j  N vkvkvkvk volumbehov pr. enhet oppdrag k k  M DkDkDkDk etterspørsel etter oppdrag k k  M Merk at i dette eksemplet består N ikke av siffer, men av bokstaver; dvs. hjelpemidlene er lasterommene F, S og B. Oppdragene er varetype 1, 2, 3 og 4. Enhet for oppdragene er antall tonn av de ulike varetypene.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 6 6 Beslutningsvariabler: Tildeling av lasterom Observer at vi har byttet om rekkefølgen på indeksene i dette eksemplet. Bedriften må velge hvilken varetype som skal losses i de enkelte lasterommene: Y kj = varetype k lastes i rom j,Y kj = {0,1}k = 1,..., 4; j = F, S, B. Y kj er altså en binærvariabel; Y kj = 1 angir at varetype k lastes i rom j; Y kj = 0 angir at varetype k ikke lastes i rom j. For eksempel vil Y 2F = 1 angi at varetype 2 lastes i fremre lasterom. Bedriften kan også bestemme hvor mye av hver varetype som skal losses i et lasterom: X kj = antall tonn av vare k som losses i rom j, k = 1,..., 4; j = F, S, B Y kj Er 1 hvis oppdrag k utføres av hjelpemiddel j, ellers 0 Y kj  {0; 1} ; k  M; j  N X kj Mengde (tonn) av oppdrag k utført med hjelpemiddel j k  M; j  N

LOG530 Distribusjonsplanlegging 7 7 Målfunksjon: Tildeling av lasterom 30 ‑ 1 Maksimer total inntekt av alle oppdrag utført av alle hjelpemidlene. 30 ‑ 1 Maksimer total inntekt av alle oppdrag utført av alle hjelpemidlene. Max: 700 (X 1F + X 1S + X 1B )Vare (X 2F + X 2S + X 2B ) Vare (X 3F + X 3S + X 3B ) Vare (X 4F + X 4S + X 4B ) Vare 4

LOG530 Distribusjonsplanlegging 8 8 Restriksjoner: Tildeling av lasterom 30 ‑ 2 Hvert hjelpemiddel kan bare utføre ett oppdrag. Y 1F + Y 2F + Y 3F + Y 4F  1Fremre lasterom Y 1S + Y 2S + Y 3S + Y 4S  1 Senter lasterom Y 1B + Y 2B + Y 3B + Y 4B  1Bakre lasterom

LOG530 Distribusjonsplanlegging 9 9 Restriksjoner: Tildeling av lasterom 30 ‑ 3 Hvert lasterom kan bare losse den varen som er tildelt plass i lasterommet. X 1F  Y 1F,X 2F  Y 2F,X 3F  Y 3F,X 4F  Y 4F. X 1S  Y 1S,X 2S  Y 2S,X 3S  Y 3S,X 4S  Y 4S. X 1B  Y 1B,X 2B  Y 2B,X 3B  Y 3B,X 4B  Y 4B.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 10 Restriksjoner: Tildeling av lasterom X 1F + X 2F + X 3F + X 4F  3.000Fremre lasterom X 1S + X 2S + X 3S + X 4S  6.000Senter lasterom X 1B + X 2B + X 3B +X 4B  4.000Bakre lasterom 30 ‑ 4 Hvert lasterom kan ikke losse mer enn kapasiteten, målt i vekt (tonn). Restriksjon 30-2 og 30-3 gjør restriksjon 30-4 overflødig.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 11 Restriksjoner: Tildeling av lasterom 4X 1F + 2,5X 2F + 6X 3F + 5,5X 4F  Fremre lasterom 4X 1S + 2,5X 2S + 6X 3S + 5,5X 4S  Senter lasterom 4X 1B + 2,5X 2B + 6X 3B + 5,5X 4B  Bakre lasterom 30 ‑ 5 Hvert lasterom kan ikke losse mer enn kapasiteten, målt i volum (m 3 ).

LOG530 Distribusjonsplanlegging 12 Restriksjoner: Tildeling av lasterom X 1F + X 1S + X 1B  4.800Vare 1 X 2F + X 2S + X 2B  2.500Vare 2 X 3F + X 3S + X 3B  1.200Vare 3 X 4F + X 4S + X 4B  1.700Vare 4 30 ‑ 6 Vi kan ikke utføre mer av hvert oppdrag enn det som er etterspurt.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 13 Restriksjoner: Tildeling av lasterom X 1F + X 2F + X 3F + X 4F  (100% + 10%) [X 1B + X 2B + X 3B + X 4B ] X 1F + X 2F + X 3F + X 4F  (100% – 10%) [X 1B + X 2B + X 3B + X 4B ] 30 ‑ 7 Total vekt i fremre lasterom må ligge mellom 90% og 110% av vekten i bakre lasterom.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 14 Restriksjoner: Tildeling av lasterom X 1S + X 2S + X 3S + X 4S  60%[ X 1F + X 2F + X 3F + X 4F + X 1S + X 2S + X 3S + X 4S + X 1B + X 2B + X 3B + X 4B ] X 1S + X 2S + X 3S + X 4S  40%[ X 1F + X 2F + X 3F + X 4F + X 1S + X 2S + X 3S + X 4S + X 1B + X 2B + X 3B + X 4B ] 30 ‑ 8 Total vekt i midtre lasterom må ligge mellom 40% og 60% av totalvekten.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 15 Tildeling av lasterom

LOG530 Distribusjonsplanlegging 16 Tildeling av lasterom