Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
Advertisements

Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Sikker strømlevering.
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Flåtestyring via PC og internett
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Internkontroll i kommuner
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
TETRA Seminar 2004 SAS Gardermoen - 18 mars 2004 Kraftforsyningen - krav til mobilt samband Hvordan dekker man energiforsyningens fremtidige mobile.
Jørn Heggset SINTEF Energi AS
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
KBO (Kraftforsyningens BeredskapsOrganisasjon)
Pandemisk influensa Lokalt samarbeid med helseforetaket og fylkesmannen Smittevernlege Øystein Søbstad Bergen kommune © Bergen kommune.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Erfaringer etter nylig utfall av strømmen i Lofoten. Lofotringen og sentralnettets utstrekning sett i lys av dette. 11. februar 2010 Jacob Normann Jacobsen.
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
ISPS sikring og Beredskap
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Kraftforsyningens Distriktssjef (KDS)
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Konstruksjoners sikkerhet
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Beredskap for utbrudd Max Jens Holm Smittevernoverlege Smitteverndagene 2005.
LOFOTRINGEN MÅ INNGÅ I STATNETTS SENTRALNETTSANLEGG Foredrag Jacob N Jacobsen, adm. direktør.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Prioritet i mobilnettene TETRA-forum Rica Hotel Gardermoen 27. mars 2006 Runar Langnes.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Strømbrudd Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Anita Haslund ved Jordal Ungdomsskole.
DRIFTSRADIO Hvor går veien ? TELEMATIKK LANDSMØTE Terje Misund.
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Nettleien 2015 Oppdatert februar 2015.
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Vannleveranse og beredskap Tilfeldigheter eller planer……..? Erling Aass Drammen kommune, vann og avløp.
Tafjord Kraftnett ”Dagmar”. 2 Dagmar var varslet Orkanvarsel i forkant Også KBO varsel TKN sendte ut varsel til montører men varsel om å ”være beredt”.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Strømbrudd i Steigen 25. – 30. januar Hvorfor det ikke gikk galt.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Og om NRK sitt ansvar i kriser
Dialogkonferanse Ruter
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Samfunnssikkerhet og ROS!
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Alternativ vannforsyning for Ålesundsregionen
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Tilknytning av Gilja vindkraftverk til strømnettet
Utskrift av presentasjonen:

Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap

Hvordan dette startet 2

3

4

Når vi planlegger for kriser, planlegger vi for tilgang til telekom 5

Hvem er vi? Distribusjonsnett i Østfold Regional- (Hafslund) og sentralnett (Statnett) Lokale nettselskaper – lokalt distribusjonsnett Fortum og Fredrikstad EnergiNett samarbeider om felles beredskapsavtaler og driftsorganisasjon i 14 av kommunene i fylket (88% av innbyggerne) –Ca 140,000 nettkunder – ca 10,000 km lokalnett –Eier, vedlikeholder og drifter nettet samt administrerer kundeforhold (nettleie) Hafslund Nett eier nettet i Rygge og Råde To kommunale nettselskaper: Rakkestad og Trøgstad 6 Hafslund Nett Fredrikstad EnergiNett Fortum Distribution Rakkestad Energi og Trøgstad Elverk

Normal drift Håndtering av feil og avbrudd –Lokale feil –Kortere tid –Begrensede konsekvenser for samfunnet –Eksempel : Tordenvær med trafohavarier over spredte områder (delvis langvarig, men få berørte, lokalt avgrenset) –Vår beredskapsorganisasjon – stor organisasjon dersom det trengs Feil i overliggende nett (kortvarig men mange berørte) 7

Unormal drift Flere sammenfallende årsaker Plutselig begrenset kapasitet Feil i nettet / havarert utstyr Temperatur Andre værforhold Streik Terror / krise / pandemi Annen infrastruktur Antall berørte og tid uten strøm påvirker informasjonsbehovet Langvarig strømstans øker sannsynligheten for ”svart” kommunikasjon 8

Samfunnet Samfunnets behov og forventninger ”Faktisk avhengig” – feks pustemaskiner, sykehjem og andre institusjoner ”Opplevd avhengig” – mediebruk, komfort Stort informasjonsbehov fra publikum Kritisk med informasjonsberedskap Ytterst for å sikre liv og helse 9

Strømansvar og prioriteringer Egen beredskap – ”strømansvar” NOU 2012:9 Energiutredningen: –«Selv om samfunnet blir stadig mer sårbart for svikt i kraftforsyningen, og selv om vi utvikler et stadig mer robust kraftsystem, kan kraftforsyningen aldri garanteres med 100 prosent sikkerhet. /…/ For kritisk infrastruktur, sykehus og kommuner er nødstrømanlegg nødvendig. » –Hva med kommunenes planer for dette? –Eks. vår egen kommunikasjon Nettselskapets ansvar og oppgave i unormal drift er å gjenopprette normal strømforsyning –Dvs IKKE å ordne med evakuering av sykehjem, aggregater til enkeltpersoner med pustemaskin, mm 10 Nettselskapets prioritering av kundegrupper 1.Syke/helseinstitusjoner 2.Viktig industri 3.Vannforsynings- og kloakkanlegg 4.Kommuneadministrasjon, Politi, Forsvar, NRK og Telenor 5.Jordbruk 6.Annen industri 7.Skoler 8.Husholdningsabonnenter 9.Gatelys 10.Hytter / fritidseiendommer

Når det går i svart Med tilgang til telekom har vi forholdsvis gode kommunikasjonsmuligheter Telefon, sms, e-post, websider, sosiale medier –Direkte til sluttbrukere –Indirekte via media, kommuner, etater, etc 11 Informasjonskanaler forsvinner etter hvert Internet Mobil tele Fast tele Etermedia (radio) Store utfordringer med å kommunisere med publikum og kommuner

Oppsummering – informasjonsberedskap i beredskapssituasjoner Kommunen og nettselskapet trenger å utveksle informasjon for å foreta riktige beredskapstiltak Publikum vil ha begrensede muligheter til å kontakte nettselskapet dersom telekom ikke virker. Kommunen vil høyst sannsynlig få en rolle som informasjonskanal til publikum. –Fysiske kontaktpunkt for ordonnanser Gjerne flere kommuner i samarbeid Tilgjengelig radiokommunikasjon –Hvem ”eier” kommunikasjonen med publikum? Hvem er avsender? Hvem prioriterer? Hvordan sikre at informasjonen er samstemmig? Hva slags info skal vi være forsiktige med? –Ajourhold av kontaktpersoner (kommunikasjonsform som forutsetter telekom) –Kommunens egen beredskap ift alternativ forsyning / evakuering etc – hva trenger / forventer kommunene av nettselskapet? –Rutine hos kommunene for å oppdatere prioriterte anlegg ved utkoblinger / rasjonering 12