Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter for rettsinformatikk, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern som spørsmål om integritet, beslutninger og makt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern og personopplysningsvern Forelesning til bolk I av “Digital forvaltning”, DRI 1001 Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - Forelesning J.P.Berg 1 Hvorfor person(opplysnings)- vern? 1)Betraktet som verdispørsmål: Informasjonsautonomi (Right to.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og internasjonal regulering av personvern + noe om læringsmålene.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Velferdsteknologi.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Styring av IKT - eksempelet personvern
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Interessen i opplysnings- og behandlingskvalitet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter for rettsinformatikk, UiO

Er personvern i transportsektoren et ensartet problemområde?  Personvern innen persontransport er ofte knyttet opp til retten til fri bevegelse  Opplysninger om reise og oppholdssted mv vil også si noe om andre private gjøremål og relasjoner til andre mennesker  Opplysning i sanntid om oppholdssted mv innebærer mulighet for at personen kan oppsøkes  Historiske opplysninger om oppholdssted mv kan gi folk et ”forklaringsproblem”  I andre tilfelle er spørsmålet om privatliv og privat sfære viktigst  Kroppsskanning og ”trygghetskameraer” gjelder primært spørsmål om privatliv/integritet innen en offentlig sfære  Kan billedlig tenke det som et spørsmål om å få lov til å ha kontroll med egen ”personlige fasade” eller – i ytterste fall – til å ”beholde klærne på”  Et felles trekk ved personvernspørsmål innen transport er dessuten at spørsmål om personopplysningsvern og privatliv i fysisk forstand smelter sammen (fordi det ofte både handler om å granske kroppen/handlinger og registrere opplysninger om dette)  Handler om alt fra ganske trivielle til veldig inngripende forhold

Grunnleggende krav til rasjonalitet  Personvern kan settes til side dersom det (bl.a.) ”er nødvendig i et demokratisk samfunn” mv, jf EMK art 8 (2)  Nødvendighetskravet innebærer et visst krav til rasjonalitet, dvs.; hvis det ikke er fornuftig begrunnet kan det heller ikke godtas  Relevant å skjelne mellom ”absolutte” og ”relative” mål for tiltakene:  Terrorbekjempelse mv (security) har ofte en absolutt målsetting (enhver terrorhendelse skal unngås)  Trafikksikkerhet mv (safety) har ofte en relativ målsetting (redusere antallet alvorlige trafikkulykker)  Når målene er ”absolutte”:  er det da fornuftig å basere seg på at trusler på flyplasser retter seg mer mot én sone enn andre soner på flyplassen?  Vil ikke det logiske være å kontrollere alle på steder terror mv ville gjøre stor skade og skape stor oppmerksomhet?  er det da fornuftig å kontrollere reisende, unntatt deres ”intime soner”?  Vil ikke det logiske være å kontrollere alle steder, og eventuelt gjennomlyse personer for å avdekke ulovlige gjenstander i kroppens hulrom?  Hvorfor er det fornuftig å intensivere kontroll på flyplasser, samtidig som det er fravær av tilsvarende kontroll på tog (jf Madrid 2004) og buss (jf London 2005)?

Teknologiutvikling ”den som tar mange små skritt, forskrever seg ikke …”  Er det sannsynlig at vi beholder enkeltstående anlegg for steknings-ATK i veikanten dersom det klart reduserer ulykker? Hvorfor ikke innføre adgang til fartskontroll via obligatorisk GPS i alle biler?  Er det sannsynlig at vi beholder kroppsskannere som krever at personene må stoppe opp og spre armer og ben? Hvorfor ikke utvikle skannere som kan brukes på folk i bevegelse, slik at de også kan anvendes andre steder enn flysiden i lufthavner (jernbane- og T-banestasjoner, fotballstadioner, teatre mv)?  Er det sannsynlig at vi beholder hendelsesregistratorer (EDI) som bare kan avleses der bilen er? Hvorfor ikke utvikle EDI-systemer som kan gjøre det mulig å trådløst avlese bilens data fra hvor som helst og til enhver tid?  Gradvis aksept av nye teknologiske løsninger og tilvenning innebærer at grensen alltid kan skyves på, og interesseavveininger endres  Gradvis teknologisk endring kan derfor også være del av politiske strategier  Samtidig er det trolig politisk umulig å regulere ut i fra en forventet teknologisk utvikling

Kan rettsstatsgarantier gi svekket personvern – på sikt ?  Rettslig regulering og kontroll med bruken av personopplysninger kan ses som et vilkår for registrering: forutsetningen for at opplysninger kan behandles, er at bruken er underlagt streng legalitetskontroll mv  … Eller rettslig regulering og kontroll kan brukes som begrunnelse for økt registrering: flere opplysninger kan behandles fordi den er underlagt streng legalitetskontroll mv  Slik kan spørsmål om personvern gradvis transformeres til mest å bli spørsmål om rettssikkerhet

Finnes det løsninger?  Fører avveining mellom personvern og sikkerhet mv til at begge deler blir ”halvgodt” – og blir det gode nok løsninger? Kan vi ”avveie” og f.eks.  la være å innføre S-ATK dersom det er klart det vil redde liv og helse?  eller slappe av på flyplasskontroller og samtidig klart øke risikoen for angrep? Moralsk sett; neppe (?) Kan derfor forventes å gjelde en klar tendens til vikeplikt for personvernet, både i relasjon til ”safety-” og ”security”-hensyn Situasjonen kan neppe endres uten teknologisk endring, bort fra teknologi som primært er rettet mot personer  Kan det være mulig å endre teknologisk tenkning slik at oppmerksomheten rettes mer mot gjenstander enn mot mennesker?  Sensorteknologi som oppdager bestemte materialer og stoffer mv, vil kunne gjøre kontrollen av personer selektiv og målrettet  Automatisk styring av transport vil kunne gjøre mye kontroll av mennesker overflødig Jf valget mellom registrering av togførers handlinger, kontra installering av Automatisk togkontroll (ATC) Hvorfor skal det kunne gå an for biler å kjøre for fort, kjøre mot rødt mv ?

Tror den beste strategien for å ivareta sikker transport og trafikksikkerhet, og samtidig ivareta personvern, er å legge stor vekt på utvikling av teknologi for å identifisere og kontrollere ting snarere enn teknologi for å identifisere og kontrollere mennesker