SGO 31001 Innovasjonspolitikk SGO 3100 – høst 2004 Thorkel C. Askildsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utskrift av presentasjonen:

SGO Innovasjonspolitikk SGO 3100 – høst 2004 Thorkel C. Askildsen

SGO Innovasjonspolitikk Innovasjonsaspektet preger ikke bare regionalpolitikken, og regionalpolitikken er ikke bare innovasjonsorientert Tiltakene under Regional- og distriktspolitikken er ikke de eneste politiske initiativene som påvirker regional utvikling Burde vi hatt et eget Innovasjonsdepartement?

SGO ”En samordnet innovasjospolitikk” Utviklingen i befolkningens alderssammensetning vil medføre en økt nasjonal forsørgerbyrde i årene som kommer, altså at færre personer som er i arbeid må forsørge flere som ikke er det, noe som medfører at oppgraderinger av næringslivet er nødvendig for å øke produktiviteten, forstått som økt avkastning på innsatsfaktorene Det overordnede målet er å legge til rette for økt verdiskapning over hele landet Stimulering av innovasjonsevnen ikke bare er et anliggende med tanke på regional utjevning, men også for nasjonal oppgradering

SGO Innovasjonspolitikk og industripolitikk det finnes en til enhver tid offentlig ”idealisert” forståelse av hvordan et moderne næringsliv burde være, og politikken blir således utformet med det siktemål å lukke gapet mellom hvordan tingene er og hvordan en tenker seg at de burde være. Etter 2. verdenskrig: Tradisjonell industrivirksomhet ble ansett å være den primære verdiskaper i samfunnet, en virksomhet som skapte nasjonalinntekt både på offentlige og private hender Industripolitikk kan sees som et sentralt element for å skape sosialøkonomisk velferd

SGO Industripolitikk i etterkrigstiden Strategi 1( ): Det amerikanske ideal – bygging av store industriforetak Strategi 2 ( ): Ny teknologi – nye produksjonsstrukturer Strategi 3 ( ): Teknologidiffusjon

SGO Det Amerikanske idealet 1 Vokste frem av misnøye med desentralisert næringsstruktur fra mellomkrigstiden mellomkrigstidens små foretak, som stort sett var eid av familier eller enkeltpersoner, ville ikke være i stand til å modernisere den nasjonale økonomien gjennom innføring av mer effektiv produksjonsteknologi, lederegenskaper eller organisasjonsmessige endringer Politiske initiativer nødvendig for å omforme slik småskala-produksjon til større, mer rasjonelle, stor-skala produksjonssystemer

SGO Det Amerikanske idealet 2 Sterke direkte virkemidler gjennom rasjonaliseringslovene Bransjeråd: Møteplass mellom politikere og sentrale bransjeprepresentanter (”noen av oss har snakket sammen”) Statlige industriutbyggingsprosjekter: –Jernverket på Mo –Aluminiumsverk i Årdal og på Sunndalsøra –Fiskeforedlingsbedrifter i Nord-Norge

SGO Nye næringer Fokus på næringer med antatt største vekstpotensialer: –IT –Bioteknologi –Nye materialer –Olje/gass –Fiskeoppdrett Behov for omlegging fra naturressurser til kunnskap som viktigste innsatsfaktor Norsk Data og Kongsberg Våpenfabrikk som industrielle vinnere, samt Aker og Kværner

SGO Diffusjon av teknologi og ”best practices” 1 Bakgrunn i børskrakk 1987 og lavkonjunktur Brundtland-regjeringen: –Fokus på ”sunne”, generelle økonomiske betingelser: inflasjon, rente, kostnadsnivå, infrastruktur –Ikke lenger prioritet til industrien –Mindre direkte støtte til enkeltnæringer –Desentralisering av virkemiddelapparatet: kommuner og fylkeskommuner ansvarlige for utvikling Virkemidler: –FoU, teknologi og kompetanseoppbygging –Bedret kapitaltilgang –Infrastruktur (transport og kommunikasjon)

SGO Diffusjon av teknologi og ”best practices” 2 Også i denne strategien ligger formeningen om at en total modernisering av økonomien er nødvendig Hovedskilnaden fra tidligere var at regjeringen nå ikke ønsket å indikere hvordan en fremtidig struktur på økonomien burde se ut. Dog: stor tro på IKT-sektoren, jfr Jaglands IT- departement, forslag om en nasjonal IKT-plan og promotering av IT Fornebu

SGO Diffusjon av teknologi og ”best practices” 3 fra slutten på 1980-tallet opprettet flere forskningsprogrammer som spesielt var innrettet mot små- og mellomstore bedrifter: –TEFT (Teknologiformidling fra forskningsinstitutter til SMB) –RUSH (Regional utvikling SMB Høyskoler) –FORNY (Forskningsbasert nyskapning) –BU 2000 (Bedriftsutvikling mot år 2000) SND: FRAM – Forstått, Realistisk, Akseptert, Målbart) KAD: Næringsrettet forskningprogram ved regionale forskningsinstitutter

SGO Regionalpolitikk 1 Definisjon på regionalpolitikk: ”den samlede offentlige innsatsen for å fremme geografisk likevekt og trygge levekår i alle deler av landet” (St.meld. nr 29 ( )) ”Den store regionalpolitikken”: jordbrukspolitikk, industripolitikk, utdannings- arbeidsmarkeds- og samferdselspolitikk kan ha større betydning for den regionale utviklingen enn den ”egentlige” regionalpolitikken ”Den lille regionalpolitikken”: ” der virkemidlene er innrettet mot spesielle områder, gjerne med ”siktemål å utvikle næringsliv og lokalsamfunn i de svakeste utbygde delene av landet”, ( St.meld. Nr 29 ( )).

SGO Regionalpolitikk 2 Bakgrunn i gjenreisningen av Nord-Norge etter krigen, bl a i form av utbyggingsprogrammet for Nord-Norge fra Et ideologisk skille i regionalpolitikken mot slutten av 1970-tallet: – Før dette var regionalpolitikken preget av en omfordelingsstrategi –Etter dette skillet har regionalpolitikken i større grad vært innrettet mot en strategi for egenbasert utvikling.

SGO Egenbasert utvikling som en respons på generell deindustrialisering samt økende grad av eksternt eierskap, der det siste gjorde regionene sårbare overfor beslutninger og hendelser som lå utenfor regionen fra slutten av 1970-tallet: større vekt på forskning, kompetansehevning og teknologispredning som regionalpolitiske virkemidler for omstilling, nyskapning og vekst. Men: den regionale innovasjonspolitikken har i stor grad forblitt en omfordelingspolitikk

SGO Regionale utviklingsprogram (RUP) Toppstyrt initiativ for egenbasert regional utvikling: ”Formålet med regionale utviklingsprogram er å få til ein meir effektiv politikk med meir forpliktande koplingar mellom planar forankra i utfordringane og vilkåra for kvar region, og bruk av verkemiddel. Mål og strategiar er formulerte på fylkesnivå, men i tråd med nasjonale mål i distrikts- og næringspolitikken.” (St.meld. nr. 31 ( )) utformingen av planene skal foretas av fylkeskommunene i nært samarbeid med regionale styresmakter, arbeids- og næringsliv, men må godkjennes sentralt.

SGO Distriktspolitikk i storbyene Egenbasert utvikling gjelder alle regioner, også byregionene Økt fokus på byregionenes utvikling gjennom Storbymeldingen (St.meld. nr 31 ( )), Men også allerede i Regionalmeldingen : –”I dei største byane finn vi også område med opphoping av levekårsproblem. Desse områda har ofte eit mindre godt fysisk miljø (høg trafikk, dårlege butilhøve) og høg arbeidsløyse. Særleg er Oslo indre aust utsett. Å stimulere utvikling av betre bustadforhold og godt ytre miljø og leggje til rette for ein variert busetnad i desse områda, er sentralt i ein strategi for utjamning av levekåra i desse regionane. Ein slik strategi må integrerast som eit sentralt element i den vanlege kommunale og fylkeskommunale planlegginga. Å bidra til løysing av områdevise levekårsproblem ved etablering av småbedrifter og kvalifiseringstiltak bør vere del av eit regionalt utviklingsprogram.” (St.meld. nr. 31 ( ) kap. 7.12)

SGO Nettverksbygging i Oslo 1 Dannelsen av Oslo Teknopol som interkommunalt selskap for regional næringsutvikling Gjennomføring av RITTS-Oslo Visjon om Oslo-regionen som en av Europas mest innovative regioner innen år 2010 Kopling av RITTS-anbefalinger til RUP

SGO Nettverksbygging i Oslo 2 Egne arbeidsgrupper i Gaustadbekkdalen, Kjeller, Ås, Akerselva Innovasjonspark CONNECT Østlandet: Interreg-prosjekt for kopling mellom gründere, kompetanse og kapital ”Økt verdiskapning i Oslo-regionen”: VS 2010-prosjekt for kompetanseutveksling mellom nye og tradisjonelle næringer

SGO Erfaringer: begrenset optimisme ”Målet for REGINNs prosjekter har beveget seg i retning av å etablere nyskapende nettverk, vitalisere relasjoner med potensiale, og stimulere eksisterende offentlige og akademiske institusjoner gjennom tettere samhandling med brukerne. Spissformulert, og uten å skulle drive den snusfornuftige selvkritikken for langt, kan vi nok likevel si at vi har gått fra å ville designe og bygge innovasjonssystemer til å stimulere nettverksbasert innovasjon” (REGINN sluttrapport, 2002) ”Et hovedfokus for REGINN har vært relasjonsbygging mellom de ulike aktørene, og en klar erkjennelse fra hele programperioden og fra den undersøkelsen som ble gjennomført er at alle typer relasjoner tar lang tid å etablere. Dette aspektet var også i REGINN undervurdert i innledende faser” (Ibid.).

SGO Nye initiativer 1 St.prp. Nr. 51 ( ): ”Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv”. Førte til opprettelsen av Innovasjon Norge, tidligere –SND –Norges Turistråd –Norges Eksportråd –Statens veiledningskontor for oppfinnere

SGO Nye initiativer 2 SkatteFUNN-ordningen. Bakgrunn i det faktum at privat FoU utgjør en mindre andel i Norge enn i ”land det er naturlig å sammenlikne seg med” Samt en målsetning om å stimulere til mer FoU Gir skattefradrag (eller ”kontantstøtte”) for utføring av FoU i bedrifter Er blitt et ”suksesskriterium” for måloppnåelse i en del utviklingsprosjekter (eks. VS 2010)

SGO Følg Penga 1 Saldert budsjett for 2004 vedtatt i Stortinget høsten 2003 Til departementene: NOKAndel Utenriksdepartementet ,4 % Utdannings- og forskningsdepartementet ,0 % Kultur- og kirkedepartementet ,4 % Justis- og politidepartementet ,4 % Kommunal- og regionaldepartementet ,8 % Sosialdepartementet ,4 % Helsedepartementet ,1 % Barne- og familiedepartementet ,8 % Nærings- og handelsdepartementet ,2 % Fiskeridepartementet ,6 % Landbruksdepartementet ,5 % Samferdselsdepartementet ,2 % Miljøverndepartementet ,6 % Arbeids- og administrasjonsdepartementet ,8 % Finansdepartementet ,2 % Forsvarsdepartementet ,2 % Olje- og energidepartementet ,4 % Sum:

SGO Følg penga 2 Kommunal- og regionaldepartementet 2004NOK Administrasjon m.m Innvandring Nasjonale minoriteter Samiske formål Regional- og distriktspolitikk Overføringer gjennom inntektssystemet til kommuner og fylkeskommuner Bolig og bomiljø Bygningssaker Sum Kommunal- og regionaldepartementet

SGO Innovasjonsbasert regionalpolitikk i EU (følg penga 3) Strukturfondene: Til sammen 31,1 milliarder Euro 2003 (= 257,2 mrd NOK) Av dette ERDF: ca 18 milliarder Euro (= 148,9 mrd NOK) Av dette Innovative Actions: 143 mill Euro (= 1,2 mrd NOK) Innovative Actions utgjør ca 0,5% av strukturfondenes satsninger og ca 0,77% av ERDF

SGO Til sammenlikning (følg penga 4)

SGO