Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v11 Endre Stavang.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
Advertisements

Hvem styrer i kommunen?.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Eksempel på å løse en rettstvist
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) SAMEIE Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v11 Endre Stavang.
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Om faget og om eiendomsretten
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v11 Erik Røsæg og Endre Stavang.
SERVITUTTER Endre Stavang.
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold V11 Endre Stavang
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Offentlighet.
FELLESPANT KNUT HØIVIK
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Offentlighet og partsinnsyn
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
3 Marius Stub.
Konstitusjonell tingsrett Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang.
Matrikkelforskriften § 50 (5) Når det er nødvendig for å få klarere og mer entydige adresser, kan kommunen endre eller slette tidligere tildelte adresser…
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forelesninger over Fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
EKSPROPRIA-SJONSRETT
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Advokat Magnus Grøsfjeld 22. februar 2015
med særlig sikte på feste av grunn for bolig og fritidshus
Kåre Lilleholt Husleige- og eigarseksjonsrett Våren 2013.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v11 Endre Stavang
Tomtefeste – forts..
SERVITUTTER Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) TOMTEFESTE Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold høsten 2008 Endre Stavang.
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v12 Endre Stavang.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v11 Endre Stavang.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Metode Professor dr. juris Giuditta Cordero-Moss.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Kapittel 2- Juridisk metode
INTERNASJONAL PRIVATRETT Metode
Gaver mellom ektefeller
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold H11 Endre Stavang
EKSPROPRIA-SJONSRETT
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold våren 2008 Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v12 Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Konstitusjonell tingsrett
Domsanalyse Rt
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v12 Endre Stavang
Konstitusjonell tingsrett
Konstitusjonell tingsrett
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Konstitusjonell tingsrett
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
INTERNASJONAL PRIVATRETT Metode
INTERNASJONAL PRIVATRETT Metode
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold v11 Endre Stavang

I. Grunnlovens betydning for tomtefeste Tomtefeste og tomtefesterett Festerens rett til innløsning og Grunnloven § 105 Festerens rett til forlengelse og Grunnloven § 97

Tomtefestebegrep og tomtefesterettslige regler Vanlig juridisk språkbruk og legaldefinisjon, § 1 Særtrekk ved instituttet Rettsreglene om tomtefeste Rettslig relevante typeinndelinger Bolighus Fritidshus Ekstrainntekt for landbruksjord Næringsfeste og annet

Hvorfor tomtefeste brukes og debatteres Utbredelse og tradisjoner: over festeforhold Hvorfor gjensidig fordelaktig? Fast årlig inntekt for bortfester Ikke gevinstbeskatning for bortfester Bortfester slipper å gi endelig avkall på eiendommen Bortfester kan fortsatt få andel i grunnrenten? Byutvikling, sosial boligpolitikk og Grl. § 19 (offentlige bortfester) Fester slipper å låne Enkelt og billig (?) Betenkeligheter; bør tomtefeste forbys?

Oversikt over tomtefesteloven av 1996 Alminnelige bestemmelser Festetid, oppsigelse og forlengelse Festeavgift Rådighet Mislighold og misligholdsvirkninger Innløsning og forlengelse Avvikling Framfeste Skjønn Ikrafttredelse m.m.

Plenumsdommene fra 2007: Ullern Terasse, Rollag og Ryfylke Grunnloven §§ 97 og 105; EMK Tilleggsprotokoll nummer 1 artikkel 1 To ”forlengelsesdommer”, jf § 33 (Ullern Terrasse og Rollag) En ”innløsningsdom”, jf § 37 (Rollag) Litteratur: Falkanger, L+R 2007 s

Rt s Ryfylke Saken: Innløsningssummen Lensmannsskjønnet Ryfylke tingsrett § 105 eller § 97? Innholdet i prøvelsen etter § 105 Den konkrete § 105-vurderingen Den kapitaliserte verdien 40 %-regelen og dens bakgrunn Avsnitt (58), se neste slide

Ryfylke: avsnitt (58) - Regelen innebærer en erstatning på mellom og kroner, mens eiendommens verdi ved kapitalisering av festeavgiften er mer enn kroner. - Det dreier seg med andre ord om en meget sterk reduksjon av eiendommens økonomiske verdi for bortfester, en verdi lovgiver selv har bestemt omfanget av gjennom tomtefestelovens regler om regulering av festeavgift og rett til tidsubegrenset forlengelse. Og disse lovreglene er nettopp gitt ut fra de særlige hensyn som gjør seg gjeldende for tomtefeste. - Innløsningssummen er løsrevet fra den etter min mening selvfølgelige sammenhengen med reglene om regulering av festeavgift og rett til tidsubegrenset forlengelse, som både departementet og medlemmer av justiskomiteen hadde understreket. - Jeg minner for øvrig om at ifølge departementet ville en kapitaliseringsfaktor på 20 gi full erstatning ved tidsubestemte kontrakter, og presiserer i denne sammenheng at 40 prosentregelen bare reiser problemer i forhold til Grunnloven § 105 der innløsningssummen etter regelen blir lavere enn vanlig kapitalisering av festeavgiften tilsier.

Ryfylke: innløsningssummen 30 - ganger – regelen 20 - ganger i denne saken, men dette baserer seg på en rente på 5 Problematisering av kapitaliseringsspørsmålet

Ryfylke: Nye lovbestemmelser? Grunnlagsnotat av desember 2007 fra Lovavdelingen; høringsmøte 10. januar 2008 om tomtefeste; folkemøte på Lillehammer 5. mai Ot.prp.nr. 42 ( ); Innst.O.nr.97 ( ); Besl.O.nr.110 ( ). Endret § 37 ikraft 1. oktober 2009.

Den nye ordlyden Ved innløysing av tomt som er festa bort til bustadhus eller fritidshus, skal innløysingssummen vere 25 gonger årleg festeavgift etter regulering på innløysingstida, om ikkje ein mindre innløysingssum er avtalt. Om ikkje anna er avtalt, kan bortfestaren likevel krevje at innløysingssummen for andre tomter enn dei som er festa bort på uavgrensa tid utan oppseiingsrett for bortfestaren, skal vere 40 prosent av tomteverdet på innløysingstida (…)

Rt s Ullern Terrasse Spørsmålet/tvisten: Forlengelse på samme vilkår som før Domstolenes prøvingsrett § 97 eller § 105? Den konkrete vurderingen etter § 97 Standardteorien Eksempler på reguleringer 45 år med kontraktsmessig avgift Sammenligningen med nye festeavgifter Likhetshensyn Konklusjon EMK TP art. 1

Rt s Rollag ”Det er rett nok slik at det i saka her er tale om ein fritidseigedom medan saka tidlegare i dag gjaldt feste til bustadføremål. På nokre punkt har det tidlegare vore skilt i tomtefestelovene mellom desse føremåla. I nogjeldande § 32 er det ikkje skilt mellom tomter til fast bustad og tomter til fritidshus. Det må såleis leggjast til grunn at lovgivaren har meint at forlenging skulle behandlast likt, utan omsyn til kva for eitt av desse føremåla tomta blir brukt til. Dette må vege svært tungt for vurderingane her. Her viser eg til det førstvoterande i sak HR P (sak nr. 2007/237) har uttala om vektlegginga av dei politiske vurderingane i Stortinget. Eg legg likevel til at sjølv om det nok er så at sosiale omsyn særleg kjem inn når det gjeld faste bustader, har det også stor vekt for trivsel og velferd å kunne ha ein fritidsbustad. Det er illustrerande for vurderingane i dette spørsmålet at prosessfullmektigane i saka ikkje har lagt nemnande vekt på skiljet i føremål.”

II. Servitutter og ny reguleringsplan – økonomisk ansvar for kommunen? Argumenter Ofte kommersielle interesser (pro) Beskyttelse av rettighetsstrukturens verdi (pro) EMK P1-1 (pro) ”Sand i maskineriet” (con) Naturlig å kanalisere ansvar til de parter som representerer de kommersielle interessene (con) Resultat Tålegrenseansvar som i naborett og alm. erstatningsrett. Grl. § 105/”alminnelige rettsgrunnsetninger” gir utfyllende bakgrunnsrett som plan- og bygningsloven ikke har ment å fortrenge. Om våre politikere kan fortrenge slik jus (trinnhøydespørsmålet), er en annen sak.