Statistikk og sannsynlighetsregning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Litt mer om PRIMTALL.
Statistikk og sannsynlighetsregning
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Statistikk og sannsynlighetsregning
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Statistikk og sannsynlighetsregning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
Noen hoderegningstriks
Oppgave 1: Terningsutfall
Kapittel 14 Simulering.
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Om Øvelse 7 Stoff relatert til øvelse 7 Generering av tilfeldige tall Bruk ting vi har lært før.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Hendelser betegnes med A, B, C osv.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Statistikk og sannsynlighetsregning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Diskrete stokastiske variable
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Sannsynlighetsregning
Skole/hjem samarbeid.
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Lekseplan for 5.trinn uke 16 Mandag 13. april– fredag 17. april.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Sannsynlighet og kombinatorikk
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Prosent Brøk Desimaltall Sannsynlighet. Prosent= del av hundre(hundredeler)  Skriv på brøkform, desimalform og prosentform  8 hundredeler  56 hundredeler.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
1 MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Grunnleggende sannsynlighetsregning.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Forventning, varians og standardavvik Tilnærming.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Hva er nytt? De fire regneartene..
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Sannsynlighetsregning 4
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk og sannsynlighetsregning Kapittel 4 Utstyr: terninger, et kronestykke og en kortstokk

Dagens tema: Å finne sannsynligheten MÅL: Kunne forklare hva som menes med ”De store talls lov” Kunne forklare hvorfor vi kan finne sannsynligheten ved å dele antall gunstige utfall på antall mulige utfall PLAN FOR TIMEN: Leksa / kort repetisjon fra forrige time Felles gjennomgang – Aktivitet med terninger! Oppgaver Måloppsummering: Hva har vi lært?

Sannsynlighet Sannsynlighet er det samme som sjansen for at noe skal skje Begreper knyttet til sannsynlighet i dagliglivet: Sannsynligvis Sannsynlig Sjanse Kanskje 50 – 50 % sjanse Helt sikkert Mulig

Dagbladet 25.01.2013

Dagbladet 02.01.2013

Dagbladet 21.11.2012

Dagbladet 25.10.2011

Matematisk sett regnes sannsynligheter som tall mellom 0 og 1

Hva er sannsynligheten for å finne en mygg som har spist ei ku? Eks: Hva er sannsynligheten for å finne en mygg som har spist ei ku? Hva er sannsynligheten for at en mygg ikke klarer å spise ei ku?

Vi kan oppgi sannsynlighet som: Brøk Desimaltall Prosent

Vi bruker bokstaven P for sannsynlighet. Eks: Vi kaster et pengestykke opp i lufta. Hvor mange mulige utfall er det ved denne hendelsen? Hvor stor er sannsynligheten for at hver av hendelsene skal skje? Bokstaven P kommer av probabilitas på latin, og probability på engelsk. Sannsynligheten for hvert utfall er like stor!

De store talls lov Hvor mange seksere kan vi regne med å få på 120 kast? Jobb sammen to og to Skriv hvor mange seksere dere tror dere kommer til å få (ca.) og begrunn svaret Tegn dette skjemaet i skriveboka. Hva ser dere? Utfall Tellekolonne Frekvens Relativ frekvens 1 2 3 4 5 6 Sum 120

Hva vil skje med den relative frekvensen dersom vi øker antall kast til 200, 500, 1000… ?

De store talls lov: Når antall forsøk (kast) er veldig mange, vil sannsynligheten for et utfall være lik den relative frekvensen

Gunstige utfall Eks: Kortstokk Trekk et kort. Hvor stor er sannsynligheten for at kortet skal være et hjerterkort? Antall gunstige utfall: Det er 13 utfall som gir hjerterkort Antall mulige utfall: Det er 52 mulige utfall i alt

Antall gunstige utfall Sannsynlighet = Antall gunstige utfall Antall mulige utfall Forutsetning: Sannsynligheten MÅ være like stor for at hver av hendelsene skal inntreffe!

Eks: Terningkast Hva er sannsynligheten for at summen av antall øyne blir et partall dersom du kaster terningen en gang?

Du kan også løse oppgaven ved addisjon:

Eks: Leksehøring Det er 24 elever i klassen, 14 jenter og 10 gutter. Læreren vil høre en tilfeldig elev i leksa. Hva er sannsynligheten for at ei jente blir spurt en gutt blir spurt en gutt eller ei jente blir spurt

Prøv selv! Gjør oppgave 4.39 – 4.45 s. 152 – 154 i grunnboka LEKSESJEKK: Rosa nivå: 4.319 – 4.323 Grønt nivå: 4.224 – 4.227 UTSTYRSSJEKK: Grunnbok, skrivebok, regelbok, kalkulator, linjal

Oppsummering MÅL: Kunne forklare hva som menes med ”De store talls lov” Kunne forklare hvorfor vi kan finne sannsynligheten ved å dele antall gunstige utfall på antall mulige utfall