Scenarioer i forsvarsplanleggingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Systemdynamisk tilnærming for risikoanalyse av Nettverksbasert Forsvar
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Pedagogisk analyse.
15 En urolig verden.
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
Strategiarbeid i praksis
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
8 Mål og strategier Påstandene:
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Opplevelsessenteret Hvite Busser
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Direktør Senter for statlig økonomistyring
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Si vis pacem, para pacem? Militærmaktens Strategiske Krav Oslo Militære Samfund, Professor.
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Hemmelig.
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Organisasjonsteori - omgivelser
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Hvor går Russland? Oslo Militære Samfunn, Tor Bukkvoll Forsker, FFI.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Erlend Vandvik St. Olavs Hospital
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
3. Organisasjonsstruktur
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Romerrikets nedgang og fall …
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Scenarioer i forsvarsplanleggingen Foredrag i Oslo militære samfund, 1. november 2010 Iver Johansen, Forsvarets forskningsinstitutt

Hvorfor lager FFI scenarioer? Oppdrag fra Forsvarets ledelse Støtter langsiktig planlegging Regjering/Storting Politiske beslutninger Langtidsdokument Forsvarets ledelse Fagmilitære råd Langtidsplaner Når begynte FFI med dette? FFI Scenarioer Analyser av Forsvarets struktur Effektivitet Kostnader 2

Hva er et scenario? Scenario: Beskrivelse av en fremtidig situasjon innen et saksfelt Utvikling Scenarioer Prognose Scenarioer er ikke prognoser Scenarioer er (kan være) fremtidsbilder. Behøver ikke å modellere veien fra ”nå-situasjonen” til ”fremtidssituasjonen”. Nå Fremtid

Hvorfor scenarioer? Håndtere usikkerhet Håndtere usikkerhet Utvikling Alt. C Alt. B Håndtere usikkerhet Mulighet eller sannsynlighet Sosiale fenomener er fundamentalt uforutsigbare Sosial utvikling er ikke-lineær Stabilitet, ruptur/diskontinuitet Alt. A Nå Fremtid Beslutning Konsekvens

Scenarioer: Mulig eller sannsynlig? Det mulige behøver ikke være sannsynlig ”Sorte svaner” Hvis alt kan skje, er planlegging mulig? En strukturert tilnærming øker evnen til å møte fremtidige utfordringer

Scenarioer i forsvarsplanleggingen Utgangspunkt for å måle ytelse Scenarioer Scenarioanalyse Måle ytelse Analyse av operative krav og oppgaver Strukturalternativ A Strukturalternativ B Strukturalternativ C

Forskningsspørsmål Hvilke sikkerhetspolitiske utfordringer kan Norge bli stilt overfor i fremtiden? Avgrensninger og presiseringer Referanseobjekt: Norge territorium befolkning myndighetene Utfordringer mot andre aktører enn Norge holdes utenfor i dette arbeidet

Scenarioklasser og scenarioer Klassifisering av det sikkerhetspolitiske ”mulighetsrommet” Summen av scenarioklasser er uttømmende for helheten Scenarioklasse Scenario Scenario Konkret eksempel Spesifisere geografi, kapasitet, aktør etc.

Fire spørsmål Hvilke typer aktører i det internasjonale systemet kan utgjøre en sikkerhetsutfordring for Norge? Hvilke overordnede målsettinger kan disse aktørene tenkes å handle ut fra? Hvilke metoder kan anvendes for å realisere målsettingene? Hvilke kapasiteter er nødvendig for å gjennomføre en gitt metode? AKTØR MÅL METODE MIDDEL

Arbeidsprosess Parametre ”aktør”, ”mål, ”metode”, ”middel” Bestemme utfallsrom alle konsistente scenarioer morfologisk metode Identifisere scenarioklasser Velge ut scenarioer for analyse AKTØR MÅL METODE MIDDEL Konsistenssjekk ved parvis sammenligning av parameter- verdier

Analysetabell AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Invasjon – et mulig scenario? AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Invasjon – to kritiske spørsmål AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet 1: Finnes det en ”stat / grupper av stater” som har ”erobring/regimeendring” som mål? 2: Finnes det en ”stat / grupper av stater” som kan tenkes å benytte ”militær kontroll over hele Norges territorium” for å realisere dette målet?

Forsøk på et svar I teorien: Det internasjonale systemet er anarkisk hvor tillit er mangelvare Norge er del av et sikkerhetsfellesskap hvor barrierene mot krig er høye I praksis Usikkerhet: Russland er ikke fullt integrert i sikkerhetsfellesskapet Men: Russland mangler politisk motiv og militær kapasitet Konklusjon Invasjon er vanskelig å forestille seg, men mer begrensede militære utfordringer kan ikke elimineres fra ”mulighetsrommet”

Scenarioklasse 1: Strategisk overfall Store militære styrker Etablere militær kontroll Begrensninger i tid og rom AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./ borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Scenarioklasse 2: Begrenset angrep Begrenset militær innsats Raid, punktangrep Nekte / forstyrre Sabotasje av infrastruktur mm. AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./ borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Scenarioklasse 3: Tvangsdiplomati Begrenset militær innsats Kommunisere intensjoner Signalisere evne og vilje Potensial for opptrapping AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Scenarioklasse 4: Terrorangrep Private aktører Ikke-militære virkemidler Angrep mot sivile mål AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./ borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Scenarioklasse 5: Kriminalitet Private aktører Økonomisk vinning Miljø, ressurser i norsk økonomisk sone Primært Kystvakt AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./ borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Scenarioklasse 6: Militære fredstids-operasjoner Ordinær militær virksomhet Permanent utfordring AKTØR MÅL METODE MIDDEL Stat/gruppe av stater Erobring / regime-endring Mil. kontroll over hele NO territorium Omfattende militær innsats Nettverk Fremtvinge politisk endring Mil. kontroll over deler NO territorium Begrenset militær innsats Selskap, foretak, organisert gruppe Trening, øvelse, E-innsamling Nekte/forstyrre NO militære op.s Omfattende ikke-militær innsats Enkeltindivid Økonomisk vinning Symbolsk maktbruk Begrenset ikke-militær innsats Fredsmessig militær aktivitet Sanksjoner/øk. straffetiltak Angrep mot NO infrastr./ borgere Andre virkemidler/ påvirkningsformer Økonomisk maktbruk Annen kriminalitet

Scenarioplanleggingens dilemma Under den kalde krigen kunne invasjonsscenarioet fylle to funksjoner: Verktøy for analyse (teknisk) Rasjonale for Forsvaret (politisk) Hva skjer når militær konflikt blir usannsynlig? ”Fredens lockelser är och förblir stora, och under perioder av medvind kan de utvecklas till kraftfulla filter som förmår utestänga eller finna andra förklaringar på varningssignaler. Allt detta är djupt mänskligt; vi ser det vi vill se och ju mer vi vant oss vid en normalitet, desto svårare är det att mitt i denna bild upptäcka konturerna av något annat.” (Wilhelm Agrell, 2010)

Forsøk på oppsummering Gitt det internasjonale systemets natur vil en væpnet konflikt med en annen stat i våre nærområder være den mest krevende utfordring Forsvaret kan møte. Vi kan ikke vite eksakt hvordan dette kan arte seg. Men selv om det er vanskelig, må vi som driver med planlegging av Forsvaret tvinge oss til å tenke konkret om hvordan en slik konflikt kan fremstå.

Takk for oppmerksomheten!