Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet
1) Hvorfor? 2) Hvilken teknisk løsning? 3) Hvordan fungerer det?
Hvorfor? • Dette så jeg: – Tannpleierstudenter med språklige utfordringer – Mange bor langt unna – Syke barn – Kan ikke komme • Universell utforming • Nye krav fra studenter
For og i mot- for min del • Hvorfor ikke gi studentene en læringsmulighet til? • Vet studentene kan repetere: Jeg kan slappe mer av. • Kan supplere, ta opp vanskelige temaer, frigjøre tid • Bra for min egen utvikling som lærer • Tar bittelitt ekstra tid • Penger til programvare/mikrofoner • Må bli mindre selvhøytidelig • Tåle at jeg kan si feil
Teknisk løsning • Programvaren Camtasia (alle undervisningsrom+mitt kontor) • Trådløs mikrofon • Mp4-format • Støtte fra DML-gruppen, instituttleder, kontorsjef, IT-ansvarlig Tor Wold (brukerveiledning) • Fronter, Mine Studier (komme fra opphavsrett) • Bruker også bare mp3-opptaker
Hvordan fungerer det? (Hva sier studentene?) • Meget takknemmelige • Bruker podcastene like etter timen og før eksamen- på PC • ”Vi kan ta opp lyd uansett, hvorfor ikke gjøre det ordentlig?”
Brev fra student….. Med all respekt for de foreleserne som har utarbeidet forelesningen de holder og jobbet med å legge opp en forelesning slik at den er best etter deres eget ønske, vil jeg kommentere at ingen er født med kunnskaper om emnet de foreleser. Alle har på ett eller annet vis lært emnet de foreleser gjennom studier eller forelesninger skrevet eller det er ganske egoistisk å holdt av andre før dem, dermed mener jeg at det er ganske egoistisk å "holde igjen" kunnskap for andre bortsett fra dem som har vært på forelesningen forelesningen. Hadde det vært slik at alle forskere, professorer og doktorgradstudenter ville holdt tilbake resultatene de har kommet frem ville vi ikke ha kommet lang her i verden til ved forskning, ville vi ikke ha kommet lang her i verden.
Hva sier kollegaene mine? • De positive: – De yngre og de unge i sinn – De bare går i gang – Ph.D. seminar: Interessert i forelesning om podcasting • De andre: – For lettvint for studenter – Bør notere – For mye arbeid for meg – De får forbedre norsken – Ingen vil komme på forelesningene mine – Spre og selge forelesningene – Jeg vil miste spontanitet – Jeg vil miste jobben
Det koker ned til:
Så……