Moskus Safari Dovrefjell ”Naturbasert turisme” av Arne Granlund
Agenda Historie Turene Markedsføring Spørsmål
Moskusfakta ”Moskus kan oppnå en fart på over 60 km/t”
Historie 2003 2003 - 2009 2010 Oppstart Samarbeid med Kongsvold Fjeldstue Offentlig konsesjon 2 guider
Historie 2003 2003 - 2009 2010 Oppstart Samarbeid med Kongsvold Fjeldstue Offentlig konsesjon 2 guider Flere guider ansatt Oppstart av elg-safari og sykkel-safari Kursing av guider i førstehjelp ved NLA Kursing av guider i ”moskus-faget” ved Tord Bretten
Historie 2003 2003 - 2009 2010 Oppstart Samarbeid med Kongsvold Fjeldstue Offentlig konsesjon 2 guider Samarbeid med Kongsvold avsluttet Nytt utgangspunkt på Hjekinnhus hotell Flere guider ansatt Oppstart av elg-safari og sykkel-safari Kursing av guider i førstehjelp ved NLA Kursing av guider i ”moskus-faget” ved Tord Bretten
Moskusfakta ”Moskusull er 8 ganger varmere enn ull fra sau”
Turene Moskusturer Elgturer Sykkelturer Egenkomponerte turer
Moskussafari Faste moskusturer hver dag i sommersesongen Påmelding rett før turen 5 timers fottur Guiden holder foredrag om moskus og naturen Matpause ved moskus om mulig
Elgsafari Forhåndspåmelding Kort fottur til utsiktspunkt Servering av kaffe og elgpølse Foredrag om elg Teleskopkikkert
Sykkelsafari og egenkomponerte turer Arrangeres på forespørsel fra kunde Bedrifter, fotografer, media Tilrettelegges etter ønske fra kunde Lite marked
Moskusfakta ”Moskus spiser ikke mose og lav”
Markedsføring Markedet kan deles i to hoveddeler: Det norske markedet Det internasjonale markedet
Markedsføring Det norske markedet Utgjør ca. 50% av våre kunder Aldersgruppe 5 – 75 år Enkeltpersoner / familier Bedrifter / større private arrangementer
Markedsføring Det internasjonale markedet Utgjør til sammen ca. 50% av våre kunder Tyskland ca. 20%, Nederland ca. 20%, andre ca. 10% Aldersgruppe 20 – 75 år Natur- og friluftsinteresserte
Markedsføring To kundegrupper: Kunder som søker informasjon i forkant og planlegger aktiviteter Kunder som ”hopper” på tur når de kommer til destinasjonen
Markedsføring En enkel og oversiktlig hjemmeside er viktig for de som planlegger turen i forkant . Viktig å være lett synlig på internett. Enkle reklameplakater på turistinformasjon, hotell, campingplasser er viktig for å nå kunder som ikke har planlagt aktiviteter i forkant. Markedsføring i magasiner og aviser er mindre viktig og har en kortvarig effekt.
Moskusfakta ”Moskuskalven har en fødselsvekt på ca. 7 kg”
Spørsmål? www.moskus-safari.no