L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte,
L IKE BRA. V ERSJON 2.0 ( ) • Nettet er nå fullt integrert i hele redaksjonen. • FB har fra mandag ingen nettjournalister • Alle må ta ansvar for f-b.no: Synke eller svømme • Rendyrkede frontredigere • Felles reportasjeledelse/må ha dedikerte ledere • En risikabel test på om vi er på rett vei • Brukerkontakten blir fast stilling • Færre morgenmøter, vi innfører ukeplaner • Mer selvstendighet, større ansvar
FB 2009 – SLIK VAR UTGANGSPUNKTET : Blodrøde tall, synkende opplag og nedbemanning Vi måtte legge ned vår søndagsavis og gratisavis Vi valgte å selge radioen Nettavisen var et stebarn Annonser: Bare ni prosent fra radio + nett Begynte å tenke fremtid: Hva med 50-50? Vi la listen høyt. Vår målsetting er: 2012: Like mange lesere på nett som papir: 2012: 25 prosent digital omsetning
S EPARASJON ELLER I NTEGRASJON ? Splitte redaksjonen i to enheter – bygge opp nettavdelingen på bekostning av papir. Hadde gitt klart fokus og tydelig arbeidsfordeling Ville ha svekket papiravisen betydelig Ingen jobber for nett eller papir – alle jobber for FB. Gir stor slagkraft, vi samler resursene, men kan bli ufokusert Krever stor mental endring hos alle – vil ta tid å få full effekt 50-50Like Bra
L IKE BRA. V ERSJON 1.0 (18. JANUAR 2010) Alle i redaksjonell linje blir fristilt fra stillingene Kraftig satsing på brukergenerert stoff Opprettet stilling som brukerkontakt Faste byggeklosser og en mer planlagt papiravis Alle jobber for begge kanaler – felles repledelse Alle ansatte på sosiale medier Kraftig fokus på nettsalg fra annonseavdeling
S LIK ER SITUASJONEN I DAG
F ORHOLD PAPIR / DEKNING VS. NETT Media house Online users/ day 09/2 Online users/ day 10/2 Daily print readership 09/2 Daily print readership 10/2 Share daily online user/ print reader FB % (54%) DT % (49%) HA % (41%) MA % (32%) SB % (29%) LP % (29%) VA % (25%) TB % (28%) ØL % (24%)
N ETTANNONSERINGEN HAR EKSPLODERT Lokale annonseinntekter i FB per : Papir: 43,0 mill. kr. + 2 prosent fra i fjor Nett:9,1 mill. kr prosent fra i fjor Nettandelen er nå 17,5 prosent av vår lokale annonseomsetning