L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt. 2009-2012. Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte, 27.10.2010 27.10.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Fagpressens digitale tilstand 2013 Undersøkelse høsten 2013 Digital fokus 55% har svart (121 av 219) Redaktører har blitt spurt.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Noen hoderegningstriks
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1..
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
En retrospektiv journalstudie
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Gap mellom intensjon og handling?
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Samdata 2012 Somatikk.
Presentasjon Robert Ruud
Avlevering i praksis KDRS-samling
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Dagligbankundersøkelsen 2014
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Utskrift av presentasjonen:

L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte,

L IKE BRA. V ERSJON 2.0 ( ) • Nettet er nå fullt integrert i hele redaksjonen. • FB har fra mandag ingen nettjournalister • Alle må ta ansvar for f-b.no: Synke eller svømme • Rendyrkede frontredigere • Felles reportasjeledelse/må ha dedikerte ledere • En risikabel test på om vi er på rett vei • Brukerkontakten blir fast stilling • Færre morgenmøter, vi innfører ukeplaner • Mer selvstendighet, større ansvar

FB 2009 – SLIK VAR UTGANGSPUNKTET : Blodrøde tall, synkende opplag og nedbemanning Vi måtte legge ned vår søndagsavis og gratisavis Vi valgte å selge radioen Nettavisen var et stebarn Annonser: Bare ni prosent fra radio + nett Begynte å tenke fremtid: Hva med 50-50? Vi la listen høyt. Vår målsetting er:  2012: Like mange lesere på nett som papir:  2012: 25 prosent digital omsetning

S EPARASJON ELLER I NTEGRASJON ? Splitte redaksjonen i to enheter – bygge opp nettavdelingen på bekostning av papir. Hadde gitt klart fokus og tydelig arbeidsfordeling Ville ha svekket papiravisen betydelig Ingen jobber for nett eller papir – alle jobber for FB. Gir stor slagkraft, vi samler resursene, men kan bli ufokusert Krever stor mental endring hos alle – vil ta tid å få full effekt 50-50Like Bra

L IKE BRA. V ERSJON 1.0 (18. JANUAR 2010) Alle i redaksjonell linje blir fristilt fra stillingene Kraftig satsing på brukergenerert stoff Opprettet stilling som brukerkontakt Faste byggeklosser og en mer planlagt papiravis Alle jobber for begge kanaler – felles repledelse Alle ansatte på sosiale medier Kraftig fokus på nettsalg fra annonseavdeling

S LIK ER SITUASJONEN I DAG

F ORHOLD PAPIR / DEKNING VS. NETT Media house Online users/ day 09/2 Online users/ day 10/2 Daily print readership 09/2 Daily print readership 10/2 Share daily online user/ print reader FB % (54%) DT % (49%) HA % (41%) MA % (32%) SB % (29%) LP % (29%) VA % (25%) TB % (28%) ØL % (24%)

N ETTANNONSERINGEN HAR EKSPLODERT Lokale annonseinntekter i FB per : Papir: 43,0 mill. kr. + 2 prosent fra i fjor Nett:9,1 mill. kr prosent fra i fjor Nettandelen er nå 17,5 prosent av vår lokale annonseomsetning