a) Lyder & rytmer i språket b) Lyder og rytmer i naturen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sprell levende 4.mai 08.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Fra ord til liv Mars 2011.
En reise i tid og rom Klikk deg frem .
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
MAURTUA`s RIM OG REGLER
Truls Håland Eide Mitt eget liv.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Månedsevaluering november 2011
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Finn bitene som mangler
Styrking av elevers grunnleggende ferdigheter gjennom aktiviteter innen målområdet mat og helse.
Gammel kinesisk visdom
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Synger du sammen med meg
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Herren er Gud. Herren er Gud.
Nils & Blåmenn Selvransakelse (akademisk). Følelsesmessig skala 1. Grensen nådd – finito 2. Grensen nådd – ultimatum, fortsetter hvis… 3. Vil ikke gjøre.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Impulsuka 2013 Kristiansand
GOD MORGEN! VELKOMMEN TIL SKOLEN! HÅPER DU HAR HATT EN FIN HELG!

Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
‘Fra Ord til liv’ ‘Fra Ord til liv’ Desember 2011 Desember 2011.
PRESENASJON Lage en komposisjon til en av overgangene mellom aktene i barneoperaen vår. Overgangen fra den teknologiske.
En multimedia presentasjon
Oppi lauvåsen veks det og Kan begge deler spises? Joda, men blåklokker smaker ikke så mye.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
VURDERING Musikk trinn.
1 Vårkurs Oslo Fotballkrets Lørdag 29.mars 2008 Veien til EURO 2008.
Litterære virkemidler
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Status på bruk av Innovasjonsportalen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Månedsbrev for Froskene – Mars 2015
Dikt.
Fins det noen kjekke kvins som vil værra med meg hjem i kåken min, hæ?
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
UKAS ØVINGSORD ( RT -TT) 1. JEG SPISER TIL MIDDAG. 2. MANGE MENN HAR DATAMASKINEN ER
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Månedsplan for Froskene – Februar 2015
Trollkrittet av Zinken Hopp
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Månedsbrev Småtroll. Tilbake til Oktober.. Stor koss med Eventyr Rødhette og Ulven, turer, FN dag og mye mer Forming aktivitet Vennerskap Hver onsdag.
Halvårsrapport for kløverhumlene Her kommer et sammendrag av det som vi har gjort her på kløverhumlene fra januar til juni.
Mainytt! Dinglebein Hva gjorde vi i April: Vistestølen barnehage
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
April på Pytten Tiden som gikk:
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Månedsbrev Småtroll November.
Utskrift av presentasjonen:

a) Lyder & rytmer i språket b) Lyder og rytmer i naturen PRAKTISKE EKSEMPLER: a) Lyder & rytmer i språket b) Lyder og rytmer i naturen

Lyder og rytmer i språket NAVNEVERS TØYSEVERS/ NONSENSVERS ALLITERASJON ONOMATOPOETIKA (LYDORD) PULS ORDRYTME (& motrytme)

Noen eksempler… Kalle – valle – vinkel – stinkel I-ri-knappoli Sipp-sippe-ripp En-er-en-og-to-er-to (Zik-Zak) Bakermann Petter Mathisen

Puls, ordrytme & ostinat Klapp en liten kake du Bakermann Klapp en liten kake så fort du kan Stek den i ovnen og kjøl den på taket når den blir kald skal jeg komme og smake OSTINAT (som går taktfast hele veien): //:Bakermann – Bakermann://

Puls, ordrytme & ostinat Petter Mathisen Red på grisen over isen med avisen Først gikk isen Så gikk grisen Så gikk vesle Petter Mathisen OSTINAT: (Gjentas taktfast hele verset igjennom > start 2x2 gg før verset begynner og 2 gg etter) //:PETTER MATHISEN://

Lyder til eventyr Gullhår - Eksempel på hvordan man kan la barna være drivkraft/ velge passende lyder vha konkrete lydkilder… Fiskergutten og Havjenta - Eksempel som viser bruk av kjøpte ”naturlyder”/ effektbruk under levende formidling

LYDER OG RYTMER I NATUREN NATURLIGE LYDER - Regn, bekk, bølgeskvulp, vindsus, torden, fuglesang og andre dyrelyder… LYDER MAN SELV LAGER - Konkrete lydkilder - lyder man lager av naturlige materiale - klanginstrumenter som etterligner naturlyder

Selvlagde ”instrumenter”

Regnets rytme

Alternativ TREklang

Steinens sang

Hver stein har sin klang

Lage ekte seljefløyte

KURS LYST Å LÆRE Å LAGE SELJEFLØYTER? I MÅNEDEN MAI HOLDER JEG KURS…

Følg med på min hjemmeside: Følg med på websiden Følg med på min hjemmeside: www.barneklang.no Mob.: 415 47 910