”Nyttige erfaringer bør benyttes!”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elin-k «prinsessa som ikke kan målbindes» E-helseseminar november 2009 Tromsø kommune.
Advertisements

Møte med komut Trondheim
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
FUNNKe Teknisk.
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
E-melding HALD-kommunene
Konfigurering og forvaltning
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Nettverksmøte på Sortland
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Geir Klaussen PLO-meldinger PROSJEKT FUNNKe
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Drift og meldingsovervåking
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
© 2011 Tieto Corporation Rom ble ikke bygget på èn dag... Tietos erfaringer med Elin-K prosjektet Anne Tveten Prosjektleder og produkteier for eLink Tieto,
Status for Adresseregisteret
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
Hovedsamarbeidskommune
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Elektronisk meldingsutveksling
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
FUNNKe Tekniske forhold
Vi vil – og vi får det faktisk til!
23. februar 2017 Mona Pedersen Lenvik kommune/KomUT Nord
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Fremtiden er nå! Infodocs erfaringer med PLO-meldinger
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

”Nyttige erfaringer bør benyttes!” Om erfaringer og suksessfaktorer ved implementering og bruk av eMeldinger Erfaringskonferansen 14. – 15. februar 2011 Prosjektleder Irene Henriksen Aune

Om Arendal kommune 42 000 innbyggere 1300 ansatte i Omsorg, Mestring og Rehabilitering (OMR) 9 sykehjem 11 hjemmesykepleiesoner 218 bemannede boliger IKT tatt i bruk i alle deler av OMR siden 2005

ELIN-K fase 1 - Pilotkommune siden 2006 3 fastlegekontorer Legegruppen Grandgården - Plenario Tromøy legesenter - Winmed Pollen legesenter - Vision (fra 2010) 2 hjemmesykepleiesoner 2 korttidsavdelinger ved sykehjem Tjenestekontoret Utvikling og testing 2006 – 2009 Pilotering 2010 Drift 2011

Status 14. februar 2011 PLO-meldingene er tatt i bruk ved 9 av 11 legekontor 31 av 37 leger er i gang Legene i nabokommunene begynner å etterlyse samme mulighet!

Forberedelser til bredding Informasjon og forankring Brev undertegnet av kommuneoverlege til alle fastlegene Informasjon og presentasjon i fastlegeutvalget Avtaleutkast med frist for tilbakemelding Oppsett av kommunikasjonsparter Lastet ned alle legekontorenes sertifikater til egen mappe Sjekket legenes HERid i adresseregisteret – noen manglet To legekontorer hadde oppgitt feil org. nr . Fikk hjelp av CGM Egen brukerveiledning på oppsett viste DES, ikke ebXML Hvordan se forskjell på krypterings- og signeringssertifikater? La inn Com Parter etter mal fra den første som Tieto hadde satt opp Etablerte Endringslogg Adressekit til legekontorene (8 Winmed-kontorer) Burde hatt en kvalitetssjekk på hvilke tjenestetyper CGM la inn

TIPS: Alle legene måtte registreres som meldingsmottakere i fagsystemet for å få satt opp kommunikasjonen. For å hindre at disse ble benyttet før de var klare, satte vi (VENT) etter navnet og fjernet dette etter hvert som kommunikasjonen var etablert og testet.

Testing av kommunikasjon Installasjon av adressekit CGM avtalte tid med legekontorene og utførte installasjon. Avtalte å bruke Line Danser som gjennomgående testpasient. Vi sjekket at testmeldingene kom frem og at applikasjonskvitteringer ble mottatt. Legekontorene fikk noen uforståelige feilmeldinger og avviste meldinger når kommunen prøvde å sende Måtte fjerne HERid på legene og bare beholde HPR-nr Måtte legge inn kommunens orgnr som avsender ID til to legekontor

Rutiner Rutinebeskrivelse - kommune Rutinebeskrivelse – legekontor ”Kokebok for eMeldinger” Kort om bakgrunn Hvilke meldinger skal brukes når Rutiner ved sending av meldinger Rutiner ved mottak av medlinger Rutiner ved feil og avvik Hvilke legekontor som kan kommunisere elektronisk Rutinebeskrivelse – legekontor Basert på mal fra Bergen kommune - Justert til lokale forhold

Opplæring Tilbyr kurs fra 1300 – 1500 for inntil 20 personer Annonseres i kursportalen med beskjed til teamledere Innleder med Rutinebeskrivelsen Gjennomgår og tester alle meldingstypene Bruker egen testpasient i produksjonsbasen

TIPS Bruk egen kommune som mottaker av alle testmeldinger fra kursene Du unngår da å spamme legenes innbokser Du kan også (sannsynligvis) slette meldingene etterpå slik at det ser ryddig og greit ut til neste kurs

Når alt er klart… ”Start-pakke” til legekontorene Sendte ut brukerveiledning fra CGM sammen med rutinebeskrivelsen for legekontorene og følgebrev Tilbud om å komme rundt til dem hvis det var ønskelig Klarsignal til kommunens ansatte Fjernet (VENT) etter legenes navn Oppdaterte rutinebeskrivelsen E-post med informasjon til alle teamledere Avtale med IKT Agder om kontroll av meldingsflyten daglig

TIPS Etablér gjerne en ordning med meldingsansvarlige på hver lokasjon. Disse gis et særskilt ansvar for å innføre gode rutiner på sin arbeidsplass, samt å følge opp at meldingene faktisk blir behandlet og at applikasjonskvittering kommer. Disse er også lokasjonens hovedkontakt mot systemansvarlig.

Oppfølging Loggen i fagsystemet viste raskt at legene tok meldingene i bruk Følger denne nøye i starten og gir tilbakemeldinger ved feil bruk Sjekker jevnlig at meldinger blir fulgt opp og merket som ”Behandlet” i kommunen Siden tjenestebasert adressering ikke virker ennå, er det en utfordring å fange opp alle meldingene som skal til Tjenestekontoret – sjekker ubehandlede meldinger som er eldre enn 1 uke

Suksesskriterier Forankring og forståelse hos alle parter Dedikerte ressurser God dialog med leger og leverandører Klare ansvarsforhold Gode rutiner Tett oppfølging Tålmodighet Timing

Legesystemleverandører ELIN-K Tieto Lokal prosjektleder

Slik begynner det å se ut…

Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?