BR 2013 Disposition av em: •Presentation •Bakgrund och allmänna förutsättningar •Presentation av det nuvarande planeringsläget •Förväntningar från svenska.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
DROPS simulator - konspetet •En ny tilnærming til å forhindre DROPS •En interaktive 3D simulering av riggen, som gjør det mulig for brukeren å: - utføre.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
Litt mer om PRIMTALL.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
BARENTSSAMARBEIDET.  Befolkning ca. 6 mill  Størrelse 3X Frankrike  Største by Murmansk ca BARENTSSAMARBEIDET.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Høyhastighetsutredningen 2010 – 2012 Seminar Oslo – Hotel Opera 16. desember 2010.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
”ECONOMIC IMPORTANCE OF ROPEWAY INSTALLATIONS AS MEANS OF CONVEYANCES SUPPORTING THE DEVELOPMENT OF WINTER TOURISM AS SHOWN BY THE EXAMPLE OF TRYSIL” –
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Pareto presentation 29. August
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Norwegian national governance of archetypes
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Evacuation procedure – Biologen Evakueringsplan – Biologen
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Hva skal til for å lykkes med en internasjonal forskningsavtale? Erfaringer fra arbeidet med Japan-avtalen Svein Grandum Teknologiutsending, Tokyo
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Potential Challenges/Obstacles
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
ACCG Project Development & Approval Process
XRN 4927 – MiR Drop 4 - Status Update
Formalities in the final months May 22, 2019
Utskrift av presentasjonen:

BR 2013 Disposition av em: •Presentation •Bakgrund och allmänna förutsättningar •Presentation av det nuvarande planeringsläget •Förväntningar från svenska myndigheter •Möjligt övningsdeltagande •Prel. deltagande vid IPC i Tönsberg

Total population: appr Surface Area: sq km, equals to combined surface area of France, Spain, Germany, Italy and the Netherlands

Barents Euro-Arctic Council •Barents Euro-Arctic Council working groups •Working Group on Economic Cooperation (WGEC) Barents Forest Sector Task Force (BFSTF)Working Group on Economic CooperationBarents Forest Sector Task Force •Working Group on Customs CooperationWorking Group on Customs Cooperation •Working Group on Environment (WGE)Working Group on Environment •Working Group on Youth Policy (WGYP)Working Group on Youth Policy •Steering Committee for the Barents Euro-Arctic Transport Area (BEATA)Steering Committee for the Barents Euro-Arctic Transport Area •Joint Committee on Rescue Cooperation (JCRC)Joint Committee on Rescue Cooperation •Joint Barents Euro-Arctic Council - Barents Regional Council working groups •Joint Working Group on Health and Related Social Issues (JWGHS) Steering Committee on Children and Youth at Risk (CYAR)Joint Working Group on Health and Related Social IssuesSteering Committee on Children and Youth at Risk •Joint Working Group on Education and Research (JWGER)Joint Working Group on Education and Research •Joint Working Group on Energy (JEWG) Joint Working Group on Energy •Joint Working Group on Culture (JWGC)Joint Working Group on Culture •Joint Working Group on Tourism (JWGT) Joint Working Group on Tourism •Barents Regional Council working groups •Working Group on Environment Working Group on Environment •Working Group on Communications Working Group on Communications •Working Group on Youth Issues Working Group on Youth Issues •Working Group on Investments and Economic Cooperation Working Group on Investments and Economic Cooperation •Indigenous People •Working Group of Indigenous PeoplesWorking Group of Indigenous Peoples

Några av de förväntningar som vi initialt har framfört till övningsledningen

BR 2013 Disposition av em: •Presentation •Bakgrund och allmänna förutsättningar •Presentation av det nuvarande planeringsläget •Förväntningar från svenska myndigheter •Möjligt övningsdeltagande •Prel. deltagande vid IPC i Tönsberg

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 6

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 7

Barents Rescue at a glance •Conducted for the first time in Sweden in Norway Finland Russia Sweden •Norway has the chair for the Barents Council until November 2013 •According to present schedule, the next exercise to be held in Norway in 2013 during the period of Norwegian chairmanship Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 8

Experiences from previous exercises •Importance of: - Alarming exercise (ALARMEX) - Education and training before exercise starts - Table top exercise (TTX) - Border crossing exercises - Field training exercise (FTX) - Management of emergency resources - Transfer of information / sharing of situational awareness - HNS (Host Nation Support) - Development of the planning process - Focus on the “Barents Agreement” Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 9

Type of exercise / complexity •Barents Rescue 2013 will be a simplified and downscaled exercise compared to previous Barents Rescue exercises •One or two major events, instead of many smaller events - Quality over quantity •Exercise Barents Rescue 2013 will include: - ALARMEX - Tabletop exercise (TTX) - Border crossings - Field exercise (FTX) Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 10

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 11

Overall Aim The Barents Rescue exercises should aim to improve communication, cooperation and coordination between countries that may become involved in an emergency in the Barents Region The exercises are intended to improve preparedness and cooperational effectiveness of civil protection and joint emergency response as well as developing responder´s network Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 12

Main Objectives (1) 1.To define, test and evaluate relevant bilateral and multilateral agreements for assistance and the applicable legal and administrative framework. 2.Promote cooperation between authorities in the Barents Region as well as at national and international level. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 13

Main Objectives (2) 3.To test national and international warning and alarm routines as stated or indicated in the relevant agreements. 4.Improve procedures and practical measures for requesting, sending and receiving assets. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 14

Main Objectives (3) 5.Strengthen trans-boundary cooperation at local and regional level. 6.To enhance the awareness and the use of media as an important part in the crisis management process for channeling information to the public. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 15

Main Objectives (4) 7.The planning process itself as an important element in building personal networks, enhance familiarization between participating agencies and countries and for improving the planning process. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 16

National aims and objectives Every nation is responsible for their national aims and objectives Every participating organization is responsible for their organizational aims and objectives. These objectives must be linked to the overall aims and objectives Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 17

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 18

Possible participation - Norway •Finansdepartementet - Tollvesenet (grensepassering) •Fiskeri- og kystdepartementet - Kystverket (akutt forurensning) •Forsvarsdepartementet - Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) - KV Nord skvadronen •Kommunal og regionaldepartementet - Kommuner i øvingsområdet Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 19

Possible participation - Norway •Utenriksdepartementet - Ambassadene i de respektive land - Generalkonsulatet i Murmansk •Helse- og omsorgsdepartementet - Helsedirektoratet - Helse Nord RHF - Universitetssykehuset Nord-Norge HF - Regionale / lokale sykehus - Statens Strålevern Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 20

Possible participation - Norway •Justis- og beredskapsdepartementet - Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap - Fylkesmenn (Nordland, Troms, Finnmark) - Sivilforsvarsdistrikt (Nordland, Midtre Hålogaland, Troms, Vest-Finnmark, Øst-Finnmark) - Lokale / interkommunale brannvesen - Hovedredningssentralen i Nord-Norge - Politidirektoratet - Kripos - Politidistrikt - Frivillige organisasjoner knyttet til FORF Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 21

Possible participation - Norway •Samferdselsdepartementet - Statens vegvesen, Vegdirektoratet - Regionkontorer - Avinor •Øvrige - Hurtigruten ASA - Statoil Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 22

Possible participation - Sweden Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 23

Possible participation - Finland •Evacuation capacities (medevac, helicopters) •Field / evacuation hospital •Movable Tetra-network (Nødnett) •Infrastructure experts •USAR teams •Psycho – social support •Communications / ICT expertise Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 24

Possible participation - Russia •EMERCOM of Russia - 2 boats. Sea rescue tug and rescue vessel with crew and divers (10 – 12 persons) - Fire-fighting and rescue helicopter (KA-32A) - Amphibian aircraft (Be-200Chs) - EMERCOM mobile hospital (by aircraft or parachute) – 20 persons - Mobile fire-fighting robotic system (6 operators) - Special fire-fighting vehicle for tunnel accidents (4 crew) - 2 – 3 regular rescue vehicles with rescue teams (14 persons + 2 dogs) Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 25

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 26

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 27 Officer Conducting the Exercise (OCE) Evaluation Safety and Security Officer Scheduling the Exercise (OSE) Host Nation Support (HNS) Information PIC Scenario and DISTAFF Admin support and economy Reference group FTX syndicate TTX syndicate ALARMEX syndicate Seminars & skills development Core Planning Team CPTProject Working GroupJoint Operational Planning Group BR13 Organization Regional co-ordinator VOB Seremonial Syndicate(s) Media and public play

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 28

Expenses •Exercise Barents Rescue 2013 will be planned and conducted within a strict budget (a major reduction compared to earlier exercises) •All participating units and agencies will be required to carry their own expenses - including participation at the major planning conferences •DSB as the organizer will cover all joint expenses - Facilitation of the exercise scenario - Cost of the planning process - Other costs that are not indigenous to any particular agency Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 29

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 30

31 janfebmaraprmaijunjulaugsepoktnovdesjanfebmaraprmaijunjulaugsepoktnovdes CDCIPCMPC FPC BR13 EXSPEC EC EXPI Work shops Work shops Work shops Work shops Work shops PXD RESCUE NORWAY 2013 BARENTS Expected timeline for Barents Rescue 2013

The planning process BR13 •19. – 20. april 2012 •30. – 31. august 2012 •3. – 5. december 2012 •22. – 24. may 2013 •17. – 19. sept 2013 •3. – 4. december 2013 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 32 CDC Oslo Gardermoen, Norway IPC Tønsberg, Norway MPC Tromsø, Norway FPC Place: TBD Exercise BARENTS RESCUE 2013 PXD Place:TBD (Finland) In addition, a number of workshops and meetings will be held between the major planning conferences

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 33

A safe and robust society – where everyone takes responsibility34 Evaluation syndicate • To follow the entire planning process • Evaluation process to include “way forward” phase - address findings - recommend relevant changes - follow up • First draft to be available at PXD, December 2013

CDC - topics for discussion •Size and scope of exercise •Overall aims and objectives (in general terms) •Desired participation/commitment from the different countries •Organizational framework •Economic conditions and clarifications •Timeline IPC / MPC / FPC / Exercise BR13 •Evaluation process •Discussion on possible scenarios Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 35

Potential scenarios •Tunnel accident / fire in tunnel •Maritime accident / oil tanker / oil spill - pollution •Avalanche / landslide and subsequent tsunami Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 36

Skred /ras / tsunsmi – Lyngen i Troms •Nordnesfjellet i Kåfjord i Troms •Fjellpartiet beveger seg 4 – 5 cm pr år •22 mill kubikmeter steinmasse •45 m flodbølge - E6 blir borte – Norge i praksis delt i to - Flere bygder og tettsteder vasket bort - Tunneller? - Maritime hendelser? •Storstilt evakuering i forkant (forhåpentligvis) •FM Svein Ludvigsen: Har ikke kapasitet til å øve et slikt scenario i full skala på egen hånd. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 37

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 38 FINLAND SVERIGE Nordneset

BR 2013 Disposition av em: •Presentation •Bakgrund och allmänna förutsättningar •Presentation av det nuvarande planeringsläget •Förväntningar från svenska myndigheter •Möjligt övningsdeltagande •Prel. deltagande vid IPC i Tönsberg

A safe and robust society – where everyone takes responsibility 40

Thank you for contributing! Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 41

Øvelse Fjellskred Nordnes •30.maiTredje planleggingsmøte • juniFolkemøte/1. melding •06.sept. Siste planmøte/Fagseminar •Primo okt.Controller møte •16.okt.Øvelse i Tromsø Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 42

Formål med øvelsen - Hva skal øves? •Beredskapsplan for fjellskred NORDNES •Forankret i P&B loven »Teknisk forskrift § 7.4. pkt.b »Varslingstid utover 72 timer »Evakuering innen12 timer •Lov om kommunal beredskap med forskrift •Lovpålagte tjenester i kommunene Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 43

Teknisk forskrift § 7-4. Sikkerhet mot skred. Unntak for flodbølge som skyldes fjellskred (1) For byggverk som ikke omfattes av § 7-3 første ledd kan det likevel tillates utbygging i områder med fare for flodbølger som skyldes fjellskred, der alle følgende vilkår er oppfylt: a) konsekvensene av byggerestriksjoner er alvorlige og utbygging er av avgjørende samfunnsmessig betydning, b) personsikkerheten er ivaretatt ved et forsvarlig beredskapssystem som er basert på sanntids overvåking, varsling og evakuering, og det er foretatt en særskilt vurdering av om det skal være restriksjoner for oppføring av byggverk som er vanskelige å evakuere. Varslingstiden skal ikke være kortere enn 72 timer og evakueringstiden skal være på maksimum 12 timer, c) det finnes ikke andre alternative, hensiktsmessige og sikre byggearealer, d) fysiske sikringstiltak mot sekundære virkninger av fjellskred er utredet, og e) utbyggingen er avklart i regional plan, kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan (områderegulering), herunder gjennom konsekvensutredning. (2) Mindre tilbygging, påbygging eller underbygging av eksisterende byggverk kan tillates uten krav om plan etter første ledd bokstav e og dispensasjon etter plan- og bygningsloven kapittel 19, så fremt utvidelsen ikke medfører økt fare for skade på liv og helse. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 44

ROS analyser som grunnlag for beredskapsplanlegging •Lov om kommunal beredskap( ) –Forskrift ( ) iverksatt Generell beredskapsplan, samt iverksettelse ved evakuering over tid (flere uker -måneder – permanent over tid) –Helse og omsorg (unge/eldre) –Barn og unge (skole/utdanning) –Dyr og akvakultur (dyrevern, miljø) –Tjenesteytelser (Skatt, NAV) –Næringsliv –Infrastruktur Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 45

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 46 Fremdriftsplan Nordnes Henvendelse til det enkelte dep/dir jan/feb 2011 Papirøvelse beredskapspl. Nordnes oktober IPC mai 2012 MPC og recce sept 2012 Beredskapsplanlegging Nordnes 2011– okt 2012 Øvelse BB 2013 sept 2012 Workshop nov 2012 Workshop feb 2013 FPC apr 2013 Workshop mai 2013 FIR okt Table -Top øvelse NORDNES jan- øvelse 16. oktober 2012 Oppstart Table Top NORDNES 31.1.

Fasene før og etter at skredet går Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 47 Drifts fase Forbered flytting Flytting Evakuering 12 timer Varsling 72 timer Kvikk- leire skred Fare f or etterras Ulovlig opphold Krim. forurensning SkredetgårSkredetgår ABFDCGH Gjenopp bygging IE

Hvem blir berørt av scenarioet?  Hvem er man gjensidig avhengige av for å få til god krisehåndtering i gul og oransje fase. •Drøfte og bli enige om øvingsnivå - Strategisk, beredskapsfaglig/operativt hva gir størst effekt? Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 48

Alle deltakere må definere sine mål •Definere hovedmål: –Teste aktørenes beredskap, krisehåndteringsevne og samarbeidsevne i forbindelse med hendelser relatert til grønn, gul, oransje og rød fase •sammenfallende utfordringer •Lovpålagte tjenester •samhandling, varsling og rapportering •Identifisere utfordringer og muligheter Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 49

Delmål og øvingsmomenter •Definere delmål og utarbeide øvingsmomenter som bidrar til å nå målene, eks.: –Teste evnen til effektiv beredskapsledelse –Teste evnen til effektiv kriseledelse og krisekommunikasjon –Teste evnen til samordning og koordinering –Teste om ansvar og roller er avklart, på egne og andres –Teste om virksomheten har oversikt over og tilgang på ressurser Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 50

Mediespill •Avisartikler i forfasen for å skape et bakteppe for øvelsen •Avisartikler under øvelsen for å presentere status, eventuelt fasit på en/flere hendelse(r) •Oppsummerer bakteppet og introduserer de første hendelsene •Oppsummerer det som har skjedd i første del av øvelsen og som peker på hva som vil være fokus i siste del av øvelsen Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 51

Tabletop øvelse 16. oktober •Hvem og hva skal øves? Grønn – Gul – Oransje til start av Rød fase 1.Øve beredskapsfaglig ledelse i kommunene samt fagkanaler/enheter i kommunene 2.Øve strategisk kriseledelse i virksomhetene og Fylkesberedskapsrådet 3.Øve Fylkesmannens stab/ledergruppe 4.Redningstjenesten tar del i FBR til HRS før rød fase iverksettes - avklaringer Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 52

Suksess kriterier Tabletop •Fokus på læring – overordnet scenario og målsetting skal være kjent, innledende fagseminar, opptrapping til øvelsen gjennom meldinger i forkant (fra juni) Forberedende  Diskusjonsøvelse – etatsvise bord med controllere på hvert bord. Sitte sammen i staber/ tverrfaglig  Deltakere skal ha realistisk bemanning, størrelse Generelle observasjoner (nasj.øv.konf.) –Lessons learned er ikke lessons implemented Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar 53