• Medlemsnettverk for varehandelen. • Mål: Økt kunnskap og flere kontakter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Når sykehus blir butikk – 1
Trender og drivere for sykehusutvikling
En innføring i boligmarkedet i Oslo
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.
Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Varehandelsrapporten 2013 Haugesund Agenda •Overordnet utvikling •Varehandelsutvikling på Haugalandet •Handelsbalanse.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Helt gresk – eller bare norsk?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Demografisk utvikling generelt
Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Kapitalisme uten vekst? Velferdskonferansen 2012 Oslo Roar Eilertsen De Facto.
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Trendbyrået Global Retail Trends Consulting. Foredrag. Nettverk (mailer, møter, studieturer). Leverer trendstoff til 30 land.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Suksesskriterier.
Norsk økonomi i krisetider Ådne Cappelen SSB
Globalisering og norsk bildelindustri.
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
Carina Fjelldal-Soelberg
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Vipe Bli din egen sjef - fra forretningsidè til forretning Kulturopplysning for næringslivet.
Group 36 Presentation Mari Skeie Marte Johansen. Brannmur Nettverksnode som består av både hardware og software. Isolerar eit privat nettverk frå eit.
RFID på Deichmanske bibliotek. Innhold (forslag) Problemstilling Hva vi utforsket Metode/fremgangsmåte Mobilitet Våre funn Konklusjon.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Manpower Professional Executive Jan Petter Narvesen.
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Situasjonen i industrien. 2 ???? 3 Oppsummering fra tidligere kriser 2002/03 Svak internasjonal konjunktur Sterk krone Høy kraftpris Asia-krisen (1998)
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Velferdsteknologi.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Økonomiske utsikter for 2015
Konjunkturbarometer For Sør- og Vestlandet Publisert 7. januar 2016.
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Det globale makrobildet høsten 2017
Felles biblioteksystem
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Krisetider – men ikke for oss?!
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Næringslivets økonomibarometer Trøndelag
Utskrift av presentasjonen:

• Medlemsnettverk for varehandelen. • Mål: Økt kunnskap og flere kontakter.

• Trendoppdateringer på mail. • Møter i Oslo, Bergen, Stavanger, København. • Studieturer til New York, Tokyo, Milano, Dubai.

Internasjonale trender

Global situasjon • Børskollaps. • Eiendomskollaps. • Usikker oljepris. • Høye råvarepriser. • Høye matvarepriser. • Usikker dollarkurs.

Hvordan rammes varehandelen • Luksusvarer stuper. • Kapitalvarehandelen rammes. • Bygg og anlegg i trøbbel. • Dagligvarehandelen klarer seg best. • Rabattvarehandelen går bra.

USA fortsatt trendsetter nr 1

Trend-drivere i Vesten • Eat less. • Consume less. • Waste less.

Hva med Norge?

• Bil og byggevare har størst nedgang. • Møbler og elektro har nedgang. • Klær har en liten nedgang. • Bok og papir har omstillingsproblemer. • Sport har oppgang. • Dagligvarehandelen går veldig bra.

Muligheter • Strukturendringer best i krisetider. • Oppkjøp best i krisetider. • Interne omstillinger best i krisetider.

Trend: Konsolidering fremfor vekst

Trend: Fokus på kjerneverdier

Trend: Små butikker

Kunden trenger en grunn til å shoppe.

Tradisjonelle verdier • Pris. • Fagkunnskap. • Kvalitet. • Service. • Convenience.

”Nye” verdier • Opplevelser • Miljø • Teknologi • Individualisering. • Hyperluksus.

Alt blir sporbart. Alt kan overvåkes.

Alt kan kjøpes over alt.

RFID, GPS, geotagging og mobilteknologi gjør hele verden til et stort shoppingsenter.

Konklusjoner

Trygghet blir viktigere

Konsolidering fremfor vekst

Ingenting varer evig – heller ikke nedgangstider

Mulig bedring våren 2011