• Medlemsnettverk for varehandelen. • Mål: Økt kunnskap og flere kontakter.
• Trendoppdateringer på mail. • Møter i Oslo, Bergen, Stavanger, København. • Studieturer til New York, Tokyo, Milano, Dubai.
Internasjonale trender
Global situasjon • Børskollaps. • Eiendomskollaps. • Usikker oljepris. • Høye råvarepriser. • Høye matvarepriser. • Usikker dollarkurs.
Hvordan rammes varehandelen • Luksusvarer stuper. • Kapitalvarehandelen rammes. • Bygg og anlegg i trøbbel. • Dagligvarehandelen klarer seg best. • Rabattvarehandelen går bra.
USA fortsatt trendsetter nr 1
Trend-drivere i Vesten • Eat less. • Consume less. • Waste less.
Hva med Norge?
• Bil og byggevare har størst nedgang. • Møbler og elektro har nedgang. • Klær har en liten nedgang. • Bok og papir har omstillingsproblemer. • Sport har oppgang. • Dagligvarehandelen går veldig bra.
Muligheter • Strukturendringer best i krisetider. • Oppkjøp best i krisetider. • Interne omstillinger best i krisetider.
Trend: Konsolidering fremfor vekst
Trend: Fokus på kjerneverdier
Trend: Små butikker
Kunden trenger en grunn til å shoppe.
Tradisjonelle verdier • Pris. • Fagkunnskap. • Kvalitet. • Service. • Convenience.
”Nye” verdier • Opplevelser • Miljø • Teknologi • Individualisering. • Hyperluksus.
Alt blir sporbart. Alt kan overvåkes.
Alt kan kjøpes over alt.
RFID, GPS, geotagging og mobilteknologi gjør hele verden til et stort shoppingsenter.
Konklusjoner
Trygghet blir viktigere
Konsolidering fremfor vekst
Ingenting varer evig – heller ikke nedgangstider
Mulig bedring våren 2011