UTREDNING AV SKOLESTRUKTUR STEINKJER/EGGE/MÆRE/LEVANGER- BAKGRUNN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Cicignon – Fra gammelt sykehus til ung bydel i Fredrikstad
Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
1 Skolestrukturutredning 2013 Nord-Trøndelag fylkeskommune, midtregionen Skole- og tilbudsstruktur for fremtiden.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Opplæringstilbudet Fylkestingets vedtak.
Skolebruksplan 3 Vedtak i fylkestinget 17. desember.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Pressekonferanse©Byrådsavdeling for oppvekst PRESSEKONFERANSE Gjennomgang av skolestrukturen i Bergen. BYRÅDETS INNSTILLING.
Time vidaregåande skole
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Forskrift til Opplæringslova
Inntaket til skoleåret
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Rådgiver Marianne Stray Aas
Inntaket til skoleåret
Informasjon om videregående skole 2018
NY STRUKTUR.
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
NY STRUKTUR.
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

UTREDNING AV SKOLESTRUKTUR STEINKJER/EGGE/MÆRE/LEVANGER- BAKGRUNN Fylkestingssak 46/2005: Effektive og pedagogisk funksjonelle læringsarenaer for de videregående skoler.   Fylkestinget i Nord-Trøndelag gjorde i møte 16. juni 2005 følgende vedtak: ” 1. Fylkestinget tar rapportene: Status arealbruk og eiendomsforvaltning i de videregående skoler ( rev A 18.03.05) og Utviklings- og investeringsbehov i de videregående skoler ( 23.05.05) til orientering. 2. Fylkestinget ber om at skolestrukturen for de videregående skoler i Steinkjer-regionen og for naturbrukstilbudene ved avd. Staup og Mære, utredes nærmere

UTREDNING AV SKOLESTRUKTUR STEINKJER/EGGE/MÆRE/LEVANGER- BAKGRUNN Utredningen må også omfatte en vurdering av bedre utnyttelse av eksisterende areal. Fylkestinget understreker at berørte skoleutvalg, elever og kommuner må involveres grundig i denne prosessen. 3. Fylkestinget vil ta stilling til investeringsvolum med prioritering i budsjett- og økonomiplanbehandling høsten 2005, jfr. FT-sak 48/2005; Økonomiske konsekvensvurderinger 2006-2009. ”

Framdrift 15. september – 15. oktober 2005: Prosess med involverte parter samtidig som Avdeling for videregående opplæring utarbeider rapport. Berørte parter deltar i dialog i prosessen.  15. oktober - 15. november 2005: Fylkesråden/Fylkesutdanningssjefen forbereder politisk behandling av saka. Rektorene er sentrale i forhold til kvalitetssikring av faktaopplysninger i saka. 15. november 2005: Fylkesrådets innstilling til fylkestinget. Administrativ dialog er avsluttet. 6.-8. desember 2005: Behandling og vedtak i Fylkesting

DE ULIKE ALTERNATIVENE Handlingsalternativ som ønskes utredet nærmere vedrørende Mære landbruksskole og Levanger videregående skole avdeling Staup, er: 1.Drift ved begge tilbud som i dag 2.Nedlegging av Staup og overføring til Mære 3.Det samlede naturbrukstilbudet i sørdelen av fylket

DE ULIKE ALTERNATIVENE VED SKOLENE I STEINKJER-REGIONEN 1.      Drift ved Egge og Steinkjer som i dag 2.      Effektivisering omkring søndre del av Egge og overflytting av ca. 100 elever fra Steinkjer til Egge 3.      Nedlegging av Egge og overføring av samtlige elever til Steinkjer ( alt. overflytting til Mære) ” (Dette alternativet gjelder både overføring av elever fra Egge til Steinkjer og overføring av elever fra Steinkjer til Mære jf kommentarer til tabell s. 10 i saken)

Tidligere struktur Ny struktur 2006/2007 Allmenne fag Idrettsfag Musikk, Dans og Drama Utdanningsprogram for studie-spesialisering Programområde for: Realfag, språkfag, samfunn-og økonomi formgiving Utdanningsprogram for idrettsfag Utdanningsprogram for Musikk dans og drama

Tidligere struktur - Ny struktur yrkesfag 2006/2007 Tekniske byggfag Byggfag Deler av trearbeidsfaget Elektrofag Helse og sosialfag Naturbruk Hotell og næringsmiddelfag Medier og kommunikasjon Salg og service Mekaniske fag Kjemi og prosessfag Deler av formgivingsfag Bygg- og anleggsteknikk Elektro Helse og sosial Naturbruk Restaurant og matfag Medier og kommunikasjon Service og samferdsel Teknikk og industriell produksjon Design og håndverksfag

Arealeffektivisering

Utvikling i elevmasse på Mære Landbruksskole i perioden 2000 - 2006 (per 1.sept 2005) Figur 4

Utvikling i elevmasse på Levanger vgs avd Utvikling i elevmasse på Levanger vgs avd. Staup i perioden 2000 - 2006 (per 1.sept 2005) Figur 3

Kommunetilhørighet for elevene på Levanger vgs avd Kommunetilhørighet for elevene på Levanger vgs avd. Staup i år 2005/2006

Antall elever på Levanger vgs avd. Staup Kurs Antall elever 2005/2006 GK naturbruk 17 (1) VKI gartneri og hagebruk 10 (2) VKI anl.gartner/driftsoperatør 6 (1) VKII gartner 4 (1) VKI blomsterdekoratør 13 (3) Totalt 50 (8)

Antall elever på Mære Landbruksskole i skoleåret 2005/2006 fordelt på kurs (per 1.sept 2005) GK naturbruk 38 (5) VKI landbruk og naturforvaltn. 44 (1) VKI skogbruk 7 (0) VKII allsidig landbruk 15 (0) VKII naturforvaltning 31(1) Totalt 135 (7)

Handlingsalternativ 1 – som i dag Staup - Elevantall og skolestruktur beholdes som i dag (50). Ressurssenter, voksenopplæring og tilsvarende tilbud opprettholdes på området. En viss arealreguleringsprosess hvor delområder nærmest Staupslia omreguleres til boligformål (2,5 mill) Mære - Elevantall og skolestruktur som i dag (135) (Elevøkning pga nytt tilbud i entreprenørskap er ikke hensyntatt) Gårdsdrift og ressurssenter med mer opprettholdes som i dag. Ingen bidrag til arealeffektivisering, dårlig tilpasset universell utforming

Handlingsalternativ 2 – flytting av naturbrukstilbud fra Staup til Mære Tilbudene på Staup nedlegges, og bygninger og eiendom omreguleres, utvikles og avhendes Alle studietilbud, unntatt blomsterdekoratør, med totalt 37 elever overføres til Mære Tilbud knyttet til ressurssenter, voksenopplæring med mer overføres til ledige arealer ved Levanger vgs på Moan/Kirkegt, hvor deler av overskuddsarealet ombygges til formålet studieverksted (areal for nettbasert voksenopplæring) -          Studietilbudet for blomsterdekoratører (13 stk) beholdes ved Levanger vgs, men overføres til skolested Moan, uten andre konsekvenser enn tilpasning av spesialrom og kjølelager. Disponible areal for ombygging finnes-          Blomsterdekoratørutdanningen er i den nye strukturen definert som en fagutdanning som er lagt inn under utdanningsprogrammet Design og håndtverk.

Handlingsalternativ 2 - forts Mære Studietilbud, naturbruk med totalt 37 elever overføres til Mære (ca. 170-185 elever etter overføring) Studietilbud til gartner- og anleggsgartnerutdanning, utvikles omkring disponibelt areal og bygninger på nordre tun. Ved behov kan drivhus fra Staup flyttes over. Økt studieareal tilpasses i opprinnelig forutsatt studiearealer i det nye fjøset samt i den planlagte ombygging av studie/adm. fløy samt anleggshall for anleggsgartnerutdanningen Alternativt kan også blomsterdekoratørutdanningen overføres til Mære hvor det er tilgjengelige bygninger, herunder kjølerom

Investerings- og driftsøkonomiske forutsetninger alt 2 Staup et verdifullt område – en betydelig del båndlegges til allmenn benyttelse Tomteområder med eksisterende bygningsmasse kan selges, omregulering til boligformål i nordre del av området (omkring eksisterende bebyggelse mot Staupslia) Slik utnyttet, verdi ca 15 mill Mer gjennomgripende omregulering – økt verdi, anbefales ikke Ombygging/nybygg Mære 5,0 mill Ombygging Moan/Kirkegt 3,0 mill Netto salgsgevinst etter investering 7 mill – drift pr år 2,3 mill – personal på sikt 1,5 – 2,6 mill

Naturbruk sør-delen av fylket Målrettet satsing på rekrutteringsarbeidet fra sør-delen av fylket i nært samarbeid med organisasjonene i landbruket Hybelbygg og et skole- og bomiljø med høy kvalitet og godt omdømme kan gjøre tilbudene attraktive

Innspill fra interessenter Levanger vgs – ønsker å beholde Staup, både anlegg og tilbud er av vesentlig betydning for ny kombinert skole Mener det ikke er areal til blomsterdekoratør på Moan/Kirkegt Mære ønsker tilbudet for styrking av skolens profil Gartner og anleggsgartner bransjen svært skeptisk til flytting til Mære

Konsekvenser ved de ulike handlingsalternativene (eks Konsekvenser ved de ulike handlingsalternativene (eks. mva, renter)og blomsterdekoratør Levanger vgs Tabell 21   Virkninger på/konsekvenser for: Handlings-alternativ for Mære/Staup Tilbudsstruktur Flytting av elever Areal-bespar. Invest.-behov Drifts-bespar. 1 Ingen endring - 2,5 mill - 2 NA til Mære 37 elever 7 900 m2 -7,0 mill 2,3 mill Handlings-alternativ for Steinkjer/Egge 1 987m2 12,5 mill. 0,6 mill. SS fra Steinkjer Ca 50 elever 9 159 m2 59 mill. 2,7 mill. 3 Den nye videregående skolen på Steinkjer Ca. 350 elever 12 236 m2 5,3 mill.